/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
O uso de mapas conceituais como ferramenta metacognitiva no ensino de Química
This study aimed to recommend the use of conceptual maps (CMs) as a metacognitive tool in the teaching-learning process in Chemistry. The research was carried out involving students of the chemistry graduation, during the discipline of theoretical general chemistry II, at Universidade Federal do Par...
Autor principal: | TAVARES, Laís Conceição |
---|---|
Outros Autores: | MÜLLER, Regina Celi Sarkis, FERNANDES, Adriano Caldeira |
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2019
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10882 http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v14i29.5561 |
id |
ir-2011-10882 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-108822020-08-04T13:44:44Z O uso de mapas conceituais como ferramenta metacognitiva no ensino de Química The use of conceptual maps as a metacognitive tool in chemistry teaching TAVARES, Laís Conceição MÜLLER, Regina Celi Sarkis FERNANDES, Adriano Caldeira Mapas conceituais Ensino - Aprendizagem Metacognição This study aimed to recommend the use of conceptual maps (CMs) as a metacognitive tool in the teaching-learning process in Chemistry. The research was carried out involving students of the chemistry graduation, during the discipline of theoretical general chemistry II, at Universidade Federal do Pará (UFPA), university campus in Belém. The data were obtained through the collection of CMs elaborated by the students. The analyses were carried out based on the observation of students' contact with the object of study, the way in which the students understood the content and the externalization of the knowledge represented through the maps. The results of this study indicated that through the CMs it is possible to better understand the metacognitive manifestations of the individuals, since the maps make the information more accessible and allow understanding how the students understand the content in study and how they relate the concepts in their cognitive structure. Currently, there is an increasing use of alternative tools for the teaching, including in the field of natural sciences, where they are constants, thus, the use of CMs was quite accepted by students, which contributed significantly to the training of future teachers, demonstrating the importance of this instrument for the teaching-learning process. CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior O presente artigo tem como objetivo propor o uso de mapas conceituais (MCs) como ferramenta metacognitiva no processo de ensino e aprendizagem em química. A pesquisa envolveu estudantes do curso de licenciatura em química, durante a disciplina de química geral teórica II, na Universidade Federal do Pará (UFPA), campus de Belém. Os dados foram obtidos por meio da coleta de MCs construídos pelos discentes. As análises foram realizadas a partir da observação do contato dos estudantes com o objeto de estudo, da forma como os discentes compreendem o conteúdo e da externalização do conhecimento expressa através dos mapas. Os resultados obtidos indicam que através dos MCs é possível compreender melhor as manifestações metacognitivas dos indivíduos, pois os mapas tornam as informações mais acessíveis e permitem perceber a forma como os estudantes compreendem o conteúdo em estudo e como eles relacionam os conceitos em sua estrutura cognitiva. Atualmente é crescente o uso de ferramentas alternativas para o ensino, inclusive na área de ciências da natureza. Desse modo, o uso de MCs foi bem aceito pelos discentes, o que contribuiu significativamente com a formação de futuros docentes, demonstrando a importância desse instrumento para o processo de ensino e aprendizagem. MÜLLER, R. C. S.; FERNANDES, A. C. Universidade Federal do Pará, Instituto de Ciências Exatas e Naturais (ICEN), Programa de Pós-Graduação em Química (PPGQ) 2019-04-05T22:24:29Z 2019-04-05T22:24:29Z 2018-06 Artigo de Periódico TAVARES, Laís Conceição, MÜLLER, Regina Celi Sarkis; FERNANDES, Adriano Caldeira. O uso de mapas conceituais como ferramenta metacognitiva no ensino de Química. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, Belém, v. 14, n. 29, p. 63-78, jan./jun. 2018, Especial Metacognição. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10882. Acesso em:. 2317-5125 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10882 http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v14i29.5561 por Amazônia - Revista de Educação em Ciências e Matemáticas Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5561/4766 |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Mapas conceituais Ensino - Aprendizagem Metacognição |
spellingShingle |
Mapas conceituais Ensino - Aprendizagem Metacognição TAVARES, Laís Conceição O uso de mapas conceituais como ferramenta metacognitiva no ensino de Química |
topic_facet |
Mapas conceituais Ensino - Aprendizagem Metacognição |
description |
This study aimed to recommend the use of conceptual maps (CMs) as a metacognitive tool in the teaching-learning process in Chemistry. The research was carried out involving students of the chemistry graduation, during the discipline of theoretical general chemistry II, at Universidade Federal do Pará (UFPA), university campus in Belém. The data were
obtained through the collection of CMs elaborated by the students. The analyses were carried out based on the observation of students' contact with the object of study, the way in which the students understood the content and the externalization of the knowledge represented through the maps. The results of this study indicated that through the CMs it is possible to better understand the metacognitive manifestations of the individuals, since the maps make the information more accessible and allow understanding how the students understand the content in study and how they relate the concepts in their cognitive structure. Currently, there is an increasing use of alternative tools for the teaching, including in the field of natural sciences, where they are constants, thus, the use of CMs was quite accepted by students, which contributed significantly to the training of future teachers, demonstrating the importance of this instrument for the teaching-learning process. |
format |
Artigo |
author |
TAVARES, Laís Conceição |
author2 |
MÜLLER, Regina Celi Sarkis FERNANDES, Adriano Caldeira |
author2Str |
MÜLLER, Regina Celi Sarkis FERNANDES, Adriano Caldeira |
title |
O uso de mapas conceituais como ferramenta metacognitiva no ensino de Química |
title_short |
O uso de mapas conceituais como ferramenta metacognitiva no ensino de Química |
title_full |
O uso de mapas conceituais como ferramenta metacognitiva no ensino de Química |
title_fullStr |
O uso de mapas conceituais como ferramenta metacognitiva no ensino de Química |
title_full_unstemmed |
O uso de mapas conceituais como ferramenta metacognitiva no ensino de Química |
title_sort |
o uso de mapas conceituais como ferramenta metacognitiva no ensino de química |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2019 |
url |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10882 http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v14i29.5561 |
_version_ |
1832603551904301056 |
score |
11.755432 |