Dissertação

Nem lhe conto, compadre: uma proposta de leitura do conto o Carro dos milagres de Benedito Monteiro

This work is about the foundation, elaboration and execution of a proposal of pedagogical intervention that had as core the reading and discussion of the tale The car of the Miracles, of Benedicto Monteiro, in classroom, in a public school of the city of Acará-PA, where I teach in Portuguese. The pr...

ver descrição completa

Autor principal: CASTRO, Anderson Magno Pires
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2019
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10942
id ir-2011-10942
recordtype dspace
spelling ir-2011-109422019-04-11T05:46:58Z Nem lhe conto, compadre: uma proposta de leitura do conto o Carro dos milagres de Benedito Monteiro CASTRO, Anderson Magno Pires FURTADO, Marli Tereza http://lattes.cnpq.br/2382303554607592 Literatura-Estudo e ensino Literatura-Amazônia Gênero conto CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIA TEORIAS DA LINGUAGEM E ENSINO LINGUAGENS E LETRAMENTOS This work is about the foundation, elaboration and execution of a proposal of pedagogical intervention that had as core the reading and discussion of the tale The car of the Miracles, of Benedicto Monteiro, in classroom, in a public school of the city of Acará-PA, where I teach in Portuguese. The proposal was conceived from the onsite verification of the distance between the students of the school and the Amazon literature and the perception of the necessity of practical and significant alternatives for the work with literature in the classroom. These problems were perceived year after year in the teaching of this school, and were confirmed by the application of a diagnostic questionnaire prior to the elaboration of the proposal. From this, the main objective of the work was to: to bring the Amazonian student closer to the literature in general and to the Amazon in particular, by means of an effective reading activity of the cited story, privileging the literary experience and the collective interpretation of the text. The subjects of the research were students of the 9th grade of Elementary School of the mentioned school. The option for the monteiro text was motivated by its literary attributes and by the remarkable presence of the cosmovision and the Amazonian culture, elaborated aesthetically by the author, dissociating from the mere caricature of the Amazonian universe. The research follows the basic principles of critical action research, as proposed by Ghedin and Franco (2008). The main scholars who base this work are: João Alexandre Barbosa (1994, 1996), Marcia Abreu (2006), Rildo Cosson (2010, 2014, 2015, 2016), Magda Soares (2011), Marisa Lajolo (2004), Maria Helena Martins (1994), Tzvetan Todorov (2008), Nádia Gotlib (2006) and Fátima Nascimento (2004). The proposal of pedagogical intervention is based on the basic sequence of literary literacy, according to Cosson (2014), and is composed of three stages: previous activities; reading and interpretation of the Monteiro story; and subsequent practical activities carried out from the reading of the text. The analysis of the application of the proposal shows that, despite the difficulties and unforeseen that affected the results of the activities, the proposal balance was quite positive, since the students expressed an empathic identification with the themes, the plot, the world view and the language of the text, and realized the aesthetic elaboration of the Amazonian reality in Monteiro's tale. The mentioned proposal is shown as a viable alternative for the necessary insertion of the amazonian literature in our Amazonian classrooms. Este trabalho versa sobre a fundamentação, elaboração e execução de uma proposta de intervenção pedagógica que teve como núcleo a leitura e discussão do conto O carro dos Milagres, de Benedicto Monteiro, em sala de aula, numa escola pública da cidade de Acará-PA, onde exerço a docência em língua portuguesa. A proposta foi concebida a partir da verificação, in loco, do distanciamento entre os alunos da escola e a literatura amazônica e da percepção da necessidade de alternativas práticas e significativas para o trabalho com literatura em sala de aula. Tais problemas foram percebidos ano a ano no exercício da docência nessa escola, e foram confirmados pela aplicação de um questionário diagnóstico prévio à elaboração da proposta. A partir disso, foi definido o objetivo principal do trabalho: aproximar o aluno amazônida da literatura em geral e da amazônica em particular, por meio de uma atividade de leitura efetiva do conto citado, privilegiando a experiência literária e a interpretação coletiva do texto. Os sujeitos da pesquisa foram alunos do 9º ano do Ensino Fundamental da escola citada. A opção pelo texto de Monteiro foi motivada por seus atributos literários e pela presença marcante da cosmovisão e da cultura amazônica, elaboradas esteticamente pelo autor, destoando da mera caricatura do universo amazônico. A pesquisa segue os princípios básicos da pesquisa-ação crítica, conforme propõem Ghedin e Franco (2008). Os principais estudiosos que fundamentam este trabalho são: João Alexandre Barbosa (1994, 1996), Marcia Abreu (2006), Rildo Cosson (2010, 2014, 2015, 2016), Magda Soares (2011), Marisa Lajolo (1993), Antonio Cândido (2004), Maria Helena Martins (1994), Tzvetan Todorov (2008), Nádia Gotlib (2006) e Fátima Nascimento (2004). A proposta de intervenção pedagógica se baseia na sequência básica de letramento literário, conforme defende Cosson (2014), e compõe-se de três etapas: atividades prévias; leitura e interpretação do conto de Monteiro; e atividades práticas posteriores realizadas a partir da leitura do texto. A análise da aplicação da proposta mostra que, apesar das dificuldades e imprevistos que afetaram o resultado das atividades, o saldo da proposta foi bastante positivo, pois os alunos manifestaram uma identificação empática com os temas, o enredo, a visão de mundo e a linguagem do texto, e perceberam a elaboração estética da realidade amazônica no conto de Monteiro. A referida proposta se mostra como uma alternativa viável para a necessária inserção da literatura amazônica nas nossas salas de aula amazônicas. Prefeitura Municipal do Acará SEMED-Secretaria Municipal de Educação do Acará 2019-04-10T17:38:39Z 2019-04-10 2019-04-10T17:38:39Z 2018-03-01 Dissertação CASTRO, Anderson Magno Pires. Nem lhe conto, compadre: uma proposta de leitura do conto o Carro do Milagre. 2018. 150 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Letras e Comunicação, Belém, 2018. Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede Nacional. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10942. Acesso em:. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10942 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Letras e Comunicação UFPA Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede Nacional 1 CD-ROM
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Literatura-Estudo e ensino
Literatura-Amazônia
Gênero conto
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIA
TEORIAS DA LINGUAGEM E ENSINO
LINGUAGENS E LETRAMENTOS
spellingShingle Literatura-Estudo e ensino
Literatura-Amazônia
Gênero conto
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIA
TEORIAS DA LINGUAGEM E ENSINO
LINGUAGENS E LETRAMENTOS
CASTRO, Anderson Magno Pires
Nem lhe conto, compadre: uma proposta de leitura do conto o Carro dos milagres de Benedito Monteiro
topic_facet Literatura-Estudo e ensino
Literatura-Amazônia
Gênero conto
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIA
TEORIAS DA LINGUAGEM E ENSINO
LINGUAGENS E LETRAMENTOS
description This work is about the foundation, elaboration and execution of a proposal of pedagogical intervention that had as core the reading and discussion of the tale The car of the Miracles, of Benedicto Monteiro, in classroom, in a public school of the city of Acará-PA, where I teach in Portuguese. The proposal was conceived from the onsite verification of the distance between the students of the school and the Amazon literature and the perception of the necessity of practical and significant alternatives for the work with literature in the classroom. These problems were perceived year after year in the teaching of this school, and were confirmed by the application of a diagnostic questionnaire prior to the elaboration of the proposal. From this, the main objective of the work was to: to bring the Amazonian student closer to the literature in general and to the Amazon in particular, by means of an effective reading activity of the cited story, privileging the literary experience and the collective interpretation of the text. The subjects of the research were students of the 9th grade of Elementary School of the mentioned school. The option for the monteiro text was motivated by its literary attributes and by the remarkable presence of the cosmovision and the Amazonian culture, elaborated aesthetically by the author, dissociating from the mere caricature of the Amazonian universe. The research follows the basic principles of critical action research, as proposed by Ghedin and Franco (2008). The main scholars who base this work are: João Alexandre Barbosa (1994, 1996), Marcia Abreu (2006), Rildo Cosson (2010, 2014, 2015, 2016), Magda Soares (2011), Marisa Lajolo (2004), Maria Helena Martins (1994), Tzvetan Todorov (2008), Nádia Gotlib (2006) and Fátima Nascimento (2004). The proposal of pedagogical intervention is based on the basic sequence of literary literacy, according to Cosson (2014), and is composed of three stages: previous activities; reading and interpretation of the Monteiro story; and subsequent practical activities carried out from the reading of the text. The analysis of the application of the proposal shows that, despite the difficulties and unforeseen that affected the results of the activities, the proposal balance was quite positive, since the students expressed an empathic identification with the themes, the plot, the world view and the language of the text, and realized the aesthetic elaboration of the Amazonian reality in Monteiro's tale. The mentioned proposal is shown as a viable alternative for the necessary insertion of the amazonian literature in our Amazonian classrooms.
author_additional FURTADO, Marli Tereza
author_additionalStr FURTADO, Marli Tereza
format Dissertação
author CASTRO, Anderson Magno Pires
title Nem lhe conto, compadre: uma proposta de leitura do conto o Carro dos milagres de Benedito Monteiro
title_short Nem lhe conto, compadre: uma proposta de leitura do conto o Carro dos milagres de Benedito Monteiro
title_full Nem lhe conto, compadre: uma proposta de leitura do conto o Carro dos milagres de Benedito Monteiro
title_fullStr Nem lhe conto, compadre: uma proposta de leitura do conto o Carro dos milagres de Benedito Monteiro
title_full_unstemmed Nem lhe conto, compadre: uma proposta de leitura do conto o Carro dos milagres de Benedito Monteiro
title_sort nem lhe conto, compadre: uma proposta de leitura do conto o carro dos milagres de benedito monteiro
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2019
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10942
_version_ 1832604037269159936
score 11.755432