Artigo

Aspectos epistemológicos a luz da teoria antropológica do didático subjacentes ao tema transformação linear

Our purpose in this article was to reveal the epistemological aspects in the light of the anthropological theory of the Didactics are underlying the theme linear transformation in the textbook adopted for the teaching of Linear Algebra at the Federal Institute of Pará, revealing evidence of the domi...

ver descrição completa

Autor principal: MATOS, Fernando Cardoso de
Outros Autores: PEREIRA, José Carlos de Souza, NUNES, José Messildo Viana, GUERRA, Renato Borges
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2019
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10943
http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v13i27.4285
id ir-2011-10943
recordtype dspace
spelling ir-2011-109432020-08-04T13:44:44Z Aspectos epistemológicos a luz da teoria antropológica do didático subjacentes ao tema transformação linear Epistemological aspects in the light of the anthropological theory of the didactics underlying the linear transformation theme MATOS, Fernando Cardoso de PEREIRA, José Carlos de Souza NUNES, José Messildo Viana GUERRA, Renato Borges Teoria antropológica do didático Transformações lineares Organização praxeológica Our purpose in this article was to reveal the epistemological aspects in the light of the anthropological theory of the Didactics are underlying the theme linear transformation in the textbook adopted for the teaching of Linear Algebra at the Federal Institute of Pará, revealing evidence of the dominant epistemological model, analyzing two types of tasks. The analysis of the didactic book is a reference for the elaboration of conjectures regarding the type of teaching that is being developed of a certain knowledge, in a certain institution. The Theory helped us to discuss Mathematical Organization and Didactics of the book in terms of the gender of tasks and task types, techniques and justifications of the rationale of mathematical object linear transformation. The reason for being to teach this object is given by the direct application of the definition, because the students should ask themselves when reading the proposals of the tasks enunciated by the authors, so that and why to study this subject? Some tasks are solved with the contents seen in high school, as a function as technology, not making it clear to the reader that it is a transformation from one vector space to another. We conclude that in the types of tasks discussed it was possible to give evidence of the dominant epistemological model, which we consider the direct use of the definition of linear transformation. CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior Nosso propósito neste artigo foi revelar os aspectos epistemológicos a luz da Teoria Antropológica do Didático estão subjacentes ao tema transformação linear, no livro didático adotado para o ensino de Álgebra Linear no Instituto Federal do Pará, revelando indícios do modelo epistemológico dominante, analisando dois tipos de tarefas. A análise do livro didático é um referencial para a elaboração de conjecturas a respeito do tipo de ensino que está sendo desenvolvido de um determinado saber, em uma determinada instituição. A Teoria nos ajudou a discutir Organização Matemática e Didática do livro, em termos do gênero de tarefas e tipos de tarefas, técnicas e justificações da razão de ser do objeto matemático transformação linear. A razão de ser para se ensinar esse objeto se dá pela aplicação direta da definição, pois os alunos devem se perguntar ao lerem as propostas das tarefas enunciadas pelos autores, para que e porque se estudar tal temática? Algumas tarefas são resolvidas com os conteúdos vistos no ensino médio, como função como tecnologia, não deixando claro ao leitor que é uma transformação de um espaço vetorial em outro. Concluímos que nos tipos de tarefa discutidos foi possível dar indícios do modelo epistemológico dominante, o qual consideramos a utilização direta da definição de transformação linear. NUNES, J. M. V.; GUERRA, R. B. Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI) 2019-04-10T17:57:39Z 2019-04-10T17:57:39Z 2017-09 Artigo de Periódico MATOS, Fernando Cardoso de et al. Aspectos epistemológicos a luz da teoria antropológica do didático subjacentes ao tema transformação linear. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, v. 14, n. 27, p. 124 -141, set. 2017. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10943. Acesso em:. 2317-5125 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10943 http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v13i27.4285 por Amazônia - Revista de Educação em Ciências e Matemáticas Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4285/4554
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Teoria antropológica do didático
Transformações lineares
Organização praxeológica
spellingShingle Teoria antropológica do didático
Transformações lineares
Organização praxeológica
MATOS, Fernando Cardoso de
Aspectos epistemológicos a luz da teoria antropológica do didático subjacentes ao tema transformação linear
topic_facet Teoria antropológica do didático
Transformações lineares
Organização praxeológica
description Our purpose in this article was to reveal the epistemological aspects in the light of the anthropological theory of the Didactics are underlying the theme linear transformation in the textbook adopted for the teaching of Linear Algebra at the Federal Institute of Pará, revealing evidence of the dominant epistemological model, analyzing two types of tasks. The analysis of the didactic book is a reference for the elaboration of conjectures regarding the type of teaching that is being developed of a certain knowledge, in a certain institution. The Theory helped us to discuss Mathematical Organization and Didactics of the book in terms of the gender of tasks and task types, techniques and justifications of the rationale of mathematical object linear transformation. The reason for being to teach this object is given by the direct application of the definition, because the students should ask themselves when reading the proposals of the tasks enunciated by the authors, so that and why to study this subject? Some tasks are solved with the contents seen in high school, as a function as technology, not making it clear to the reader that it is a transformation from one vector space to another. We conclude that in the types of tasks discussed it was possible to give evidence of the dominant epistemological model, which we consider the direct use of the definition of linear transformation.
format Artigo
author MATOS, Fernando Cardoso de
author2 PEREIRA, José Carlos de Souza
NUNES, José Messildo Viana
GUERRA, Renato Borges
author2Str PEREIRA, José Carlos de Souza
NUNES, José Messildo Viana
GUERRA, Renato Borges
title Aspectos epistemológicos a luz da teoria antropológica do didático subjacentes ao tema transformação linear
title_short Aspectos epistemológicos a luz da teoria antropológica do didático subjacentes ao tema transformação linear
title_full Aspectos epistemológicos a luz da teoria antropológica do didático subjacentes ao tema transformação linear
title_fullStr Aspectos epistemológicos a luz da teoria antropológica do didático subjacentes ao tema transformação linear
title_full_unstemmed Aspectos epistemológicos a luz da teoria antropológica do didático subjacentes ao tema transformação linear
title_sort aspectos epistemológicos a luz da teoria antropológica do didático subjacentes ao tema transformação linear
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2019
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10943
http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v13i27.4285
_version_ 1832603500066897920
score 11.755432