/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Currículos e saberes: os discursos que fabricam professores de biologia
The purpose of this work is to reflect on how discursive processes influence the ways of being a biology teacher. Our attention was focused on the discursive and non-discursive practices that are currently being publicized and institutionalized in the curriculum of the Degree in Biological Sciences...
Autor principal: | BASTOS, Sandra Nazaré Dias |
---|---|
Outros Autores: | CHAVES, Sílvia Nogueira |
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2019
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10946 http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v14i32.4885 |
id |
ir-2011-10946 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-109462020-08-04T13:44:44Z Currículos e saberes: os discursos que fabricam professores de biologia About Curriculum and knowledge: the discourses that make teachers of biology BASTOS, Sandra Nazaré Dias CHAVES, Sílvia Nogueira Currículo Formação de professores de ciências Subjetividade Curriculum Science education Teacher training Subjectivity The purpose of this work is to reflect on how discursive processes influence the ways of being a biology teacher. Our attention was focused on the discursive and non-discursive practices that are currently being publicized and institutionalized in the curriculum of the Degree in Biological Sciences of the Campus of Bragança and influence the construction of the subject Biology Teacher. We took as empirical corpus the Catalog of Undergraduate and Graduate Studies from the Center of Biological Sciences of UFPA, a document that brings together course plans of the curriculum that ran from 1997 to 2004. Our analyzes show a curriculum basically focused on the health area, even if it was intended for teacher training. The omnipresence of contents and practices from the field of Medicine silences training components that are intended to prepare for teaching. The result is the development of a vision that enunciates teaching as a side effect, of what is presumed to be a good training in the "scientific" area. The effects of these practices reverberate in the formation of a professional who desires and values specific knowledge, minimizing the other knowledge, especially those of the pedagogical field. The hierarchy of knowledge produces a professional teacher who wishes to live the "glamorous" side of Biology, usually related to conducting research in specific areas such as Genetics and Ecology, as an alternative to the "monotonous" life inside the classroom. FAPESPA - Fundação Amazônia de Amparo a Estudos e Pesquisas O objetivo desse trabalho é problematizar como processos discursivos engendram modos de ser professor de Biologia. Nesse caminho, nossa atenção voltou-se para as práticas discursivas e não discursivas que veiculadas e institucionalizadas no currículo do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas do Campus de Bragança produzem o sujeito docente de Biologia. Tomamos como corpus empírico o Catálogo de Graduação e Pós Graduação do Centro de Ciências Biológicas da UFPA, documento que reúne planos de curso do currículo que vigorou entre 1997 e 2004. Nossas análises mostram um currículo basicamente voltado para a área da saúde, mesmo que se destinasse à formação de professores. A onipresença de conteúdos do campo da Medicina silenciam componentes da formação que se destinam à preparação para a docência, produzindo um campo de visão que enuncia a docência como efeito colateral da presumida boa formação “científica”. Os efeitos dessas práticas reverberam na formação de um profissional que deseja e valoriza conhecimentos específicos menorizando os demais saberes, especialmente os do campo pedagógico. Essa hierarquização fabrica um profissional professor desejoso de viver o lado “glamouroso” da Biologia, relacionado à realização de pesquisas em áreas específicas como Genética e Ecologia, em alternativa à vida “monótona” da sala de aula. UFPA - Universidade Federal do Pará 2019-04-10T18:33:44Z 2019-04-10T18:33:44Z 2018-12 Artigo de Periódico BASTOS, Sandra Nazaré Dias; CHAVES, Sílvia Nogueira. Sobre currículos e saberes: os discursos que fabricam professores de biologia. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, Belém, v. 14, n. 32, p. 174-185, jul./dez. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v14i32.4885. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10946. Acesso em:. 2317-5125 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10946 http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v14i32.4885 por Amazônia - Revista de Educação em Ciências e Matemáticas Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4885 |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Currículo Formação de professores de ciências Subjetividade Curriculum Science education Teacher training Subjectivity |
spellingShingle |
Currículo Formação de professores de ciências Subjetividade Curriculum Science education Teacher training Subjectivity BASTOS, Sandra Nazaré Dias Currículos e saberes: os discursos que fabricam professores de biologia |
topic_facet |
Currículo Formação de professores de ciências Subjetividade Curriculum Science education Teacher training Subjectivity |
description |
The purpose of this work is to reflect on how discursive processes influence the ways of being a biology teacher. Our attention was focused on the discursive and non-discursive practices that are currently being publicized and institutionalized in the curriculum of the Degree in Biological Sciences of the Campus of Bragança and influence the construction of the subject Biology Teacher. We took as empirical corpus the Catalog of Undergraduate and Graduate Studies from the Center of Biological
Sciences of UFPA, a document that brings together course plans of the curriculum that ran from 1997 to 2004. Our analyzes show a curriculum basically focused on the health area, even if it was intended for teacher training. The omnipresence of contents and practices from the field of Medicine silences training components that are intended to prepare for teaching. The result is the development of a vision that enunciates teaching as a side effect, of what is presumed to be a good training in the
"scientific" area. The effects of these practices reverberate in the formation of a professional who desires and values specific knowledge, minimizing the other knowledge, especially those of the pedagogical field. The hierarchy of knowledge produces a professional teacher who wishes to live the "glamorous" side of Biology, usually related to conducting research in specific areas such as Genetics and Ecology, as an alternative to the "monotonous" life inside the classroom. |
format |
Artigo |
author |
BASTOS, Sandra Nazaré Dias |
author2 |
CHAVES, Sílvia Nogueira |
author2Str |
CHAVES, Sílvia Nogueira |
title |
Currículos e saberes: os discursos que fabricam professores de biologia |
title_short |
Currículos e saberes: os discursos que fabricam professores de biologia |
title_full |
Currículos e saberes: os discursos que fabricam professores de biologia |
title_fullStr |
Currículos e saberes: os discursos que fabricam professores de biologia |
title_full_unstemmed |
Currículos e saberes: os discursos que fabricam professores de biologia |
title_sort |
currículos e saberes: os discursos que fabricam professores de biologia |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2019 |
url |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10946 http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v14i32.4885 |
_version_ |
1832603082229284864 |
score |
11.755432 |