Artigo

Currículos e saberes: os discursos que fabricam professores de biologia

The purpose of this work is to reflect on how discursive processes influence the ways of being a biology teacher. Our attention was focused on the discursive and non-discursive practices that are currently being publicized and institutionalized in the curriculum of the Degree in Biological Sciences...

ver descrição completa

Autor principal: BASTOS, Sandra Nazaré Dias
Outros Autores: CHAVES, Sílvia Nogueira
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2019
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10946
http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v14i32.4885
id ir-2011-10946
recordtype dspace
spelling ir-2011-109462020-08-04T13:44:44Z Currículos e saberes: os discursos que fabricam professores de biologia About Curriculum and knowledge: the discourses that make teachers of biology BASTOS, Sandra Nazaré Dias CHAVES, Sílvia Nogueira Currículo Formação de professores de ciências Subjetividade Curriculum Science education Teacher training Subjectivity The purpose of this work is to reflect on how discursive processes influence the ways of being a biology teacher. Our attention was focused on the discursive and non-discursive practices that are currently being publicized and institutionalized in the curriculum of the Degree in Biological Sciences of the Campus of Bragança and influence the construction of the subject Biology Teacher. We took as empirical corpus the Catalog of Undergraduate and Graduate Studies from the Center of Biological Sciences of UFPA, a document that brings together course plans of the curriculum that ran from 1997 to 2004. Our analyzes show a curriculum basically focused on the health area, even if it was intended for teacher training. The omnipresence of contents and practices from the field of Medicine silences training components that are intended to prepare for teaching. The result is the development of a vision that enunciates teaching as a side effect, of what is presumed to be a good training in the "scientific" area. The effects of these practices reverberate in the formation of a professional who desires and values specific knowledge, minimizing the other knowledge, especially those of the pedagogical field. The hierarchy of knowledge produces a professional teacher who wishes to live the "glamorous" side of Biology, usually related to conducting research in specific areas such as Genetics and Ecology, as an alternative to the "monotonous" life inside the classroom. FAPESPA - Fundação Amazônia de Amparo a Estudos e Pesquisas O objetivo desse trabalho é problematizar como processos discursivos engendram modos de ser professor de Biologia. Nesse caminho, nossa atenção voltou-se para as práticas discursivas e não discursivas que veiculadas e institucionalizadas no currículo do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas do Campus de Bragança produzem o sujeito docente de Biologia. Tomamos como corpus empírico o Catálogo de Graduação e Pós Graduação do Centro de Ciências Biológicas da UFPA, documento que reúne planos de curso do currículo que vigorou entre 1997 e 2004. Nossas análises mostram um currículo basicamente voltado para a área da saúde, mesmo que se destinasse à formação de professores. A onipresença de conteúdos do campo da Medicina silenciam componentes da formação que se destinam à preparação para a docência, produzindo um campo de visão que enuncia a docência como efeito colateral da presumida boa formação “científica”. Os efeitos dessas práticas reverberam na formação de um profissional que deseja e valoriza conhecimentos específicos menorizando os demais saberes, especialmente os do campo pedagógico. Essa hierarquização fabrica um profissional professor desejoso de viver o lado “glamouroso” da Biologia, relacionado à realização de pesquisas em áreas específicas como Genética e Ecologia, em alternativa à vida “monótona” da sala de aula. UFPA - Universidade Federal do Pará 2019-04-10T18:33:44Z 2019-04-10T18:33:44Z 2018-12 Artigo de Periódico BASTOS, Sandra Nazaré Dias; CHAVES, Sílvia Nogueira. Sobre currículos e saberes: os discursos que fabricam professores de biologia. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, Belém, v. 14, n. 32, p. 174-185, jul./dez. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v14i32.4885. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10946. Acesso em:. 2317-5125 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10946 http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v14i32.4885 por Amazônia - Revista de Educação em Ciências e Matemáticas Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4885
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Currículo
Formação de professores de ciências
Subjetividade
Curriculum
Science education
Teacher training
Subjectivity
spellingShingle Currículo
Formação de professores de ciências
Subjetividade
Curriculum
Science education
Teacher training
Subjectivity
BASTOS, Sandra Nazaré Dias
Currículos e saberes: os discursos que fabricam professores de biologia
topic_facet Currículo
Formação de professores de ciências
Subjetividade
Curriculum
Science education
Teacher training
Subjectivity
description The purpose of this work is to reflect on how discursive processes influence the ways of being a biology teacher. Our attention was focused on the discursive and non-discursive practices that are currently being publicized and institutionalized in the curriculum of the Degree in Biological Sciences of the Campus of Bragança and influence the construction of the subject Biology Teacher. We took as empirical corpus the Catalog of Undergraduate and Graduate Studies from the Center of Biological Sciences of UFPA, a document that brings together course plans of the curriculum that ran from 1997 to 2004. Our analyzes show a curriculum basically focused on the health area, even if it was intended for teacher training. The omnipresence of contents and practices from the field of Medicine silences training components that are intended to prepare for teaching. The result is the development of a vision that enunciates teaching as a side effect, of what is presumed to be a good training in the "scientific" area. The effects of these practices reverberate in the formation of a professional who desires and values specific knowledge, minimizing the other knowledge, especially those of the pedagogical field. The hierarchy of knowledge produces a professional teacher who wishes to live the "glamorous" side of Biology, usually related to conducting research in specific areas such as Genetics and Ecology, as an alternative to the "monotonous" life inside the classroom.
format Artigo
author BASTOS, Sandra Nazaré Dias
author2 CHAVES, Sílvia Nogueira
author2Str CHAVES, Sílvia Nogueira
title Currículos e saberes: os discursos que fabricam professores de biologia
title_short Currículos e saberes: os discursos que fabricam professores de biologia
title_full Currículos e saberes: os discursos que fabricam professores de biologia
title_fullStr Currículos e saberes: os discursos que fabricam professores de biologia
title_full_unstemmed Currículos e saberes: os discursos que fabricam professores de biologia
title_sort currículos e saberes: os discursos que fabricam professores de biologia
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2019
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10946
http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v14i32.4885
_version_ 1787148032696909824
score 11.675088