Dissertação

Acesso à literatura técnico-científica por discentes cegos da Universidade Federal do Pará

People who have visual disabilities find many barriers to access to information, such as the technical-scientific literature, widely used by university students, because the lack of accessible bibliographic material is still big. This research intends to analyze the problems around the access to bib...

ver descrição completa

Autor principal: PINHEIRO, Alexandre Lobo
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2019
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/11404
id ir-2011-11404
recordtype dspace
spelling ir-2011-114042019-08-07T05:54:14Z Acesso à literatura técnico-científica por discentes cegos da Universidade Federal do Pará PINHEIRO, Alexandre Lobo OLIVEIRA, Hamilton Vieira de http://lattes.cnpq.br/3172995771315859 Acessibilidade Deficiência visual Mediação da informação Acesso à informação CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO MEDIAÇÃO E USO DA INFORMAÇÃO GESTÃO DA INFORMAÇÃO E ORGANIZAÇÃO DO CONHECIMENTO People who have visual disabilities find many barriers to access to information, such as the technical-scientific literature, widely used by university students, because the lack of accessible bibliographic material is still big. This research intends to analyze the problems around the access to bibliographic material by blind students of Federal University of Pará. The general objective is to investigate the processes that involve the technical-scientific literature access by blind students of Federal University of Pará. The specifics are: a) To promote a discussion about the mediation of information to people with disabilities as a field of study in information science; b) To discuss about legal aspects and actions related to access to information for people with disabilities; c) To identify barriers and strategies for access to the technical-scientific literature of the blind students of Federal University of Pará; d) To analyze the processes that involve the mediation of the information for the technical-scientific literature access by blind students of Federal University of Pará. This is an exploratory study in which a case study will be carried out with theoretical contributions of the bibliographical survey and field research with data collection instruments through documents and interviews that can support the study. The interviews were taken to the blind Federal University of Pará students and the librarians who work in the Braille Space of the Central Library at UFPA. Based on the collected data, categories of analysis were established based on the declarations issued by the social subjects involved in comparison with the literature of the area of Information Science and those related to people with disabilities. The results show that in the process that involves access to the technical-scientific literature by blind UFPA students there are barriers in the scope of the student-teacher relationship and others related to the availability of bibliographical material in an accessible format. These barriers have negative consequences on the performance of these students in the development of their academic activities, as in the concept of the disciplines. It is concluded that overcoming these barriers depends on efforts already underway and more investments in factors with the potential to eliminate or overcome them as human resources, technology and interinstitutional partnerships. Pessoas com deficiência visual encontram muitas barreiras quanto ao acesso à informação, como a literatura técnico-científica, vastamente utilizada por estudantes universitários, pois a falta de material bibliográfico em formato acessível ainda é imensa. Esta pesquisa pretende analisar a problemática em torno do acesso ao material bibliográfico por discentes cegos da Universidade Federal do Pará. O objetivo geral é investigar os processos que envolvem o acesso à literatura técnico-científica por discentes cegos da Universidade Federal do Pará. Os específicos são: a) Realizar discussão sobre a mediação da informação às pessoas com deficiência como campo de estudo na ciência da informação; b) Discorrer sobre aspectos legais e ações relacionadas ao acesso à informação às pessoas com deficiência; c) Identificar as barreiras e estratégias para o acesso à literatura técnico-científica dos discentes cegos da Universidade Federal do Pará; d) Analisar os processos que envolvem a mediação da informação para o acesso à literatura técnico-científica por discentes cegos da Universidade Federal do Pará. Trata-se de uma pesquisa exploratória em que será realizado estudo de caso, com aportes teóricos do levantamento bibliográfico e pesquisa de campo com instrumentos de coleta de dados por meio de entrevistas e documentos que possam subsidiar o estudo. As entrevistas foram aplicadas aos discentes cegos da Universidade Federal do Pará e às bibliotecárias que atuam no Espaço Braille da Biblioteca Central da UFPA. A partir dos dados coletados foram estabelecidas categorias de análise baseadas nas declarações emitidas pelos sujeitos sociais envolvidos em comparação com a literatura da área da Ciência da Informação e àquelas relacionadas às pessoas com deficiência. Os resultados evidenciam que no processo que envolve o acesso à literatura técnico-científica por discentes cegos da UFPA existem barreiras no âmbito da relação aluno-professor e outras relacionadas à disponibilidade de material bibliográfico em formato acessível. Essas barreiras geram consequências negativas no desempenho desses estudantes no desenvolvimento das suas atividades acadêmicas, como no conceito das disciplinas. Conclui-se que a superação dessas barreiras depende de esforços já em curso e de mais investimentos em fatores com potencial para eliminá-las ou superá-las como recursos humanos, tecnológicos e parcerias interinstitucionais. Hospital Ophir Loyola 2019-08-06T14:13:15Z 2019-08-06T14:13:15Z 2019-06-07 Dissertação PINHEIRO, Alexandre Lobo. Acesso à literatura técnico-científica por discentes cegos da Universidade Federal do Pará. Orientador: Hamilton Vieira de Oliveira. 2019. 118 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Instituto de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal do Pará, Belém, 2019. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/11404. Acesso em:. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/11404 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Ciências Sociais Aplicadas UFPA Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação 1 CD-ROM
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Acessibilidade
Deficiência visual
Mediação da informação
Acesso à informação
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO
MEDIAÇÃO E USO DA INFORMAÇÃO
GESTÃO DA INFORMAÇÃO E ORGANIZAÇÃO DO CONHECIMENTO
spellingShingle Acessibilidade
Deficiência visual
Mediação da informação
Acesso à informação
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO
MEDIAÇÃO E USO DA INFORMAÇÃO
GESTÃO DA INFORMAÇÃO E ORGANIZAÇÃO DO CONHECIMENTO
PINHEIRO, Alexandre Lobo
Acesso à literatura técnico-científica por discentes cegos da Universidade Federal do Pará
topic_facet Acessibilidade
Deficiência visual
Mediação da informação
Acesso à informação
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO
MEDIAÇÃO E USO DA INFORMAÇÃO
GESTÃO DA INFORMAÇÃO E ORGANIZAÇÃO DO CONHECIMENTO
description People who have visual disabilities find many barriers to access to information, such as the technical-scientific literature, widely used by university students, because the lack of accessible bibliographic material is still big. This research intends to analyze the problems around the access to bibliographic material by blind students of Federal University of Pará. The general objective is to investigate the processes that involve the technical-scientific literature access by blind students of Federal University of Pará. The specifics are: a) To promote a discussion about the mediation of information to people with disabilities as a field of study in information science; b) To discuss about legal aspects and actions related to access to information for people with disabilities; c) To identify barriers and strategies for access to the technical-scientific literature of the blind students of Federal University of Pará; d) To analyze the processes that involve the mediation of the information for the technical-scientific literature access by blind students of Federal University of Pará. This is an exploratory study in which a case study will be carried out with theoretical contributions of the bibliographical survey and field research with data collection instruments through documents and interviews that can support the study. The interviews were taken to the blind Federal University of Pará students and the librarians who work in the Braille Space of the Central Library at UFPA. Based on the collected data, categories of analysis were established based on the declarations issued by the social subjects involved in comparison with the literature of the area of Information Science and those related to people with disabilities. The results show that in the process that involves access to the technical-scientific literature by blind UFPA students there are barriers in the scope of the student-teacher relationship and others related to the availability of bibliographical material in an accessible format. These barriers have negative consequences on the performance of these students in the development of their academic activities, as in the concept of the disciplines. It is concluded that overcoming these barriers depends on efforts already underway and more investments in factors with the potential to eliminate or overcome them as human resources, technology and interinstitutional partnerships.
author_additional OLIVEIRA, Hamilton Vieira de
author_additionalStr OLIVEIRA, Hamilton Vieira de
format Dissertação
author PINHEIRO, Alexandre Lobo
title Acesso à literatura técnico-científica por discentes cegos da Universidade Federal do Pará
title_short Acesso à literatura técnico-científica por discentes cegos da Universidade Federal do Pará
title_full Acesso à literatura técnico-científica por discentes cegos da Universidade Federal do Pará
title_fullStr Acesso à literatura técnico-científica por discentes cegos da Universidade Federal do Pará
title_full_unstemmed Acesso à literatura técnico-científica por discentes cegos da Universidade Federal do Pará
title_sort acesso à literatura técnico-científica por discentes cegos da universidade federal do pará
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2019
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/11404
_version_ 1787147709999742976
score 11.675088