Dissertação

Formação em educação ambiental: resultados didáticos pedagógicos de um curso de especialização

This work deals with the training of teachers in the specialization course in Environmental Education, with emphasis on sustainable educational spaces, offered by UFPA / GEAM based on the guidelines and financing of the MEC / SECADI, with the objective of strengthening the National Policy of Environ...

ver descrição completa

Autor principal: DANTAS, Ana Paula Teixeira da Silva
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2019
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/11574
id ir-2011-11574
recordtype dspace
spelling ir-2011-115742020-02-20T12:56:23Z Formação em educação ambiental: resultados didáticos pedagógicos de um curso de especialização DANTAS, Ana Paula Teixeira da Silva SILVA, Marilena Loureiro da http://lattes.cnpq.br/7261982145077537 Formação de professores Educação ambiental CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::GEOCIENCIAS INTERDISCIPLINARIDADE E ENSINO DE CIÊNCIAS AMBIENTAIS ENSINO DAS CIÊNCIAS AMBIENTAIS This work deals with the training of teachers in the specialization course in Environmental Education, with emphasis on sustainable educational spaces, offered by UFPA / GEAM based on the guidelines and financing of the MEC / SECADI, with the objective of strengthening the National Policy of Environmental Education / PNEA. which was created to improve the educator's knowledge, bringing new learning ideas and making a difference in classroom pedagogical practice, specifically in environmental practices. To analyze the possibilities of how to transform the theoretical orientations from the training course in environmental education developed by PNEA into practical activities for primary education schools. The qualitative and conceptual approach was adopted for the analysis of this study, and to strengthen the ideas of the thematic was used bibliographical and documentary revision, which allowed to seek results of the veracity of the course practice. The subjects investigated were students of the first specialization course in Environmental Education with Emphasis on Sustainable Educator Spaces of the Pole of Belém, a survey was made of the graduation origin, age and locality of the same, collected through the registration form. The didactic products elaborated in team as an evaluative requirement of the Instrumentation Course for Environmental Education and Interdisciplinary Practice of the V module of the course was also object of research, emphasizing that we had access to the same through the moodle platform, a virtual learning environment , which assisted in the accomplishment of the activities carried out in face-to-face meetings and which were evaluated according to the preestablished criteria posted on the platform. The result identified that the formation of the educator in EE has become important to improve pedagogical practice in the question of environmental processes. The course provided a contextualized education with socioenvironmental reality, with the purpose of stimulating the construction of research and action teams in EE and of encouraging the transformation of schools into sustainable educational spaces. And through the products created to better learn the student, and to continue encouraging the teaching of the EA teacher was proposed and created, a guide and a manual, which make up an environmental educator kit. The educator, therefore, began to develop diversified methodologies that came to remedy the difficulties presented by the specialist, leading him to reflect on his praxis to improve his work. CNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico Este trabalho trata sobre a formação de professores no curso de especialização em Educação Ambiental, com ênfase em espaços educadores sustentáveis, ofertado pela UFPA/GEAM a partir das orientações e financiamento do MEC/SECADI, com o objetivo de fortalecer a Política Nacional de Educação Ambiental/PNEA que foi criado para aprimorar os conhecimentos do educador, trazendo novas ideias de aprendizagem, podendo fazer a diferença na prática pedagógica em sala de aula, especificamente nas práticas ambientais. Analisar as possibilidades de como transformar as orientações teóricas oriundas do curso de formação em educação ambiental desenvolvidas pela PNEA em atividades práticas para escolas de educação básica. Foi adotada para análise deste estudo a abordagem qualitativa e conceitual, e para fortalecer as ideias da temática foi utilizada a revisão bibliográfica e documental, que permitiram buscar resultados da veracidade da prática do curso. Os sujeitos investigados foram alunos do primeiro curso de especialização em Educação Ambiental com Ênfase em Espaços Educadores Sustentáveis do Polo de Belém, foi feito um levantamento da origem de graduação, idade e localidade dos mesmos, coletadas através da ficha de inscrição. Os produtos didáticos elaborados em equipe como requisito avaliativo da disciplina de Instrumentação para a Educação Ambiental e a Prática Interdisciplinar, do V módulo do curso também foi objeto de pesquisa, ressaltando que tivemos o acesso aos mesmo através da plataforma moodle, um ambiente virtual de aprendizagem, que auxiliava no cumprimento das atividades realizadas nos encontros presenciais e que foram avaliadas de acordo com os critérios pré-estabelecidos postados na plataforma. O resultado identificou que a formação do educador em EA tornou-se importante para melhorar a prática pedagógica na questão dos processos ambientais. O curso proporcionou uma educação contextualizada com a realidade socioambiental, com o propósito de estimular a construção de equipes de pesquisa e de ação em EA e de incentivar a transformação das escolas em espaços educadores sustentáveis. E mediante os produtos criados para melhor aprendizagem do aluno, e para continuar incentivando o ensino do professor de EA foi proposto e criado, um guia e um manual, que compõem um kit do educador ambiental. O educador, portanto, passou a desenvolver metodologias diversificadas que vieram sanar as dificuldades apresentadas pelo especialista, levando o mesmo a refletir sobre sua práxis para aprimorar seu trabalho. 2019-08-29T17:08:10Z 2019-08-29T17:08:10Z 2018-12-19 Dissertação DANTAS, Ana Paula Teixeira da Silva. Formação em educação ambiental: resultados didáticos pedagógicos de um curso de especialização. Orientadora: Marilena Loureiro da Silva. 2018. 141 f. Dissertação (Mestrado em Rede Nacional para o Ensino das Ciências Ambientais) – Instituto de Geociências, Universidade Federal do Pará. Belém, 2018. Disponível em:http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/11574 . Acesso em: . http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/11574 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Geociências UFPA Programa de Pós-Graduação em Rede Nacional para Ensino das Ciências Ambientais
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Formação de professores
Educação ambiental
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::GEOCIENCIAS
INTERDISCIPLINARIDADE E ENSINO DE CIÊNCIAS AMBIENTAIS
ENSINO DAS CIÊNCIAS AMBIENTAIS
spellingShingle Formação de professores
Educação ambiental
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::GEOCIENCIAS
INTERDISCIPLINARIDADE E ENSINO DE CIÊNCIAS AMBIENTAIS
ENSINO DAS CIÊNCIAS AMBIENTAIS
DANTAS, Ana Paula Teixeira da Silva
Formação em educação ambiental: resultados didáticos pedagógicos de um curso de especialização
topic_facet Formação de professores
Educação ambiental
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::GEOCIENCIAS
INTERDISCIPLINARIDADE E ENSINO DE CIÊNCIAS AMBIENTAIS
ENSINO DAS CIÊNCIAS AMBIENTAIS
description This work deals with the training of teachers in the specialization course in Environmental Education, with emphasis on sustainable educational spaces, offered by UFPA / GEAM based on the guidelines and financing of the MEC / SECADI, with the objective of strengthening the National Policy of Environmental Education / PNEA. which was created to improve the educator's knowledge, bringing new learning ideas and making a difference in classroom pedagogical practice, specifically in environmental practices. To analyze the possibilities of how to transform the theoretical orientations from the training course in environmental education developed by PNEA into practical activities for primary education schools. The qualitative and conceptual approach was adopted for the analysis of this study, and to strengthen the ideas of the thematic was used bibliographical and documentary revision, which allowed to seek results of the veracity of the course practice. The subjects investigated were students of the first specialization course in Environmental Education with Emphasis on Sustainable Educator Spaces of the Pole of Belém, a survey was made of the graduation origin, age and locality of the same, collected through the registration form. The didactic products elaborated in team as an evaluative requirement of the Instrumentation Course for Environmental Education and Interdisciplinary Practice of the V module of the course was also object of research, emphasizing that we had access to the same through the moodle platform, a virtual learning environment , which assisted in the accomplishment of the activities carried out in face-to-face meetings and which were evaluated according to the preestablished criteria posted on the platform. The result identified that the formation of the educator in EE has become important to improve pedagogical practice in the question of environmental processes. The course provided a contextualized education with socioenvironmental reality, with the purpose of stimulating the construction of research and action teams in EE and of encouraging the transformation of schools into sustainable educational spaces. And through the products created to better learn the student, and to continue encouraging the teaching of the EA teacher was proposed and created, a guide and a manual, which make up an environmental educator kit. The educator, therefore, began to develop diversified methodologies that came to remedy the difficulties presented by the specialist, leading him to reflect on his praxis to improve his work.
author_additional SILVA, Marilena Loureiro da
author_additionalStr SILVA, Marilena Loureiro da
format Dissertação
author DANTAS, Ana Paula Teixeira da Silva
title Formação em educação ambiental: resultados didáticos pedagógicos de um curso de especialização
title_short Formação em educação ambiental: resultados didáticos pedagógicos de um curso de especialização
title_full Formação em educação ambiental: resultados didáticos pedagógicos de um curso de especialização
title_fullStr Formação em educação ambiental: resultados didáticos pedagógicos de um curso de especialização
title_full_unstemmed Formação em educação ambiental: resultados didáticos pedagógicos de um curso de especialização
title_sort formação em educação ambiental: resultados didáticos pedagógicos de um curso de especialização
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2019
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/11574
_version_ 1787148227690102784
score 11.653393