Dissertação

Vidas em movimento: desenvolvendo a escrita narrativa no Ensino Fundamental II

This study presents an intervention proposal carried out with elementary students from a public school in a small village in the county of Igarapé-Açu, Pará, Brazil. This work aims at enlarging students experience with both writing and reading activities through literary texts. This research has as...

ver descrição completa

Autor principal: BARROS, Gizely Amaral da Silva
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2019
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/11809
id ir-2011-11809
recordtype dspace
spelling ir-2011-118092020-01-30T15:10:36Z Vidas em movimento: desenvolvendo a escrita narrativa no Ensino Fundamental II BARROS, Gizely Amaral da Silva FARCHILD, Thomas Massao http://lattes.cnpq.br/1771292039081039 Leitura - Desenvolvimento Escrita Ensino fundamental CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA LEITURA E PRODUÇÃO TEXTUAL - DIVERSIDADE SOCIAL E PRÁTICAS DOCENTES LINGUAGENS E LETRAMENTOS This study presents an intervention proposal carried out with elementary students from a public school in a small village in the county of Igarapé-Açu, Pará, Brazil. This work aims at enlarging students experience with both writing and reading activities through literary texts. This research has as its theoretical background the socio-interactionist conception (BAKHTIN; VOLOCHINOV, 2004). The theoretical framework guiding this study was built from the reading of scholars such as Kleiman (1998) and Kato (1999); the reading strategies concepts underlying this research are those suggested by Girotto and Souza (2011), which are taught considering literary text as starting point, and the reading strategies highlighted by Menegassi (2005). This research also focuses on studies in the textual production process and studies with literary texts in mother tongue classes, among the scholars related to this subject are Koch and Elias (2015), Sercundes (1997), Geraldi (2012, 2013), Megassi (2010), Perrone-Moises (2006), Lajoto (2010), Zilberman (2008), Britto (2013) and Belintane (2013). On the first part of this study, a writing activity production and a questioner were handed in with the intention of collecting economic and socio cultural information from the group engaged in this investigation. It was observed that, in general, all the students were familiar with narrative texts. However, two noted points seen here were the lack of two important strategies, crucial to a closure of a textual writing production: review and rewriting. On the second part of this study, the intervention-activities were applied, giving to much attention to reading and writing. As a result, it was noted that the majority of students was able to perform a narrative writing – although subtly in some cases – and they were also able to produce really good texts with noted literary content. presente pesquisa apresenta uma proposta de intervenção realizada com alunos dos anos iniciais do Ensino Fundamental II de uma Escola Estadual localizada em uma vila no município de Igarapé-Açu. O trabalho objetiva, principalmente, desenvolver a escrita narrativa dos alunos, por meio de atividades de leitura de textos literários narrativos e a prática de produção textual, utilizando estratégias de revisão e reescrita. Nossa pesquisa tem como base fundamental a concepção sociointeracionista (BAKHTIN; VOLOCHINOV, 2014). Para construir nosso quadro teórico, abordamos algumas concepções de leitura, como as de Kleiman (1998) e Kato (1999), além de buscarmos suporte nas estratégias de leitura apontadas por Menegassi (2005). Também discorremos acerca de alguns estudos sobre o processo de produção textual e o trabalho com o texto literário nas aulas de língua materna, dentre os quais destacamos Koch e Elias (2015), Sercundes (1997), Geraldi (2012, 2013), Menegassi (2010), Candido (1995), Perrone-Moises (2006), Lajolo (2010), Zilberman (2008), Britto (2013) e Belintane (2013). Na primeira fase do trabalho, a fim de diagnosticar as turmas estudadas, foram desenvolvidas duas atividades de leitura, uma atividade de produção escrita e um questionário; este, como intuito de coletar informações socioeconômicas e culturais dos alunos. Observamos, assim, a familiaridade de todos os alunos com a leitura de textos literários narrativos, mas também, a resistência da maioria deles quanto à utilização das estratégias de revisão e reescrita, na atividade de produção textual escrita realizada. Na segunda fase do nosso trabalho, realizamos as atividades de intervenção, com ênfase em trabalhos de leitura e escrita. Como resultados, verificamos que a grande maioria conseguiu desenvolver a escrita narrativa, ainda que sutilmente, e produziu, em alguns casos, textos bastante expressivos, apesar dos efeitos negativos da escolarização sobre o estilo de escrita dos alunos. SEDUC/PA - Secretaria de Estado de Educação 2019-09-17T20:27:53Z 2019-09-17T20:27:53Z 2016-12-16 Dissertação BARROS, Gizely Amaral da Silva. Vidas em movimento : desenvolvendo a escrita narrativa no Ensino fundamental II. Orientrador: Thomas Massao Farchild. 2019. 116 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede Nacional, Instituto de Letras e Comunicação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2019. Disponível em: . Acesso em:. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/11809 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Letras e Comunicação UFPA Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Letras em Rede Nacional 1 CD-ROM
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Leitura - Desenvolvimento
Escrita
Ensino fundamental
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA
LEITURA E PRODUÇÃO TEXTUAL - DIVERSIDADE SOCIAL E PRÁTICAS DOCENTES
LINGUAGENS E LETRAMENTOS
spellingShingle Leitura - Desenvolvimento
Escrita
Ensino fundamental
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA
LEITURA E PRODUÇÃO TEXTUAL - DIVERSIDADE SOCIAL E PRÁTICAS DOCENTES
LINGUAGENS E LETRAMENTOS
BARROS, Gizely Amaral da Silva
Vidas em movimento: desenvolvendo a escrita narrativa no Ensino Fundamental II
topic_facet Leitura - Desenvolvimento
Escrita
Ensino fundamental
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA
LEITURA E PRODUÇÃO TEXTUAL - DIVERSIDADE SOCIAL E PRÁTICAS DOCENTES
LINGUAGENS E LETRAMENTOS
description This study presents an intervention proposal carried out with elementary students from a public school in a small village in the county of Igarapé-Açu, Pará, Brazil. This work aims at enlarging students experience with both writing and reading activities through literary texts. This research has as its theoretical background the socio-interactionist conception (BAKHTIN; VOLOCHINOV, 2004). The theoretical framework guiding this study was built from the reading of scholars such as Kleiman (1998) and Kato (1999); the reading strategies concepts underlying this research are those suggested by Girotto and Souza (2011), which are taught considering literary text as starting point, and the reading strategies highlighted by Menegassi (2005). This research also focuses on studies in the textual production process and studies with literary texts in mother tongue classes, among the scholars related to this subject are Koch and Elias (2015), Sercundes (1997), Geraldi (2012, 2013), Megassi (2010), Perrone-Moises (2006), Lajoto (2010), Zilberman (2008), Britto (2013) and Belintane (2013). On the first part of this study, a writing activity production and a questioner were handed in with the intention of collecting economic and socio cultural information from the group engaged in this investigation. It was observed that, in general, all the students were familiar with narrative texts. However, two noted points seen here were the lack of two important strategies, crucial to a closure of a textual writing production: review and rewriting. On the second part of this study, the intervention-activities were applied, giving to much attention to reading and writing. As a result, it was noted that the majority of students was able to perform a narrative writing – although subtly in some cases – and they were also able to produce really good texts with noted literary content.
author_additional FARCHILD, Thomas Massao
author_additionalStr FARCHILD, Thomas Massao
format Dissertação
author BARROS, Gizely Amaral da Silva
title Vidas em movimento: desenvolvendo a escrita narrativa no Ensino Fundamental II
title_short Vidas em movimento: desenvolvendo a escrita narrativa no Ensino Fundamental II
title_full Vidas em movimento: desenvolvendo a escrita narrativa no Ensino Fundamental II
title_fullStr Vidas em movimento: desenvolvendo a escrita narrativa no Ensino Fundamental II
title_full_unstemmed Vidas em movimento: desenvolvendo a escrita narrativa no Ensino Fundamental II
title_sort vidas em movimento: desenvolvendo a escrita narrativa no ensino fundamental ii
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2019
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/11809
_version_ 1787148838476185600
score 11.675608