/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Dissertação
Da rima à raça: narrativa rap e consciência histórica na poesia de Pelé do manifesto
Considering Brazilian education as a constructor of a hegemonic educational discourse in the sense of reproducing stereotypes towards the Afro-Brazilian populations, this study aims to dialogue with the narrative poems of Pelé do Manifesto in the attempt to promote reflections in school space about...
Autor principal: | FERREIRA, Rafael Elias de Queiróz |
---|---|
Grau: | Dissertação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2019
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12061 |
id |
ir-2011-12061 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-120612020-04-01T20:04:21Z Da rima à raça: narrativa rap e consciência histórica na poesia de Pelé do manifesto FERREIRA, Rafael Elias de Queiróz COSTA, Antônio Maurício Dias da http://lattes.cnpq.br/2563255308649361 https://orcid.org/0000-0002-0223-9264 Ensino de História Rap Consciência histórica Identidade histórica History teaching Historical consciousness Historical identity CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DO BRASIL LINGUAGENS E NARRATIVAS HISTÓRICAS: PRODUÇÃO E DIFUSÃO ENSINO DE HISTÓRIA Considering Brazilian education as a constructor of a hegemonic educational discourse in the sense of reproducing stereotypes towards the Afro-Brazilian populations, this study aims to dialogue with the narrative poems of Pelé do Manifesto in the attempt to promote reflections in school space about the historical consciousnesses, as well as of the historical identities that their compositions may engender. The methodological treatment developed by this research was based on the analysis of the rapper's musical compositions lyrics, as well as on interviews he granted, as well as the execution of a pedagogical intervention project that allowed the application of his lyrics in school space. In this way, the musical compositions of the Rap genre, written by Pelé do Manifesto, can be observed as being fruitful in the process of constructing historical identities, which allows us to conclude that Rap music mobilizes historical knowledge - which is resulting from practical life experiences - and presents itself as a fruitful didactic language in the teaching of History, contributing to the awakening of an identity affinity with Afro-Brazilian populations. Considerando a educação brasileira como sendo construtora de um discurso educacional hegemônico no sentido de reproduzir estereótipos para com as populações afro-brasileiras, objetiva-se com este estudo dialogar com as poesias narrativas de Pelé do Manifesto no intento de promover reflexões em espaço escolar acerca das consciências históricas, bem como das identidades históricas que suas composições podem vir a engendrar. O trato metodológico desenvolvido por esta pesquisa enveredou pela análise das letras composições musicais do rapper, bem como em entrevistas por ele concedida, além da execução de um projeto de intervenção pedagógica que permitiu a aplicação de suas letras em espaço escolar. Desse modo, observa-se a potencialidade das composições musicais do gênero Rap, de autoria de Pelé do Manifesto, como sendo fecundas no processo de construção de identidades históricas, o que nos permite concluir que a música do gênero Rap mobiliza saberes históricos – que são resultantes de experiências de vida prática – e apresenta-se como uma linguagem didática fecunda no ensino de História, contribuindo para o despertar de uma afinidade identitária junto às populações afro-brasileiras. SEDUC/PA - Secretaria de Estado de Educação 2019-11-11T21:43:21Z 2019-11-11T21:43:21Z 2019-01-30 Dissertação FERREIRA, Rafael Elias de Queiróz. Da rima à raça: narrativa rap e consciência histórica na poesia de Pelé do manifesto. Orientador: Antônio Maurício Dias da Costa. 186 f. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Campus Universitário de Ananindeua, Universidade Federal do Pará, Ananindeua, 2019. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12061. Acesso em:. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12061 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Campus Universitário de Ananindeua UFPA Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Ensino de História 1 CD-ROM |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Ensino de História Rap Consciência histórica Identidade histórica History teaching Historical consciousness Historical identity CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DO BRASIL LINGUAGENS E NARRATIVAS HISTÓRICAS: PRODUÇÃO E DIFUSÃO ENSINO DE HISTÓRIA |
spellingShingle |
Ensino de História Rap Consciência histórica Identidade histórica History teaching Historical consciousness Historical identity CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DO BRASIL LINGUAGENS E NARRATIVAS HISTÓRICAS: PRODUÇÃO E DIFUSÃO ENSINO DE HISTÓRIA FERREIRA, Rafael Elias de Queiróz Da rima à raça: narrativa rap e consciência histórica na poesia de Pelé do manifesto |
topic_facet |
Ensino de História Rap Consciência histórica Identidade histórica History teaching Historical consciousness Historical identity CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DO BRASIL LINGUAGENS E NARRATIVAS HISTÓRICAS: PRODUÇÃO E DIFUSÃO ENSINO DE HISTÓRIA |
description |
Considering Brazilian education as a constructor of a hegemonic educational discourse in the sense of reproducing stereotypes towards the Afro-Brazilian populations, this study aims to dialogue with the narrative poems of Pelé do Manifesto in the attempt to promote reflections in school space about the historical consciousnesses, as well as of the historical identities that their compositions may engender. The methodological treatment developed by this research was based on the analysis of the rapper's musical compositions lyrics, as well as on interviews he granted, as well as the execution of a pedagogical intervention project that allowed the application of his lyrics in school space. In this way, the musical compositions of the Rap genre, written by Pelé do Manifesto, can be observed as being fruitful in the process of constructing historical identities, which allows us to conclude that Rap music mobilizes historical knowledge - which is resulting from practical life experiences - and presents itself as a fruitful didactic language in the teaching of History, contributing to the awakening of an identity affinity with Afro-Brazilian populations. |
author_additional |
COSTA, Antônio Maurício Dias da |
author_additionalStr |
COSTA, Antônio Maurício Dias da |
format |
Dissertação |
author |
FERREIRA, Rafael Elias de Queiróz |
title |
Da rima à raça: narrativa rap e consciência histórica na poesia de Pelé do manifesto |
title_short |
Da rima à raça: narrativa rap e consciência histórica na poesia de Pelé do manifesto |
title_full |
Da rima à raça: narrativa rap e consciência histórica na poesia de Pelé do manifesto |
title_fullStr |
Da rima à raça: narrativa rap e consciência histórica na poesia de Pelé do manifesto |
title_full_unstemmed |
Da rima à raça: narrativa rap e consciência histórica na poesia de Pelé do manifesto |
title_sort |
da rima à raça: narrativa rap e consciência histórica na poesia de pelé do manifesto |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2019 |
url |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12061 |
_version_ |
1832604693105213440 |
score |
11.755432 |