Dissertação

Educação matemática no curso pedagogia das águas: reflexões dos professores em formação

This research developed at Masters level, entitled Mathematics Education Course in Pedagogy of the Waters: Reflections of teachers in training, is located in the field of mathematics education, discussion, questioning about the terms in which the training course in pedagogy of water allowed to educa...

ver descrição completa

Autor principal: SOUZA, Janaína Carvalho de
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12261
id ir-2011-12261
recordtype dspace
spelling ir-2011-122612020-02-01T05:52:02Z Educação matemática no curso pedagogia das águas: reflexões dos professores em formação SOUZA, Janaína Carvalho de SOUZA FILHO, Erasmo Borges de http://lattes.cnpq.br/5387951750537371 https://orcid.org/0000-0002-4092-7973 Educação Matemática Formação de Professores Séries Iniciais Saberes Tradicionais Educação do Campo Mathematics Education Teachers Training Early grades Rural Education Traditional Knowledge CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA PRÁTICAS DOCENTES E DIVERSIDADE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA This research developed at Masters level, entitled Mathematics Education Course in Pedagogy of the Waters: Reflections of teachers in training, is located in the field of mathematics education, discussion, questioning about the terms in which the training course in pedagogy of water allowed to educators riparian Abaetetuba-Pa use Amazonian culture in mathematics classes in the early years. The overall objective is to investigate how mathematics education was seen during the course, which reflected in teacher training. Field diary, semi-structured interviews, informal conversations and analysis of documents: for the purposes of qualitative research some instruments for data collection, such as were used. As main theoretical results we have: Brito (2008), Queiroz (2009), M. Sousa (2010) and E. Sousa (2010), with its developed research on mathematics education; D'Ambrosio (1999, 2005), Lorenzato (2006 ), Gill (2006), Nacarato (2009) and Gomes (2009) ideas about teacher education, mathematics education and mathematics teaching in early years; Freire (2011) on addressing the literacy process; Ribeiro (2010) Hage ( 2006), Loureiro (2001) and Ferreira et al (2007) for evidence on rural education and riparian education, and Morin (2003) with some teachings on Complex Thought. The survey enables us to state that the knowledge about riparian enhancement of cultural knowledge plays an important role in the teaching and learning process, given that they recognize this process. Esta pesquisa desenvolvida em nível de mestrado, intitulada Educação Matemática no Curso Pedagogia das Águas: reflexões dos professores em formação, situa-se no campo de discussão da educação matemática, problematizando sobre em que termos a formação do curso de pedagogia das águas possibilitou aos educadores ribeirinhos de Abaetetuba-Pa utilizarem a cultura amazônica nas aulas de matemática nos anos iniciais. O objetivo geral é investigar como educação matemática foi vista durante o curso, quais os reflexos na formação dos professores. Para a realização dessa pesquisa de cunho qualitativo foram utilizados alguns instrumentos para a coleta de dados, tais como: diário de campo, entrevistas semi-estruturadas, conversas informais e análises de documentos. Como principais referências teórica temos: Brito (2008), Queiroz (2009), M. Sousa (2010) e E. Sousa (2010), com suas pesquisas desenvolvidas sobre educação matemática; D‟Ambrosio (1999; 2005), Lorenzato (2006), Gonçalves (2006), Nacarato (2009) e Gomes (2009) com ideias sobre formação de professores, educação matemática e ensino da matemática nos anos iniciais; Freire (2011) abordando sobre o processo de alfabetização; Ribeiro (2010) Hage (2006), Loureiro (2001) e Ferreira et al (2007) para evidenciar sobre educação do campo e educação ribeirinha; e Morin (2003) com alguns ensinamentos sobre o Pensamento Complexo. A pesquisa possibilita afirmar que os conhecimentos dos ribeirinhos sobre a valorização dos saberes culturais tem um papel importante no processo de ensino e aprendizagem, tendo em vista que eles se reconhecem neste processo. Secretaria Municipal de Educação / Altamira-Pa 2020-01-31T21:10:28Z 2020-01-31T21:10:28Z 2012-04-04 Dissertação SOUZA, Janaína Carvalho de. Educação matemática no curso pedagogia das águas: reflexões dos professores em formação. Orientador:. Erasmo Borges de Souza Filho. 2012. 86 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Belém, 2012. Disponível em: <http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12261>. Acesso em:. http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12261 por Acesso Aberto application/pdf application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Educação Matemática e Científica UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas 1 CD-ROM
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Educação Matemática
Formação de Professores
Séries Iniciais
Saberes Tradicionais
Educação do Campo
Mathematics Education
Teachers Training
Early grades
Rural Education
Traditional Knowledge
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
PRÁTICAS DOCENTES E DIVERSIDADE
EDUCAÇÃO MATEMÁTICA
spellingShingle Educação Matemática
Formação de Professores
Séries Iniciais
Saberes Tradicionais
Educação do Campo
Mathematics Education
Teachers Training
Early grades
Rural Education
Traditional Knowledge
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
PRÁTICAS DOCENTES E DIVERSIDADE
EDUCAÇÃO MATEMÁTICA
SOUZA, Janaína Carvalho de
Educação matemática no curso pedagogia das águas: reflexões dos professores em formação
topic_facet Educação Matemática
Formação de Professores
Séries Iniciais
Saberes Tradicionais
Educação do Campo
Mathematics Education
Teachers Training
Early grades
Rural Education
Traditional Knowledge
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
PRÁTICAS DOCENTES E DIVERSIDADE
EDUCAÇÃO MATEMÁTICA
description This research developed at Masters level, entitled Mathematics Education Course in Pedagogy of the Waters: Reflections of teachers in training, is located in the field of mathematics education, discussion, questioning about the terms in which the training course in pedagogy of water allowed to educators riparian Abaetetuba-Pa use Amazonian culture in mathematics classes in the early years. The overall objective is to investigate how mathematics education was seen during the course, which reflected in teacher training. Field diary, semi-structured interviews, informal conversations and analysis of documents: for the purposes of qualitative research some instruments for data collection, such as were used. As main theoretical results we have: Brito (2008), Queiroz (2009), M. Sousa (2010) and E. Sousa (2010), with its developed research on mathematics education; D'Ambrosio (1999, 2005), Lorenzato (2006 ), Gill (2006), Nacarato (2009) and Gomes (2009) ideas about teacher education, mathematics education and mathematics teaching in early years; Freire (2011) on addressing the literacy process; Ribeiro (2010) Hage ( 2006), Loureiro (2001) and Ferreira et al (2007) for evidence on rural education and riparian education, and Morin (2003) with some teachings on Complex Thought. The survey enables us to state that the knowledge about riparian enhancement of cultural knowledge plays an important role in the teaching and learning process, given that they recognize this process.
author_additional SOUZA FILHO, Erasmo Borges de
author_additionalStr SOUZA FILHO, Erasmo Borges de
format Dissertação
author SOUZA, Janaína Carvalho de
title Educação matemática no curso pedagogia das águas: reflexões dos professores em formação
title_short Educação matemática no curso pedagogia das águas: reflexões dos professores em formação
title_full Educação matemática no curso pedagogia das águas: reflexões dos professores em formação
title_fullStr Educação matemática no curso pedagogia das águas: reflexões dos professores em formação
title_full_unstemmed Educação matemática no curso pedagogia das águas: reflexões dos professores em formação
title_sort educação matemática no curso pedagogia das águas: reflexões dos professores em formação
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2020
url http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12261
_version_ 1832603623702396928
score 11.755432