/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
A memória imagética pelo UHE Belo Monte (PA) narrado por mulheres arpilleristas
This academic work speaks about a reflection from the social and environmental impacts resulting of the process of implantation of hydroelectric plants in the Amazon, through a Chilean embroidery technique of cloth fabric making, produced and exposed by women affected by UHE Belo Monte (PA). Meth...
Autor principal: | PORTUGAL, Jéssica Feiteiro |
---|---|
Outros Autores: | FERNANDES, Daniel dos Santos |
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12346 http://dx.doi.org/10.18542/nra.v5i1.6374 |
id |
ir-2011-12346 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-123462020-03-04T05:46:12Z A memória imagética pelo UHE Belo Monte (PA) narrado por mulheres arpilleristas PORTUGAL, Jéssica Feiteiro FERNANDES, Daniel dos Santos Narrativas imagéticas Mulheres arpilleristas UHE Belo Monte Women arpilleritas This academic work speaks about a reflection from the social and environmental impacts resulting of the process of implantation of hydroelectric plants in the Amazon, through a Chilean embroidery technique of cloth fabric making, produced and exposed by women affected by UHE Belo Monte (PA). Methodologically, reflection starts from the perception of the landscape represented by arpilleras not only by the iconographic aesthetics of the image, but as an imaginary narrative, which is subjectively articulated by arpilleristas women, is a product of the collective imaginary, and thus materializes through discourse Ideological resistance to the impacts caused by the enterprise. As a way to guide the reflection of the image understood as narrative and memory product, this study is based on the theoretical-methodological articulation of authors that approach the subject of: Imagem fotográfica como método etnográfico como Guran (2011); O imaginário coletivo por Maffesoli (2001); A memória coletiva por Halbwachs (1968). The analysis makes the possibility to perceive the image that the arpilleristas women affected by the Belo Monte Hydroelectric Plant seek to explain about the process of implantation of hydroelectric plants in the Amazon from the social representation, and the reasons that justify the creative use of the art by images as language strategy and communication. Este trabalho trata de uma reflexão acerca dos impactos socioambientais decorrentes do processo de implantação de hidrelétricas na Amazônia, através de uma técnica de bordado chileno de confecção de tela de tecidos, produzidas e expostas por mulheres atingidas pela UHE Belo Monte (PA). Metodologicamente, a reflexão parte da percepção da paisagem representada por arpilleras 4 não apenas pela estética iconográfica da imagem, mas como narrativa imagética, a qual é articulada subjetivamente pelas mulheres arpilleristas, constitui produto do imaginário coletivo, e deste modo, materializa-se através do discurso ideológico figurativo de resistência aos impactos causados pelo empreendimento. Como forma de nortear a reflexão da imagem compreendida como narrativa e produto de memória, este estudo fundamenta-se a partir da articulação teórico-metodológica de autores que abordam a temática da: Imagem fotográfica como método etnográfico como Guran (2011); O imaginário coletivo por Maffesoli (2001); A memória coletiva por Halbwachs (1968). A análise possibilita perceber a imagem que as mulheres arpilleristas atingidas pela UHE Belo Monte buscam explicitar acerca do processo de implantação de hidrelétricas na Amazônia a partir da representação social, e dos motivos que justificam a disposição criativa de utilização da arte por imagens como estratégia de linguagem e comunicação. UFPA - Universidade Federal do Pará 2020-03-03T15:36:44Z 2020-03-03T15:36:44Z 2017-05 Artigo de Periódico PORTUGAL, Jéssica Feiteiro; FERNANDES, Daniel dos Santos. A memória imagética da UHE Belo Monte (PA) narrada por mulheres arpilleristas. Nova Revista Amazônica, Bragança, v 5, n.1, p. 23-38, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/nra.v5i1.6374. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12346. Acesso em:. 2318-1346 http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12346 http://dx.doi.org/10.18542/nra.v5i1.6374 por Nova Revista Amazônica Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://periodicos.ufpa.br/index.php/nra/article/view/6374 |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Narrativas imagéticas Mulheres arpilleristas UHE Belo Monte Women arpilleritas |
spellingShingle |
Narrativas imagéticas Mulheres arpilleristas UHE Belo Monte Women arpilleritas PORTUGAL, Jéssica Feiteiro A memória imagética pelo UHE Belo Monte (PA) narrado por mulheres arpilleristas |
topic_facet |
Narrativas imagéticas Mulheres arpilleristas UHE Belo Monte Women arpilleritas |
description |
This academic work speaks about a reflection from the social and environmental impacts resulting of
the process of implantation of hydroelectric plants in the Amazon, through a Chilean embroidery
technique of cloth fabric making, produced and exposed by women affected by UHE Belo Monte
(PA). Methodologically, reflection starts from the perception of the landscape represented by arpilleras
not only by the iconographic aesthetics of the image, but as an imaginary narrative, which is
subjectively articulated by arpilleristas women, is a product of the collective imaginary, and thus
materializes through discourse Ideological resistance to the impacts caused by the enterprise. As a way
to guide the reflection of the image understood as narrative and memory product, this study is based
on the theoretical-methodological articulation of authors that approach the subject of: Imagem
fotográfica como método etnográfico como Guran (2011); O imaginário coletivo por Maffesoli
(2001); A memória coletiva por Halbwachs (1968). The analysis makes the possibility to perceive the
image that the arpilleristas women affected by the Belo Monte Hydroelectric Plant seek to explain
about the process of implantation of hydroelectric plants in the Amazon from the social representation, and the reasons that justify the creative use of the art by images as language strategy and
communication. |
format |
Artigo |
author |
PORTUGAL, Jéssica Feiteiro |
author2 |
FERNANDES, Daniel dos Santos |
author2Str |
FERNANDES, Daniel dos Santos |
title |
A memória imagética pelo UHE Belo Monte (PA) narrado por mulheres arpilleristas |
title_short |
A memória imagética pelo UHE Belo Monte (PA) narrado por mulheres arpilleristas |
title_full |
A memória imagética pelo UHE Belo Monte (PA) narrado por mulheres arpilleristas |
title_fullStr |
A memória imagética pelo UHE Belo Monte (PA) narrado por mulheres arpilleristas |
title_full_unstemmed |
A memória imagética pelo UHE Belo Monte (PA) narrado por mulheres arpilleristas |
title_sort |
memória imagética pelo uhe belo monte (pa) narrado por mulheres arpilleristas |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2020 |
url |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12346 http://dx.doi.org/10.18542/nra.v5i1.6374 |
_version_ |
1832603883286822912 |
score |
11.755432 |