/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Tese
O Carimbó é do carimbó: culturaS, sabereS e políticaS
The Federal Constitution of 1988, as the Regulatory Framework for the Redemocratization of Brazil, gives shape to our work through the free appropriation of the organization of this legal text to hold debates of our time. In this perspective, we present our problem in “giras/rodas de Carimbó” as w...
Autor principal: | BOGÉA, Eliana Benassuly |
---|---|
Grau: | Tese |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12367 |
id |
ir-2011-12367 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-123672020-03-06T05:48:12Z O Carimbó é do carimbó: culturaS, sabereS e políticaS BOGÉA, Eliana Benassuly FIGUEIREDO, Silvio José de Lima http://lattes.cnpq.br/2578700144404800 Carimbó Política e cultura - Brasil Resistência ao governo - Brasil Danças folclóricas - Pará Cultura - Legislação - Brasil CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::SOCIOLOGIA DA CULTURA SOCIEDADE, URBANIZAÇÃO E ESTUDOS POPULACIONAIS DESENVOLVIMENTO SOCIOAMBIENTAL The Federal Constitution of 1988, as the Regulatory Framework for the Redemocratization of Brazil, gives shape to our work through the free appropriation of the organization of this legal text to hold debates of our time. In this perspective, we present our problem in “giras/rodas de Carimbó” as we experienced the process of construction of the thesis in approximately ten years of living the Carimbó organized social movement that motivated us to understand/question the identified internal/external conflicts and whose our concern was to see the people, women/men of Carimbó, that remain CarimbozeirXs even when out of the scene. Thus, our theoretical framework goes beyond the object of research to recognize a Carimbozeiro corpus and, with that, coining what we call the field of cultures and in this social space identify/disentangle cultures as rights before/during a post-coup 2016 Brazil. In the Title III Do Carimbó, we go through the knowledge and policies from inside and outside the scene, meaning that Xs carimbozeirXs interests us more than the Carimbó artistic expression and cultural manifestation widely treated in other scientific works. Our final “gira/roda” takes Master Verequete da Coluna to echo hopes that our work will contribute to understanding and acting in a Brazil and in a planet that progressively tends to transform us as foreigners to ourselves. A Constituição Federal de 1988 como Marco Regulatório da Redemocratização do Brasil dá forma ao nosso trabalho através da livre apropriação da organização desse texto legal para travarmos debates próprios do nosso tempo. Nessa perspectiva, apresentamos nossa problemática em giras/rodas de carimbó tal e qual vivenciamos o processo de construção da tese em aproximadamente dez anos de convívio com o movimento social organizado do carimbó que nos motivou compreender/questionar os conflitos internos/externos identificados e cuja preocupação foi enxergarmos as pessoas, mulheres/homens, do carimbó que permanecem carimbozeirXs mesmo quando fora da cena. Assim sendo, nosso referencial teórico ultrapassa o objeto de pesquisa para reconhecer um corpus carimbozeiro e com isso cunharmos o que denominamos de campo daS culturaS e nesse espaço social identificarmos/destrincharmos aS culturaS como direitoS antes/durante um Brasil pós-golpe de 2016. No Título Do Carimbó, percorremos os saberes e políticas de dentro e de fora da cena, significa que Xs carimbozeirXs nos interessam mais do que o carimbó expressão artística e manifestação cultural largamente tratado em outros trabalhos científicos. Nossa gira/roda derradeira ecoa nossas esperanças de que este trabalho contribua para compreender e agir num Brasil e num planeta que nos transformam em estrangeiros de nós mesmos. C´est la Constitution Fédérale de 1988, norme de référence de la rédémocratisation au Brésil, qui donne forme à notre travail, par le biais d´une appropriation de l´organisation de ce texte légal afin de rendre compte des débats les plus actuels. Dans cette perspective, nous présentons notre problématique en suivant le mouvement des rondes de « carimbó » (rodas de carimbó) auxquelles nous avons participé lors du processus de construction de la thèse, au long d´une dizaine d´années d´observation et d´expériences vécues au sein des mouvements sociaux liés au carimbó. Lors de ces expériences, nous avons cherché à comprendre et à questionner les conflits internes et externes à ce mouvement social, en gardant chaque fois le souci d´étudier ce mouvement au travers des femmes et des hommes qui le composent, et qui ne cessent jamais d´être des agents du carimbó (carimbozeiros/as), y compris dans leurs vies quotidiennes, loin de la scène musicale. C´est pourquoi nos interrogations dépassent le seul phénomène socio-culturel du carimbó et permettent finalement d´identifier un corpus théorique propre au carimbó que nous avons désigné comme « champ de(s) culture(s) ». Dans cet espace social, nous identifions/distinguons la(les) culture(s) comme des droit(s) dans un contexte historique qui joint l´avant et l´après Coup d´État de 2016 au Brésil. Dans le Titre III « Du Carimbó », nous passons en revue les connaissances et les politiques à l´intérieur et à l´extérieur de la scène, ce qui signifie que les « carimbozeiros/as » nous intéressent plus que le carimbó en tant qu'expression artistique ou manifestation culturelle, déjà objet de nombreuses études et travaux scientifiques. Notre dernière ronde fait référence au maître de carimbó Verequete da Coluna comme un écho particulier à notre secret espoir que notre travail puisse aider à comprendre et à agir dans un Brésil et dans un monde qui nous transforment peu à peu en étrangers de nous-mêmes. Defensoria Pública do Estado do Pará 2020-03-05T19:59:52Z 2020-03-05T19:59:52Z 2019-09-30 Tese BOGÉA, Eliana Benassuly. O Carimbó é do carimbó: culturaS, sabereS e políticaS. Orientador: Silvio José de Lima Figueiredo. 2019. 202 f. Tese (Doutorado em Desenvolvimento Sustentável do Trópico Úmido) - Universidade Federal do Pará, Núcleo de Altos Estudos Amazônicos, Belém, 2019. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12367. Acesso em:. http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12367 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Núcleo de Altos Estudos Amazônicos UFPA Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Sustentável do Trópico Úmido 1 CD-ROM |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Carimbó Política e cultura - Brasil Resistência ao governo - Brasil Danças folclóricas - Pará Cultura - Legislação - Brasil CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::SOCIOLOGIA DA CULTURA SOCIEDADE, URBANIZAÇÃO E ESTUDOS POPULACIONAIS DESENVOLVIMENTO SOCIOAMBIENTAL |
spellingShingle |
Carimbó Política e cultura - Brasil Resistência ao governo - Brasil Danças folclóricas - Pará Cultura - Legislação - Brasil CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::SOCIOLOGIA DA CULTURA SOCIEDADE, URBANIZAÇÃO E ESTUDOS POPULACIONAIS DESENVOLVIMENTO SOCIOAMBIENTAL BOGÉA, Eliana Benassuly O Carimbó é do carimbó: culturaS, sabereS e políticaS |
topic_facet |
Carimbó Política e cultura - Brasil Resistência ao governo - Brasil Danças folclóricas - Pará Cultura - Legislação - Brasil CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::SOCIOLOGIA DA CULTURA SOCIEDADE, URBANIZAÇÃO E ESTUDOS POPULACIONAIS DESENVOLVIMENTO SOCIOAMBIENTAL |
description |
The Federal Constitution of 1988, as the Regulatory Framework for the Redemocratization of Brazil, gives shape to our work through the free appropriation of the organization of this legal text to hold debates of our time. In this perspective, we present our problem in “giras/rodas de Carimbó” as we experienced the process of construction of the thesis in approximately ten years of living the Carimbó organized social movement that motivated us to understand/question the identified internal/external conflicts and whose our concern was to see the people, women/men of Carimbó, that remain CarimbozeirXs even when out of the scene. Thus, our theoretical framework goes beyond the object of research to recognize a Carimbozeiro corpus and, with that, coining what we call the field of cultures and in this social space identify/disentangle cultures as rights before/during a post-coup 2016 Brazil. In
the Title III Do Carimbó, we go through the knowledge and policies from inside and outside the scene, meaning that Xs carimbozeirXs interests us more than the Carimbó artistic expression and cultural manifestation widely treated in other scientific works. Our final “gira/roda” takes Master Verequete da Coluna to echo hopes that our work will contribute to understanding and acting in a Brazil and in a planet that progressively tends to transform us as foreigners to ourselves. |
author_additional |
FIGUEIREDO, Silvio José de Lima |
author_additionalStr |
FIGUEIREDO, Silvio José de Lima |
format |
Tese |
author |
BOGÉA, Eliana Benassuly |
title |
O Carimbó é do carimbó: culturaS, sabereS e políticaS |
title_short |
O Carimbó é do carimbó: culturaS, sabereS e políticaS |
title_full |
O Carimbó é do carimbó: culturaS, sabereS e políticaS |
title_fullStr |
O Carimbó é do carimbó: culturaS, sabereS e políticaS |
title_full_unstemmed |
O Carimbó é do carimbó: culturaS, sabereS e políticaS |
title_sort |
o carimbó é do carimbó: culturas, saberes e políticas |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2020 |
url |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12367 |
_version_ |
1832602248259043328 |
score |
11.755432 |