/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Dissertação
Educação financeira: olhar sobre a prática do professor que ensina matemática nos anos iniciais do ensino fundamental
This qualitative research investigated the practice of financial education in the 3rd year of lower primary education. We chose the methods of action research in the sense that the investigative process of the pedagogical practice could help in the systematization and planning of the didactic activi...
Autor principal: | SOUZA, Sílvia Helena da Silva e |
---|---|
Grau: | Dissertação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12443 |
id |
ir-2011-12443 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-124432022-07-18T17:21:38Z Educação financeira: olhar sobre a prática do professor que ensina matemática nos anos iniciais do ensino fundamental SOUZA, Sílvia Helena da Silva e MACHADO JÚNIOR, Arthur Gonçalves http://lattes.cnpq.br/3148593292236740 https://orcid.org/0000-0002-9933-2894 Educação financeira BNCC Sequência didática Consumo consciente Financial Education Following teaching Conscious Consumption CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA FORMAÇÃO DE PROFESSORES PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS ENSINO E APRENDIZAGEM DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS PARA A EDUCAÇÃO CIDADÃ ENSINO, APRENDIZAGEM E FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS This qualitative research investigated the practice of financial education in the 3rd year of lower primary education. We chose the methods of action research in the sense that the investigative process of the pedagogical practice could help in the systematization and planning of the didactic activities developed in the course of the investigative process. For this, the didactic sequence was used as systematizing procedure of the unsympathetic process of financial education, which was already developed by the teacher before the continuous formation. The use of the didactic sequence facilitated the confrontation and/or the conciliation of the results of the sequence with the work that the subject teacher of the research was carrying out, considering two moments: a) the continued formation: project " Educação Financeira nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental Financial " (Education in the Initial Years of Elementary Education) which happened in the school locus; b) the collaboration of the researcher teacher for the elaboration and execution of the didactic sequence. The activities designed to compose the sequence on financial education were based on the general competencies of the National Common Curricular Base such as empathy and cooperation, scientific, critical and creative thinking, research, focusing on content learning objectives such as the four operations mathematics; in everyday situations; in arguing to negotiate a product or to solve a problem. In the sense of integrally forming children, a citizen with competence to administer his money and with capacity to consume consciously, knowing the time to say no to the seductions of the advertisements. The experience with the research shows that the approach of financial education in the initial years of elementary education is justified, and financial education is a valid and fruitful debate in the classroom. The experience of the teacher investigated showed that the teacher who teaches mathematics already works in financial education, but for the practice of financial education to become more meaningful for the students, it is necessary for the teacher to undergo a literacy process in financial education, learning to study on the subject, also investigating the practice itself, in order to promote reflection in action. Esta pesquisa de cunho qualitativo investigou a prática da educação financeira no 3º ano do ensino fundamental menor. Optou-se pelos métodos da pesquisa-ação no sentido de que o processo investigativo da prática pedagógica pudesse auxiliar na sistematização e planejamento das atividades didáticas desenvolvidas no decorrer do processo investigativo. Para isso, utilizou-se da sequência didática como procedimento sistematizador do processo assistemático de educação financeira, que já era desenvolvido pela professora antes da formação continuada. O uso da sequência didática facilitou o confronto e/ou a conciliação dos resultados da sequência com o trabalho que a professora sujeito da pesquisa vinha executando, considerando dois momentos: a) a formação continuada: projeto “Educação Financeira nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental”, que acontecia na escola lócus; b) a colaboração da professora pesquisadora para a elaboração e execução da sequência didática. As atividades pensadas para compor a sequência sobre educação financeira fundamentaram-se nas Competências Gerais da Base Nacional Comum Curricular (BRASIL, 2017) como a empatia e a cooperação, o pensamento científico, crítico e criativo, a investigação, focando nos objetivos de aprendizagem dos conteúdos como as quatro operações matemáticas; nas situações do cotidiano; na argumentação para negociar um produto ou para solucionar um problema. No sentido de formar, integralmente as crianças, um cidadão com competência para administrar seu dinheiro e com capacidade para consumir conscientemente, sabendo a hora de dizer não às seduções das propagandas. A experiência vivenciada com a pesquisa mostra que se justifica a abordagem da educação financeira nos anos iniciais do ensino fundamental sendo a educação financeira um debate válido e frutífero em sala de aula. A experiência da professora investigada mostrou que o professor que ensina matemática já trabalha a educação financeira, mas para a prática da educação financeira se tornar mais significativa para os alunos é necessário que o professor passe por um processo de letramento em educação financeira, aprendendo a estudar sobre o tema, investigando também a própria prática, no sentido de promover a reflexão na ação. 2020-07-22T05:01:34Z 2020-07-22T05:01:34Z 2019-09-20 Dissertação SOUZA, Sílvia Helena da Silva e. Educação financeira: olhar sobre a prática do professor que ensina matemática nos anos iniciais do ensino fundamental. Orientador: Prof. Dr. Arthur Gonçalves Machado Júnior. 2019. 142 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Docência em Educação em Ciências e Matemáticas) - Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, Belém, 2019. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12443. Acesso em:. http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12443 por Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Educação Matemática e Científica UFPA Programa de Pós-Graduação em Docência em Educação em Ciências e Matemáticas 1 CD-ROM |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Educação financeira BNCC Sequência didática Consumo consciente Financial Education Following teaching Conscious Consumption CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA FORMAÇÃO DE PROFESSORES PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS ENSINO E APRENDIZAGEM DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS PARA A EDUCAÇÃO CIDADÃ ENSINO, APRENDIZAGEM E FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS |
spellingShingle |
Educação financeira BNCC Sequência didática Consumo consciente Financial Education Following teaching Conscious Consumption CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA FORMAÇÃO DE PROFESSORES PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS ENSINO E APRENDIZAGEM DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS PARA A EDUCAÇÃO CIDADÃ ENSINO, APRENDIZAGEM E FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS SOUZA, Sílvia Helena da Silva e Educação financeira: olhar sobre a prática do professor que ensina matemática nos anos iniciais do ensino fundamental |
topic_facet |
Educação financeira BNCC Sequência didática Consumo consciente Financial Education Following teaching Conscious Consumption CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA FORMAÇÃO DE PROFESSORES PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS ENSINO E APRENDIZAGEM DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS PARA A EDUCAÇÃO CIDADÃ ENSINO, APRENDIZAGEM E FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS |
description |
This qualitative research investigated the practice of financial education in the 3rd year of lower primary education. We chose the methods of action research in the sense that the investigative process of the pedagogical practice could help in the systematization and planning of the didactic activities developed in the course of the investigative process. For this, the didactic sequence was used as systematizing procedure of the unsympathetic process of financial education, which was already developed by the teacher before the continuous formation. The use of the didactic sequence facilitated the confrontation and/or the conciliation of the results of the sequence with the work that the subject teacher of the research was carrying out, considering two moments: a) the continued formation: project " Educação Financeira nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental Financial " (Education in the Initial Years of Elementary Education) which happened in the school locus; b) the collaboration of the researcher teacher for the elaboration and execution of the didactic sequence. The activities designed to compose the sequence on financial education were based on the general competencies of the National Common Curricular Base such as empathy and cooperation, scientific, critical and creative thinking, research, focusing on content learning objectives such as the four operations mathematics; in everyday situations; in arguing to negotiate a product or to solve a problem. In the sense of integrally forming children, a citizen with competence to administer his money and with capacity to consume consciously, knowing the time to say no to the seductions of the advertisements. The experience with the research shows that the approach of financial education in the initial years of elementary education is justified, and financial education is a valid and fruitful debate in the classroom. The experience of the teacher investigated showed that the teacher who teaches mathematics already works in financial education, but for the practice of financial education to become more meaningful for the students, it is necessary for the teacher to undergo a literacy process in financial education, learning to study on the subject, also investigating the practice itself, in order to promote reflection in action. |
author_additional |
MACHADO JÚNIOR, Arthur Gonçalves |
author_additionalStr |
MACHADO JÚNIOR, Arthur Gonçalves |
format |
Dissertação |
author |
SOUZA, Sílvia Helena da Silva e |
title |
Educação financeira: olhar sobre a prática do professor que ensina matemática nos anos iniciais do ensino fundamental |
title_short |
Educação financeira: olhar sobre a prática do professor que ensina matemática nos anos iniciais do ensino fundamental |
title_full |
Educação financeira: olhar sobre a prática do professor que ensina matemática nos anos iniciais do ensino fundamental |
title_fullStr |
Educação financeira: olhar sobre a prática do professor que ensina matemática nos anos iniciais do ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
Educação financeira: olhar sobre a prática do professor que ensina matemática nos anos iniciais do ensino fundamental |
title_sort |
educação financeira: olhar sobre a prática do professor que ensina matemática nos anos iniciais do ensino fundamental |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2020 |
url |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12443 |
_version_ |
1832603770022789120 |
score |
11.755432 |