/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
A educação ambiental na floresta de Caxiuanã: reconstituindo significados
This article discusses the approach necessity between the cultural and educational activities made in the forests, with all its diversity and complexity to those practices activities in these cities. it is tried to formulate theoretical discussions about the importance of environmental education...
Autor principal: | SILVA, Marilena Loureiro da |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12831 |
id |
ir-2011-12831 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-128312023-08-31T13:47:04Z A educação ambiental na floresta de Caxiuanã: reconstituindo significados SILVA, Marilena Loureiro da Recursos florestais Cultura Prática educativa Forest resources Culture Educational practice This article discusses the approach necessity between the cultural and educational activities made in the forests, with all its diversity and complexity to those practices activities in these cities. it is tried to formulate theoretical discussions about the importance of environmental education in overcoming the separation between nature and human subjects, related to the need of install new forms for this relationship based on the search for understanding environmental complexity. To this end, we present a literature review about the forest resources in the state of Para, as well as analysis of how these features are perceived and separate from the dynamics of city life. It’s also discuss the results of research conducted at the Forest of Caxiuanã, in Pará, related to pratical analyse in environmental education based on the approach to nature and its resources. O presente artigo discute a necessidade de aproximação entre as práticas culturais e educativas realizadas no interior de florestas, com toda a sua diversidade e complexidades, e aquelas práticas culturais e educativas realizadas nas cidades. Tenta-se formular discussões teóricas em torno da importância da educação ambiental para a superação da separação entre sujeitos humanos e natureza, relacionado a necessidade de instalar novas formas para esta relação baseadas na busca de compreensão da complexidade ambiental. Para tanto, apresenta-se uma revisão de literatura acerca da situação dos recursos florestais no estado do Pará, bem como a análise de como esses recursos são percebidos como separados da dinâmica da vida da cidade. São discutidos ainda os resultados da pesquisa realizada na Floresta de Caxiuanã, no Pará, relacionado à análise das práticas de educação ambiental fundamentadas na aproximação com a natureza e seus recursos. UFPA - Universidade Federal do Pará 2020-11-17T14:15:18Z 2020-11-17T14:15:18Z 2013-04 Artigo de Periódico SILVA, Marilena Loureiro da. A educação ambiental na floresta de Caxiuanã: reconstituindo significados. Margens, online, v. 7, n. 9, p. 23-38, set. 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v7i9.2768. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12831. Acesso em:. 1982-5374 http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12831 10.18542/rmi.v7i9.2768 por Margens Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Recursos florestais Cultura Prática educativa Forest resources Culture Educational practice |
spellingShingle |
Recursos florestais Cultura Prática educativa Forest resources Culture Educational practice SILVA, Marilena Loureiro da A educação ambiental na floresta de Caxiuanã: reconstituindo significados |
topic_facet |
Recursos florestais Cultura Prática educativa Forest resources Culture Educational practice |
description |
This article discusses the approach necessity between the cultural and
educational activities made in the forests, with all its diversity and complexity to
those practices activities in these cities. it is tried to formulate theoretical discussions
about the importance of environmental education in overcoming the separation
between nature and human subjects, related to the need of install new forms for
this relationship based on the search for understanding environmental complexity.
To this end, we present a literature review about the forest resources in the state of
Para, as well as analysis of how these features are perceived and separate from the
dynamics of city life. It’s also discuss the results of research conducted at the Forest of
Caxiuanã, in Pará, related to pratical analyse in environmental education based on
the approach to nature and its resources. |
format |
Artigo |
author |
SILVA, Marilena Loureiro da |
title |
A educação ambiental na floresta de Caxiuanã: reconstituindo significados |
title_short |
A educação ambiental na floresta de Caxiuanã: reconstituindo significados |
title_full |
A educação ambiental na floresta de Caxiuanã: reconstituindo significados |
title_fullStr |
A educação ambiental na floresta de Caxiuanã: reconstituindo significados |
title_full_unstemmed |
A educação ambiental na floresta de Caxiuanã: reconstituindo significados |
title_sort |
educação ambiental na floresta de caxiuanã: reconstituindo significados |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2020 |
url |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12831 |
_version_ |
1832604561806721024 |
score |
11.755432 |