Artigo

A educação ambiental na floresta de Caxiuanã: reconstituindo significados

This article discusses the approach necessity between the cultural and educational activities made in the forests, with all its diversity and complexity to those practices activities in these cities. it is tried to formulate theoretical discussions about the importance of environmental education...

ver descrição completa

Autor principal: SILVA, Marilena Loureiro da
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12831
id ir-2011-12831
recordtype dspace
spelling ir-2011-128312023-08-31T13:47:04Z A educação ambiental na floresta de Caxiuanã: reconstituindo significados SILVA, Marilena Loureiro da Recursos florestais Cultura Prática educativa Forest resources Culture Educational practice This article discusses the approach necessity between the cultural and educational activities made in the forests, with all its diversity and complexity to those practices activities in these cities. it is tried to formulate theoretical discussions about the importance of environmental education in overcoming the separation between nature and human subjects, related to the need of install new forms for this relationship based on the search for understanding environmental complexity. To this end, we present a literature review about the forest resources in the state of Para, as well as analysis of how these features are perceived and separate from the dynamics of city life. It’s also discuss the results of research conducted at the Forest of Caxiuanã, in Pará, related to pratical analyse in environmental education based on the approach to nature and its resources. O presente artigo discute a necessidade de aproximação entre as práticas culturais e educativas realizadas no interior de florestas, com toda a sua diversidade e complexidades, e aquelas práticas culturais e educativas realizadas nas cidades. Tenta-se formular discussões teóricas em torno da importância da educação ambiental para a superação da separação entre sujeitos humanos e natureza, relacionado a necessidade de instalar novas formas para esta relação baseadas na busca de compreensão da complexidade ambiental. Para tanto, apresenta-se uma revisão de literatura acerca da situação dos recursos florestais no estado do Pará, bem como a análise de como esses recursos são percebidos como separados da dinâmica da vida da cidade. São discutidos ainda os resultados da pesquisa realizada na Floresta de Caxiuanã, no Pará, relacionado à análise das práticas de educação ambiental fundamentadas na aproximação com a natureza e seus recursos. UFPA - Universidade Federal do Pará 2020-11-17T14:15:18Z 2020-11-17T14:15:18Z 2013-04 Artigo de Periódico SILVA, Marilena Loureiro da. A educação ambiental na floresta de Caxiuanã: reconstituindo significados. Margens, online, v. 7, n. 9, p. 23-38, set. 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v7i9.2768. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12831. Acesso em:. 1982-5374 http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12831 10.18542/rmi.v7i9.2768 por Margens Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Recursos florestais
Cultura
Prática educativa
Forest resources
Culture
Educational practice
spellingShingle Recursos florestais
Cultura
Prática educativa
Forest resources
Culture
Educational practice
SILVA, Marilena Loureiro da
A educação ambiental na floresta de Caxiuanã: reconstituindo significados
topic_facet Recursos florestais
Cultura
Prática educativa
Forest resources
Culture
Educational practice
description This article discusses the approach necessity between the cultural and educational activities made in the forests, with all its diversity and complexity to those practices activities in these cities. it is tried to formulate theoretical discussions about the importance of environmental education in overcoming the separation between nature and human subjects, related to the need of install new forms for this relationship based on the search for understanding environmental complexity. To this end, we present a literature review about the forest resources in the state of Para, as well as analysis of how these features are perceived and separate from the dynamics of city life. It’s also discuss the results of research conducted at the Forest of Caxiuanã, in Pará, related to pratical analyse in environmental education based on the approach to nature and its resources.
format Artigo
author SILVA, Marilena Loureiro da
title A educação ambiental na floresta de Caxiuanã: reconstituindo significados
title_short A educação ambiental na floresta de Caxiuanã: reconstituindo significados
title_full A educação ambiental na floresta de Caxiuanã: reconstituindo significados
title_fullStr A educação ambiental na floresta de Caxiuanã: reconstituindo significados
title_full_unstemmed A educação ambiental na floresta de Caxiuanã: reconstituindo significados
title_sort educação ambiental na floresta de caxiuanã: reconstituindo significados
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2020
url http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12831
_version_ 1832604561806721024
score 11.755432