/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Leitura e escrita: experiências teórico-metodológicas em sala de aula
This articles intends to present a discursive view about the results of a research made with a first grade group of elementary school. Didactical and Cultural activities were developed in order to permit the exchange of experience, knowledge and wisdoms and enable interaction between the children...
Autor principal: | FALABELO, Raimundo Nonato de Oliveira |
---|---|
Outros Autores: | LEÃO, Dionéia Sanches |
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12839 |
id |
ir-2011-12839 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-128392023-08-31T13:41:56Z Leitura e escrita: experiências teórico-metodológicas em sala de aula FALABELO, Raimundo Nonato de Oliveira LEÃO, Dionéia Sanches Leitura Escrita Ensino-aprendizagem Afetividade Reading Writing Teaching-Learning Affectionateness This articles intends to present a discursive view about the results of a research made with a first grade group of elementary school. Didactical and Cultural activities were developed in order to permit the exchange of experience, knowledge and wisdoms and enable interaction between the children who live in a reality of violence and exclusion of symbolic and corporeal property. According actions were happening, gradual changes were observed in the affective configuration in the classroom, provoking alterations and new ways of relationship of the children towards knowledge provided to them. It was observed that knowledge motivated children, making them see the links of affectionateness that are being produced in the relationships of learning. Getting aware of the learning, absorbing knowledge were actions that modified behaviors and attitudes of the children towards themselves, the teacher and their knowledge worked at school. A finalidade deste artigo é apresentar um recorte discursivo sobre os resultados de uma pesquisa realizada em uma turma de 1ª série do ensino fundamental. Desenvolvemos atividades didáticas e culturais que viessem permitir a troca de experiência, conhecimentos e saberes, com o propósito de possibilitar a interação entre crianças que vivem em uma realidade de violência e exclusão dos bens materiais e simbólicos. À medida que as ações foram acontecendo, observamos graduais mudanças na configuração afetiva na sala de aula, provocando alterações e novos modos de relação das crianças com os conhecimentos a elas disponibilizados. Verificamos que o conhecimento mobilizava as crianças, revelando os laços de afetividade que iam sendo produzidos nas relações de aprendizagem. Ao compreender-se aprendendo e se apropriando, as crianças modificaram seus comportamentos e atitudes em relação a si mesmas, à professora, aos conhecimentos trabalhados e à escola. FALABELO, R. N. O. Universidade Federal do Pará 2020-11-17T14:19:22Z 2020-11-17T14:19:22Z 2014-01 Artigo de Periódico FALABELO, Raimundo Nonato de Oliveira; LEÃO, Dionéia Sanches. Leitura e escrita: experiências teórico-metodológicas em sala de aula. Margens, online, v. 8, n. 10, p. 225-248, jan. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v8i10.2737. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12839. Acesso em:. 1982-5374 http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12839 10.18542/rmi.v8i10.2737 por Margens Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/view/2737 |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Leitura Escrita Ensino-aprendizagem Afetividade Reading Writing Teaching-Learning Affectionateness |
spellingShingle |
Leitura Escrita Ensino-aprendizagem Afetividade Reading Writing Teaching-Learning Affectionateness FALABELO, Raimundo Nonato de Oliveira Leitura e escrita: experiências teórico-metodológicas em sala de aula |
topic_facet |
Leitura Escrita Ensino-aprendizagem Afetividade Reading Writing Teaching-Learning Affectionateness |
description |
This articles intends to present a discursive view about the results of a
research made with a first grade group of elementary school. Didactical and Cultural
activities were developed in order to permit the exchange of experience, knowledge
and wisdoms and enable interaction between the children who live in a reality
of violence and exclusion of symbolic and corporeal property. According actions
were happening, gradual changes were observed in the affective configuration in
the classroom, provoking alterations and new ways of relationship of the children
towards knowledge provided to them. It was observed that knowledge motivated children, making them see the links of affectionateness that are being produced in the
relationships of learning. Getting aware of the learning, absorbing knowledge were
actions that modified behaviors and attitudes of the children towards themselves, the
teacher and their knowledge worked at school. |
format |
Artigo |
author |
FALABELO, Raimundo Nonato de Oliveira |
author2 |
LEÃO, Dionéia Sanches |
author2Str |
LEÃO, Dionéia Sanches |
title |
Leitura e escrita: experiências teórico-metodológicas em sala de aula |
title_short |
Leitura e escrita: experiências teórico-metodológicas em sala de aula |
title_full |
Leitura e escrita: experiências teórico-metodológicas em sala de aula |
title_fullStr |
Leitura e escrita: experiências teórico-metodológicas em sala de aula |
title_full_unstemmed |
Leitura e escrita: experiências teórico-metodológicas em sala de aula |
title_sort |
leitura e escrita: experiências teórico-metodológicas em sala de aula |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2020 |
url |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12839 |
_version_ |
1787148295197425664 |
score |
11.653393 |