Artigo

Educação, memória e história: possíveis enlaçes

This article proposes to discuss the issue of individual and collective memory and the links with the education. The theoretical and methodological studies sits in Ecléa Bosi (1994, 2003) on memory and theory of social memory by Maurice Halbwachs (1993), according to these authors, memorativos pr...

ver descrição completa

Autor principal: LOBATO, Vívian da Silva
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12848
id ir-2011-12848
recordtype dspace
spelling ir-2011-128482023-11-23T14:57:55Z Educação, memória e história: possíveis enlaçes LOBATO, Vívian da Silva Educação Memória História Education Memory History This article proposes to discuss the issue of individual and collective memory and the links with the education. The theoretical and methodological studies sits in Ecléa Bosi (1994, 2003) on memory and theory of social memory by Maurice Halbwachs (1993), according to these authors, memorativos processes are related to fields of meaning in the life of the subject which recalls. In this perspective, it is understood that the memory studies in education, with the contributions of some authors of Social Psychology - Ecléa Bosi (1994, 2003), Maurice Halbwachs (1993), help to elucidate the understanding of educational phenomena, the concerns and challenges that have mobilized in contemporary researchers and teachers. It is understood that look to be relevant about the past, given that this encounter with the historicity of education provides fruitful ways to produce new knowledge that can be invested in the educational practices of our time. O presente artigo propõe-se a discutir a questão da memória individual e coletiva e os enlaces desta com a educação. O referencial teórico-metodológico está assentado nos estudos de Ecléa Bosi (1994; 2003) sobre memória e na teoria sobre memória social de Maurice Halbwachs (1993). Segundo os referidos autores, os processos memorativos são relacionados a campos de significação na vida do sujeito que recorda. Nesta perspectiva, entende-se que os estudos de memória em educação, com o aporte de alguns autores da Psicologia Social - Ecléa Bosi (1994; 2003); Maurice Halbwachs (1993), ajudam a elucidar a compreensão dos fenômenos educativos, das inquietações e dos desafios que na contemporaneidade têm mobilizado pesquisadores e professores. Entende-se ser relevante esse olhar sobre o passado, uma vez que esse encontro com a historicidade da educação possibilita fecundas formas de produzir novos saberes que possam ser investidos nas práticas educativas de nosso tempo. UFPA - Universidade Federal do Pará 2020-11-17T14:22:52Z 2020-11-17T14:22:52Z 2014-01 Artigo de Periódico LOBATO, Vivian da Silva. Educação, memória e história: possíveis enlaçes. Margens, online, v. 8, n. 10, p. 65-75, jan. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v8i10.2706. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12848. Acesso em:. 1982-5374 http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12848 10.18542/rmi.v8i10.2706 por Margens Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/view/2706
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Educação
Memória
História
Education
Memory
History
spellingShingle Educação
Memória
História
Education
Memory
History
LOBATO, Vívian da Silva
Educação, memória e história: possíveis enlaçes
topic_facet Educação
Memória
História
Education
Memory
History
description This article proposes to discuss the issue of individual and collective memory and the links with the education. The theoretical and methodological studies sits in Ecléa Bosi (1994, 2003) on memory and theory of social memory by Maurice Halbwachs (1993), according to these authors, memorativos processes are related to fields of meaning in the life of the subject which recalls. In this perspective, it is understood that the memory studies in education, with the contributions of some authors of Social Psychology - Ecléa Bosi (1994, 2003), Maurice Halbwachs (1993), help to elucidate the understanding of educational phenomena, the concerns and challenges that have mobilized in contemporary researchers and teachers. It is understood that look to be relevant about the past, given that this encounter with the historicity of education provides fruitful ways to produce new knowledge that can be invested in the educational practices of our time.
format Artigo
author LOBATO, Vívian da Silva
title Educação, memória e história: possíveis enlaçes
title_short Educação, memória e história: possíveis enlaçes
title_full Educação, memória e história: possíveis enlaçes
title_fullStr Educação, memória e história: possíveis enlaçes
title_full_unstemmed Educação, memória e história: possíveis enlaçes
title_sort educação, memória e história: possíveis enlaçes
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2020
url http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12848
_version_ 1832602472579858432
score 11.755432