Artigo

A tradição do brinquedo de miriti no currículo das escolas do município de Abaetetuba: iniciando o debate

This article results from research that has as one of the objectives to analyze the gender relations in two production workshops of miriti toys. the ethnographic experience is ongoing and the production of information allows us to have introductory re ections because the daily observation and...

ver descrição completa

Autor principal: LOBATO, Lídia Sarges
Outros Autores: PINHEIRO, Delisa Pinheiro, RIBEIRO, Joyce Otânia Seixas
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12877
id ir-2011-12877
recordtype dspace
spelling ir-2011-128772023-08-30T16:04:05Z A tradição do brinquedo de miriti no currículo das escolas do município de Abaetetuba: iniciando o debate LOBATO, Lídia Sarges PINHEIRO, Delisa Pinheiro RIBEIRO, Joyce Otânia Seixas Tradição do brinquedo de miriti Relações de gênero Pedagogia cultural Currículo Miriti toy tradition Gender relations Cultural pedagogy Curriculum This article results from research that has as one of the objectives to analyze the gender relations in two production workshops of miriti toys. the ethnographic experience is ongoing and the production of information allows us to have introductory re ections because the daily observation and discussions with the interlocutors enabled our entry into the world of custom and culture of the place. the e work is organized as follows: we started with the invention of miriti toy tradition so then deal the handmade production and gendered common to the two workshops process. We ended with a reflection about the cultural pedagogy of workshops and the need for inclusion of the miriti toy tradition in the official curriculum of public schools. Este artigo resulta da pesquisa que tem como um dos objetivos analisar as relações de gênero em dois ateliês de produção do brinquedo de miriti. A experiência etnográfica está em curso e a produção de informações já nos permite reflexões introdutórias, pois a observação cotidiana e as conversações com os interlocutores e interlocutoras possibilitaram nossa entrada no mundo dos costumes e na cultura do lugar. O trabalho está organizado da seguinte maneira: iniciamos com a invenção da tradição do brinquedo de miriti, para, em seguida, tratar do processo de produção artesanal e generificado comum aos dois ateliês. Encerramos com uma reflexão sobre a pedagogia cultural dos ateliês e a necessidade de inclusão da tradição do brinquedo de miriti no currículo oficial das escolas municipais. UFPA - Universidade Federal do Pará 2020-11-24T21:24:22Z 2020-11-24T21:24:22Z 2015-06 Artigo de Periódico LOBATO, Lidia Sarges; PINHEIRO, Delisa Pinheiro; RIBEIRO, Joyce Otânia Seixas. A tradição do brinquedo de miriti no currículo das escolas do município de Abaetetuba: iniciando o debate. Margens, online, v. 9, n. 12, p. 341-359, jun. 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v9i12.3093. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12877. Acesso em:. 1982-5374 http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12877 10.18542/rmi.v9i12.3093 por Margens Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/view/3093
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Tradição do brinquedo de miriti
Relações de gênero
Pedagogia cultural
Currículo
Miriti toy tradition
Gender relations
Cultural pedagogy
Curriculum
spellingShingle Tradição do brinquedo de miriti
Relações de gênero
Pedagogia cultural
Currículo
Miriti toy tradition
Gender relations
Cultural pedagogy
Curriculum
LOBATO, Lídia Sarges
A tradição do brinquedo de miriti no currículo das escolas do município de Abaetetuba: iniciando o debate
topic_facet Tradição do brinquedo de miriti
Relações de gênero
Pedagogia cultural
Currículo
Miriti toy tradition
Gender relations
Cultural pedagogy
Curriculum
description This article results from research that has as one of the objectives to analyze the gender relations in two production workshops of miriti toys. the ethnographic experience is ongoing and the production of information allows us to have introductory re ections because the daily observation and discussions with the interlocutors enabled our entry into the world of custom and culture of the place. the e work is organized as follows: we started with the invention of miriti toy tradition so then deal the handmade production and gendered common to the two workshops process. We ended with a reflection about the cultural pedagogy of workshops and the need for inclusion of the miriti toy tradition in the official curriculum of public schools.
format Artigo
author LOBATO, Lídia Sarges
author2 PINHEIRO, Delisa Pinheiro
RIBEIRO, Joyce Otânia Seixas
author2Str PINHEIRO, Delisa Pinheiro
RIBEIRO, Joyce Otânia Seixas
title A tradição do brinquedo de miriti no currículo das escolas do município de Abaetetuba: iniciando o debate
title_short A tradição do brinquedo de miriti no currículo das escolas do município de Abaetetuba: iniciando o debate
title_full A tradição do brinquedo de miriti no currículo das escolas do município de Abaetetuba: iniciando o debate
title_fullStr A tradição do brinquedo de miriti no currículo das escolas do município de Abaetetuba: iniciando o debate
title_full_unstemmed A tradição do brinquedo de miriti no currículo das escolas do município de Abaetetuba: iniciando o debate
title_sort tradição do brinquedo de miriti no currículo das escolas do município de abaetetuba: iniciando o debate
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2020
url http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12877
_version_ 1832604653632618496
score 11.755432