/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
A tradição do brinquedo de miriti no currículo das escolas do município de Abaetetuba: iniciando o debate
This article results from research that has as one of the objectives to analyze the gender relations in two production workshops of miriti toys. the ethnographic experience is ongoing and the production of information allows us to have introductory re ections because the daily observation and...
Autor principal: | LOBATO, Lídia Sarges |
---|---|
Outros Autores: | PINHEIRO, Delisa Pinheiro, RIBEIRO, Joyce Otânia Seixas |
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12877 |
id |
ir-2011-12877 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-128772023-08-30T16:04:05Z A tradição do brinquedo de miriti no currículo das escolas do município de Abaetetuba: iniciando o debate LOBATO, Lídia Sarges PINHEIRO, Delisa Pinheiro RIBEIRO, Joyce Otânia Seixas Tradição do brinquedo de miriti Relações de gênero Pedagogia cultural Currículo Miriti toy tradition Gender relations Cultural pedagogy Curriculum This article results from research that has as one of the objectives to analyze the gender relations in two production workshops of miriti toys. the ethnographic experience is ongoing and the production of information allows us to have introductory re ections because the daily observation and discussions with the interlocutors enabled our entry into the world of custom and culture of the place. the e work is organized as follows: we started with the invention of miriti toy tradition so then deal the handmade production and gendered common to the two workshops process. We ended with a reflection about the cultural pedagogy of workshops and the need for inclusion of the miriti toy tradition in the official curriculum of public schools. Este artigo resulta da pesquisa que tem como um dos objetivos analisar as relações de gênero em dois ateliês de produção do brinquedo de miriti. A experiência etnográfica está em curso e a produção de informações já nos permite reflexões introdutórias, pois a observação cotidiana e as conversações com os interlocutores e interlocutoras possibilitaram nossa entrada no mundo dos costumes e na cultura do lugar. O trabalho está organizado da seguinte maneira: iniciamos com a invenção da tradição do brinquedo de miriti, para, em seguida, tratar do processo de produção artesanal e generificado comum aos dois ateliês. Encerramos com uma reflexão sobre a pedagogia cultural dos ateliês e a necessidade de inclusão da tradição do brinquedo de miriti no currículo oficial das escolas municipais. UFPA - Universidade Federal do Pará 2020-11-24T21:24:22Z 2020-11-24T21:24:22Z 2015-06 Artigo de Periódico LOBATO, Lidia Sarges; PINHEIRO, Delisa Pinheiro; RIBEIRO, Joyce Otânia Seixas. A tradição do brinquedo de miriti no currículo das escolas do município de Abaetetuba: iniciando o debate. Margens, online, v. 9, n. 12, p. 341-359, jun. 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v9i12.3093. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12877. Acesso em:. 1982-5374 http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12877 10.18542/rmi.v9i12.3093 por Margens Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/view/3093 |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Tradição do brinquedo de miriti Relações de gênero Pedagogia cultural Currículo Miriti toy tradition Gender relations Cultural pedagogy Curriculum |
spellingShingle |
Tradição do brinquedo de miriti Relações de gênero Pedagogia cultural Currículo Miriti toy tradition Gender relations Cultural pedagogy Curriculum LOBATO, Lídia Sarges A tradição do brinquedo de miriti no currículo das escolas do município de Abaetetuba: iniciando o debate |
topic_facet |
Tradição do brinquedo de miriti Relações de gênero Pedagogia cultural Currículo Miriti toy tradition Gender relations Cultural pedagogy Curriculum |
description |
This article results from research that has as one of the
objectives to analyze the gender relations in two production workshops
of miriti toys. the ethnographic experience is ongoing and the
production of information allows us to have introductory re ections
because the daily observation and discussions with the interlocutors
enabled our entry into the world of custom and culture of the place.
the e work is organized as follows: we started with the invention of miriti
toy tradition so then deal the handmade production and gendered
common to the two workshops process. We ended with a reflection
about the cultural pedagogy of workshops and the need for inclusion of
the miriti toy tradition in the official curriculum of public schools. |
format |
Artigo |
author |
LOBATO, Lídia Sarges |
author2 |
PINHEIRO, Delisa Pinheiro RIBEIRO, Joyce Otânia Seixas |
author2Str |
PINHEIRO, Delisa Pinheiro RIBEIRO, Joyce Otânia Seixas |
title |
A tradição do brinquedo de miriti no currículo das escolas do município de Abaetetuba: iniciando o debate |
title_short |
A tradição do brinquedo de miriti no currículo das escolas do município de Abaetetuba: iniciando o debate |
title_full |
A tradição do brinquedo de miriti no currículo das escolas do município de Abaetetuba: iniciando o debate |
title_fullStr |
A tradição do brinquedo de miriti no currículo das escolas do município de Abaetetuba: iniciando o debate |
title_full_unstemmed |
A tradição do brinquedo de miriti no currículo das escolas do município de Abaetetuba: iniciando o debate |
title_sort |
tradição do brinquedo de miriti no currículo das escolas do município de abaetetuba: iniciando o debate |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2020 |
url |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12877 |
_version_ |
1832604653632618496 |
score |
11.755432 |