/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
O componente curricular aspectos da vida cidadã (AVC) e o governamento de subjetividades
This paper discusses the creation of the school curriculum, to analyze the emergency conditions of the curricular component aspects of Citizen Life (AVC) established by the School of Basic Education Agreement Scheme and Middle São Francisco Xavier that works in partnership arrangements between t...
Autor principal: | BRÍCIO, Vilma Nonato de |
---|---|
Outros Autores: | MAUÉS, Josenilda |
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12897 |
id |
ir-2011-12897 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-128972023-08-30T15:56:05Z O componente curricular aspectos da vida cidadã (AVC) e o governamento de subjetividades BRÍCIO, Vilma Nonato de MAUÉS, Josenilda Currículo Subjetividade Governamentalidade Curriculum Subjectivity Governmentality This paper discusses the creation of the school curriculum, to analyze the emergency conditions of the curricular component aspects of Citizen Life (AVC) established by the School of Basic Education Agreement Scheme and Middle São Francisco Xavier that works in partnership arrangements between the Secretariat State of Pará State Education (SEDUC) and the Diocese of Abaetetuba in order to govern subjectivities. Set of school documents were analyzed, which it tracks some speeches about the invention of stroke and the ways became one of the legitimate spaces in the school to produce subjectivities governed. O presente texto problematiza a constituição do currículo escolar, ao analisar as condições de emergência do componente curricular Aspectos da Vida Cidadã (AVC) criado na Escola em Regime de Convênio de Ensino Fundamental e Médio São Francisco Xavier que funciona em regime de convênio entre a Secretaria Estadual de Educação do Estado do Pará (SEDUC) e a Diocese de Abaetetuba com o objetivo de governar subjetividades. Foram analisados enunciados de documentos da escola, os quais permitiram rastrear alguns discursos sobre a invenção de AVC e as formas como se tornou um dos espaços legitimados na escola para produzir subjetividades governadas. UFPA - Universidade Federal do Pará 2021-02-25T01:10:04Z 2021-02-25T01:10:04Z 2015-06 Artigo de Periódico BRÍCIO, Vilma Nonato de; MAUÉS, Josenilda. O componente curricular aspectos da vida cidadã (AVC) e o governamento de subjetividades. Margens, online, v. 9, n. 12, p. 119-141, jun. 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v9i12.3030. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12897. Acesso em:. 1982-5374 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12897 10.18542/rmi.v9i12.3030 por Margens Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/view/3030 |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Currículo Subjetividade Governamentalidade Curriculum Subjectivity Governmentality |
spellingShingle |
Currículo Subjetividade Governamentalidade Curriculum Subjectivity Governmentality BRÍCIO, Vilma Nonato de O componente curricular aspectos da vida cidadã (AVC) e o governamento de subjetividades |
topic_facet |
Currículo Subjetividade Governamentalidade Curriculum Subjectivity Governmentality |
description |
This paper discusses the creation of the school curriculum, to
analyze the emergency conditions of the curricular component aspects
of Citizen Life (AVC) established by the School of Basic Education
Agreement Scheme and Middle São Francisco Xavier that works in
partnership arrangements between the Secretariat State of Pará State
Education (SEDUC) and the Diocese of Abaetetuba in order to govern
subjectivities. Set of school documents were analyzed, which it tracks
some speeches about the invention of stroke and the ways became one
of the legitimate spaces in the school to produce subjectivities governed. |
format |
Artigo |
author |
BRÍCIO, Vilma Nonato de |
author2 |
MAUÉS, Josenilda |
author2Str |
MAUÉS, Josenilda |
title |
O componente curricular aspectos da vida cidadã (AVC) e o governamento de subjetividades |
title_short |
O componente curricular aspectos da vida cidadã (AVC) e o governamento de subjetividades |
title_full |
O componente curricular aspectos da vida cidadã (AVC) e o governamento de subjetividades |
title_fullStr |
O componente curricular aspectos da vida cidadã (AVC) e o governamento de subjetividades |
title_full_unstemmed |
O componente curricular aspectos da vida cidadã (AVC) e o governamento de subjetividades |
title_sort |
o componente curricular aspectos da vida cidadã (avc) e o governamento de subjetividades |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2021 |
url |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12897 |
_version_ |
1787147821797867520 |
score |
11.674752 |