Artigo

A formação inicial do educador do campo: um estudo sobre a licenciatura em educação do campo/procampo

The text analyzes the formative process of the Full Degree in Field Education (LPEC) in Portel in Marajó. It is a text that results from research masters whose object is the Support Programme in Higher Education Degree in Rural Education. This research adopted as a methodology the case study...

ver descrição completa

Autor principal: COSTA, Eliane Miranda
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12933
id ir-2011-12933
recordtype dspace
spelling ir-2011-129332023-08-30T15:01:57Z A formação inicial do educador do campo: um estudo sobre a licenciatura em educação do campo/procampo COSTA, Eliane Miranda Formação docente Licenciatura em Educação do Campo Educação do campo Teacher training Degree of Field Education Field education The text analyzes the formative process of the Full Degree in Field Education (LPEC) in Portel in Marajó. It is a text that results from research masters whose object is the Support Programme in Higher Education Degree in Rural Education. This research adopted as a methodology the case study of a unique type of qualitative approach, and how collection techniques and data analysis adopted the non-participant observation, semistructured interviews, closed questionnaire and content analysis. For the purpose of this text, the analyzes and reflections are based on excerpts from interviews and analysis of documents in dialogue with authors such as: Arroyo (1999, 2004, 2012), Caldart (2000; Allowed to infer that the LPEC in study has difficulties, limits educational and structural order that somehow compromises in the quality of training. However, it can be considered that this LPEC represents an important affirmative action is an important and concrete possibility to happen in an Education / Field in the Marajó. O estudo analisa o processo formativo da Licenciatura Plena em Educação do Campo (LPEC) em Portel no Marajó. Trata-se de um texto que resulta da pesquisa de mestrado cujo objeto é o Programa de Apoio à Formação Superior em Licenciatura em Educação do Campo. Esta pesquisa adotou como metodologia o estudo de caso de tipo único de abordagem qualitativa tendo como técnicas de coleta e análise de dados: observação não participante, entrevista semiestruturada, questionário fechado e a análise de conteúdo. Para efeito deste textos, as análises e reflexões baseiam-se em trechos de entrevistas e análise de documentos em diálogo com autores como: Arroyo (1999;2004;2012), Caldart (2000;2011), entre outros, que nos permitiram inferir que a LPEC em estudo tem dificuldades, limites de ordem pedagógica e estrutural que, de certo modo, comprometem em parte a qualidade da formação. Contudo, pode-se considerar que esta LPEC representa uma importante ação afirmativa e possibilidade concreta para o acontecer de uma Educação do/no Campo no Marajó. UFPA - Universidade Federal do Pará 2021-03-04T00:30:00Z 2021-03-04T00:30:00Z 2016-06 Artigo de Periódico COSTA, Eliane Miranda. A formação inicial do educador do campo: um estudo sobre a licenciatura em educação do campo/procampo. Margens, online, v. 10, n. 14, p. 95-111, jun. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v10i14.4251. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12933. Acesso em:. 1982-5374 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12933 10.18542/rmi.v10i14.4251 por Margens Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/view/4251
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Formação docente
Licenciatura em Educação do Campo
Educação do campo
Teacher training
Degree of Field Education
Field education
spellingShingle Formação docente
Licenciatura em Educação do Campo
Educação do campo
Teacher training
Degree of Field Education
Field education
COSTA, Eliane Miranda
A formação inicial do educador do campo: um estudo sobre a licenciatura em educação do campo/procampo
topic_facet Formação docente
Licenciatura em Educação do Campo
Educação do campo
Teacher training
Degree of Field Education
Field education
description The text analyzes the formative process of the Full Degree in Field Education (LPEC) in Portel in Marajó. It is a text that results from research masters whose object is the Support Programme in Higher Education Degree in Rural Education. This research adopted as a methodology the case study of a unique type of qualitative approach, and how collection techniques and data analysis adopted the non-participant observation, semistructured interviews, closed questionnaire and content analysis. For the purpose of this text, the analyzes and reflections are based on excerpts from interviews and analysis of documents in dialogue with authors such as: Arroyo (1999, 2004, 2012), Caldart (2000; Allowed to infer that the LPEC in study has difficulties, limits educational and structural order that somehow compromises in the quality of training. However, it can be considered that this LPEC represents an important affirmative action is an important and concrete possibility to happen in an Education / Field in the Marajó.
format Artigo
author COSTA, Eliane Miranda
title A formação inicial do educador do campo: um estudo sobre a licenciatura em educação do campo/procampo
title_short A formação inicial do educador do campo: um estudo sobre a licenciatura em educação do campo/procampo
title_full A formação inicial do educador do campo: um estudo sobre a licenciatura em educação do campo/procampo
title_fullStr A formação inicial do educador do campo: um estudo sobre a licenciatura em educação do campo/procampo
title_full_unstemmed A formação inicial do educador do campo: um estudo sobre a licenciatura em educação do campo/procampo
title_sort formação inicial do educador do campo: um estudo sobre a licenciatura em educação do campo/procampo
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2021
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12933
_version_ 1832603330793177088
score 11.755432