/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
A formação inicial do educador do campo: um estudo sobre a licenciatura em educação do campo/procampo
The text analyzes the formative process of the Full Degree in Field Education (LPEC) in Portel in Marajó. It is a text that results from research masters whose object is the Support Programme in Higher Education Degree in Rural Education. This research adopted as a methodology the case study...
Autor principal: | COSTA, Eliane Miranda |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12933 |
id |
ir-2011-12933 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-129332023-08-30T15:01:57Z A formação inicial do educador do campo: um estudo sobre a licenciatura em educação do campo/procampo COSTA, Eliane Miranda Formação docente Licenciatura em Educação do Campo Educação do campo Teacher training Degree of Field Education Field education The text analyzes the formative process of the Full Degree in Field Education (LPEC) in Portel in Marajó. It is a text that results from research masters whose object is the Support Programme in Higher Education Degree in Rural Education. This research adopted as a methodology the case study of a unique type of qualitative approach, and how collection techniques and data analysis adopted the non-participant observation, semistructured interviews, closed questionnaire and content analysis. For the purpose of this text, the analyzes and reflections are based on excerpts from interviews and analysis of documents in dialogue with authors such as: Arroyo (1999, 2004, 2012), Caldart (2000; Allowed to infer that the LPEC in study has difficulties, limits educational and structural order that somehow compromises in the quality of training. However, it can be considered that this LPEC represents an important affirmative action is an important and concrete possibility to happen in an Education / Field in the Marajó. O estudo analisa o processo formativo da Licenciatura Plena em Educação do Campo (LPEC) em Portel no Marajó. Trata-se de um texto que resulta da pesquisa de mestrado cujo objeto é o Programa de Apoio à Formação Superior em Licenciatura em Educação do Campo. Esta pesquisa adotou como metodologia o estudo de caso de tipo único de abordagem qualitativa tendo como técnicas de coleta e análise de dados: observação não participante, entrevista semiestruturada, questionário fechado e a análise de conteúdo. Para efeito deste textos, as análises e reflexões baseiam-se em trechos de entrevistas e análise de documentos em diálogo com autores como: Arroyo (1999;2004;2012), Caldart (2000;2011), entre outros, que nos permitiram inferir que a LPEC em estudo tem dificuldades, limites de ordem pedagógica e estrutural que, de certo modo, comprometem em parte a qualidade da formação. Contudo, pode-se considerar que esta LPEC representa uma importante ação afirmativa e possibilidade concreta para o acontecer de uma Educação do/no Campo no Marajó. UFPA - Universidade Federal do Pará 2021-03-04T00:30:00Z 2021-03-04T00:30:00Z 2016-06 Artigo de Periódico COSTA, Eliane Miranda. A formação inicial do educador do campo: um estudo sobre a licenciatura em educação do campo/procampo. Margens, online, v. 10, n. 14, p. 95-111, jun. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v10i14.4251. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12933. Acesso em:. 1982-5374 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12933 10.18542/rmi.v10i14.4251 por Margens Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/view/4251 |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Formação docente Licenciatura em Educação do Campo Educação do campo Teacher training Degree of Field Education Field education |
spellingShingle |
Formação docente Licenciatura em Educação do Campo Educação do campo Teacher training Degree of Field Education Field education COSTA, Eliane Miranda A formação inicial do educador do campo: um estudo sobre a licenciatura em educação do campo/procampo |
topic_facet |
Formação docente Licenciatura em Educação do Campo Educação do campo Teacher training Degree of Field Education Field education |
description |
The text analyzes the formative
process of the Full Degree in Field
Education (LPEC) in Portel in Marajó. It is
a text that results from research masters
whose object is the Support Programme in
Higher Education Degree in Rural
Education. This research adopted as a
methodology the case study of a unique
type of qualitative approach, and how
collection techniques and data analysis
adopted the non-participant observation,
semistructured interviews, closed
questionnaire and content analysis. For the
purpose of this text, the analyzes and
reflections are based on excerpts from
interviews and analysis of documents in
dialogue with authors such as: Arroyo
(1999, 2004, 2012), Caldart (2000;
Allowed to infer that the LPEC in study
has difficulties, limits educational and
structural order that somehow
compromises in the quality of training.
However, it can be considered that this
LPEC represents an important affirmative
action is an important and concrete
possibility to happen in an Education /
Field in the Marajó. |
format |
Artigo |
author |
COSTA, Eliane Miranda |
title |
A formação inicial do educador do campo: um estudo sobre a licenciatura em educação do campo/procampo |
title_short |
A formação inicial do educador do campo: um estudo sobre a licenciatura em educação do campo/procampo |
title_full |
A formação inicial do educador do campo: um estudo sobre a licenciatura em educação do campo/procampo |
title_fullStr |
A formação inicial do educador do campo: um estudo sobre a licenciatura em educação do campo/procampo |
title_full_unstemmed |
A formação inicial do educador do campo: um estudo sobre a licenciatura em educação do campo/procampo |
title_sort |
formação inicial do educador do campo: um estudo sobre a licenciatura em educação do campo/procampo |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2021 |
url |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12933 |
_version_ |
1832603330793177088 |
score |
11.755432 |