Artigo

A preocupação com uma ética da alteridade na relação educador/educando

This paperisstructured, above all, from the Ethics of Otherness comparison with theoretical assumption from the LithuanianFrench philosopher Emmanuel Levinas, with the educational reality, when it comes to teacher / student relationship. In pursuit of this approach between ethics of otherness a...

ver descrição completa

Autor principal: ALMEIDA, Neimar de
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12960
id ir-2011-12960
recordtype dspace
spelling ir-2011-129602023-08-30T14:37:26Z A preocupação com uma ética da alteridade na relação educador/educando ALMEIDA, Neimar de Ética da alteridade Educação Emmanuel Lévinas Ethics of otherness Education This paperisstructured, above all, from the Ethics of Otherness comparison with theoretical assumption from the LithuanianFrench philosopher Emmanuel Levinas, with the educational reality, when it comes to teacher / student relationship. In pursuit of this approach between ethics of otherness and education is proposed to identify the concern with the "other" on the part of educators in the educational environment. The objectives were to present the Ethics of Otherness according to the author mentioned and check with the subject of education a high school DF, if there is concern that ethic on the part of educators of this Learning Center. The methodology used was a "case study" through an oral survey of educators and debate, through questioning, with students. From the research, the work will show that there is this concern from educators. This conclusion was based on dialogue with educators, but especially as the reporting of the students involved. The intention is in addition to verify this proximity between ethics of otherness and education, demonstrate the importance and the impact of that thought in human development and learning of students. O presente trabalho estrutura-se, sobretudo, a partir da comparação da Ética da Alteridade, tendo como pressuposto teórico textos do filósofo lituano-francês Emmanuel Lévinas, com a realidade educacional, no que tange à relação educador/educando. Em busca dessa aproximação entre ética da alteridade e educação, propõe-se identificar a preocupação com o “outro”, por parte dos educadores, no meio educacional. Assim, os objetivos foram o de apresentar a Ética da Alteridade de acordo com o autor já mencionado e verificar sua efetividade junto aos sujeitos da educação de uma escola de ensino médio do DF2 , se há uma preocupação com essa ética, por parte dos educadores desse Centro de Ensino. A metodologia utilizada foi um “estudo de caso”, através de uma pesquisa oral junto aos educadores, e um debate, através de questinamentos junto aos educandos. A partir da investigação, o trabalho mostrará que há essa preocupação por parte dos educadores. Chegouse a essa conclusão a partir do diálogo com os educadores, mas, principalmente, pelo relato dos alunos envolvidos. O intuito é, além de verificar a proximidade entre Ética da alteridade e educação, demostrar a importância e o impacto desse pensamento no desenvolvimento humano e na aprendizagem dos educandos. 2021-03-09T13:26:17Z 2021-03-09T13:26:17Z 2017-06 Artigo de Periódico ALMEIDA, Neimar de. A preocupação com uma ética da alteridade na relação educador/educando. Margens, online, v. 11, n. 16, p. 103-209, jun. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v11i16.5392. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12960. Acesso em:. 1982-5374 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12960 10.18542/rmi.v11i16.5392 por Margens Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/view/5392
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Ética da alteridade
Educação
Emmanuel Lévinas
Ethics of otherness
Education
spellingShingle Ética da alteridade
Educação
Emmanuel Lévinas
Ethics of otherness
Education
ALMEIDA, Neimar de
A preocupação com uma ética da alteridade na relação educador/educando
topic_facet Ética da alteridade
Educação
Emmanuel Lévinas
Ethics of otherness
Education
description This paperisstructured, above all, from the Ethics of Otherness comparison with theoretical assumption from the LithuanianFrench philosopher Emmanuel Levinas, with the educational reality, when it comes to teacher / student relationship. In pursuit of this approach between ethics of otherness and education is proposed to identify the concern with the "other" on the part of educators in the educational environment. The objectives were to present the Ethics of Otherness according to the author mentioned and check with the subject of education a high school DF, if there is concern that ethic on the part of educators of this Learning Center. The methodology used was a "case study" through an oral survey of educators and debate, through questioning, with students. From the research, the work will show that there is this concern from educators. This conclusion was based on dialogue with educators, but especially as the reporting of the students involved. The intention is in addition to verify this proximity between ethics of otherness and education, demonstrate the importance and the impact of that thought in human development and learning of students.
format Artigo
author ALMEIDA, Neimar de
title A preocupação com uma ética da alteridade na relação educador/educando
title_short A preocupação com uma ética da alteridade na relação educador/educando
title_full A preocupação com uma ética da alteridade na relação educador/educando
title_fullStr A preocupação com uma ética da alteridade na relação educador/educando
title_full_unstemmed A preocupação com uma ética da alteridade na relação educador/educando
title_sort preocupação com uma ética da alteridade na relação educador/educando
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2021
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12960
_version_ 1787148911956197376
score 11.653393