Dissertação

Scratch para professores: proposta de construção de objetos de aprendizagem

This paper presents the conception, development, testing and validation of an educational product, which is a textual material in PDF format entitled “Scratch for teachers: proposal for the construction of learning objects”, this material presents the process of construction of learning object...

ver descrição completa

Autor principal: ROSÁRIO, Adriana da Conceição Barros do
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12987
id ir-2011-12987
recordtype dspace
spelling ir-2011-129872021-03-12T16:03:04Z Scratch para professores: proposta de construção de objetos de aprendizagem Scratch for teachers: proposal for the construction of learning objects ROSÁRIO, Adriana da Conceição Barros do NASCIMENTO, Márcio Lima do http://lattes.cnpq.br/6668311810812135 Objetos de aprendizagem Ensino Scratch Learning objects Teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO INOVAÇÕES METODOLÓGICAS NO ENSINO SUPERIOR (INOVAMES) METODOLOGIAS DE ENSINO-APRENDIZAGEM This paper presents the conception, development, testing and validation of an educational product, which is a textual material in PDF format entitled “Scratch for teachers: proposal for the construction of learning objects”, this material presents the process of construction of learning objects (LO) through the Scratch programming language. The research presents a qualitative approach, in order to reach the objective, the following methodological path was necessary: conducting the research bibliography; exploratory research with pedagogy students through a conversation circle; documentary research to approach the context of the pedagogy course at Universidade Federal do Pará (UFPA); understanding of the Scratch programming language, selection and creation Scratch projects; choice of methodologies with the aim of placing pedagogy students at the center of the process of creation learning objects; creation video lessons; creation the channel “Scratch para Professores Criativos” on YouTube; creation of the “Studio Scratch para Professores Criativos”, on the official Scratch website; systematization and production of educational product content. The testing of the product was carried out in two stages, with teachers of basic education in the city of Bragança/Pará and with students of the pedagogy degree course at Bragança Campus of Universidade Federal do Pará (UFPA), and the validation was carried out with a panel of experts. For data collection, it was used participant observation, questionnaires with open questions and evaluation matrices of activities, methodologies, pedagogical resources, installation process of the Scratch programming language, programming and evaluation of LOs developed during product testing. In view of the analysis of the data collected in the stages of testing and validation of the educational product, it was realized that the process conceived in this research contributes to the construction of learning objects and, consequently, to authorial production and the innovation of pedagogical practices through the creation and use of LOs. The results obtained in the testing and validation stages contributed to the improvement and final qualification of the educational product. Este trabalho apresenta a concepção, desenvolvimento, testagem e validação de um produto educacional, que é um material textual em formato PDF intitulado “Scratch para professores: proposta de construção de objetos de aprendizagem”. O material propõe o processo de construção de objetos de aprendizagem por meio da linguagem de programação scratch. A pesquisa apresenta abordagem qualitativa e, para alcançar o objetivo, foi necessário o seguinte percurso metodológico: realização da pesquisa bibliográfica; pesquisa exploratória com alunos de pedagogia por meio de roda de conversa; pesquisa documental para nos aproximarmos do contexto do curso de pedagogia do Campus de Bragança da Universidade Federal do Pará (UFPA); compreensão da linguagem de programação scratch; seleção e criação de projetos no scratch; escolha de metodologias com o objetivo de colocar os alunos de pedagogia no centro do processo de criação de objetos de aprendizagem; criação de videoaulas; criação do canal “Scratch para professores criativos” no YouTube; criação do Studio Scratch para professores criativos no site oficial do scratch; sistematização e produção do conteúdo do produto educacional. A testagem do produto foi realizada em duas etapas, com professores da educação básica de Bragança/Pa e com alunos do curso de licenciatura em pedagogia do Campus de Bragança da Universidade Federal do Pará (UFPA), e a validação foi realizada com um painel de especialistas. Para a coleta de dados, foi utilizada a observação participante, questionários com questões abertas e matrizes de avaliação das atividades, metodologias, recursos pedagógicos, processo de instalação da linguagem de programação scratch, programação e avaliação dos OAs desenvolvidos durante a testagem do produto. Diante da análise dos dados coletados nas etapas de testagem e validação do produto educacional, percebeu-se que o processo concebido nesta pesquisa contribui para a construção de objetos de aprendizagem e, consequentemente, para a produção autoral e para a inovação das práticas pedagógicas por meio da criação e uso dos OAs. Os resultados obtidos nas etapas de testagem e validação contribuíram para o aprimoramento e qualificação final do produto educacional. SEDUC/PA - Secretaria de Estado de Educação SEMED/PA - Secretaria Municipal de Educação 2021-03-12T16:00:44Z 2021-03-12T16:00:44Z 2020-04-29 Dissertação ROSÁRIO, Adriana da Conceição Barros do. Scratch para professores : proposta de construção de objetos de aprendizagem. Orientador: Márcio Lima do Nascimento. 2020. 182 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino) - Programa de Pós-Graduação Criatividade e Inovação em Metodologias de Ensino Superior, Núcleo de Inovação e Tecnologias Aplicadas a Ensino e Extensão, Universidade Federal do Pará, Belém, 2020. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12987. Acesso em:. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12987 por Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Núcleo de Inovação e Tecnologias Aplicadas a Ensino e Extensão UFPA Programa de Pós-Graduação Criatividade e Inovação em Metodologias de Ensino Superior 1 CD-ROM
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Objetos de aprendizagem
Ensino
Scratch
Learning objects
Teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
INOVAÇÕES METODOLÓGICAS NO ENSINO SUPERIOR (INOVAMES)
METODOLOGIAS DE ENSINO-APRENDIZAGEM
spellingShingle Objetos de aprendizagem
Ensino
Scratch
Learning objects
Teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
INOVAÇÕES METODOLÓGICAS NO ENSINO SUPERIOR (INOVAMES)
METODOLOGIAS DE ENSINO-APRENDIZAGEM
ROSÁRIO, Adriana da Conceição Barros do
Scratch para professores: proposta de construção de objetos de aprendizagem
topic_facet Objetos de aprendizagem
Ensino
Scratch
Learning objects
Teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
INOVAÇÕES METODOLÓGICAS NO ENSINO SUPERIOR (INOVAMES)
METODOLOGIAS DE ENSINO-APRENDIZAGEM
description This paper presents the conception, development, testing and validation of an educational product, which is a textual material in PDF format entitled “Scratch for teachers: proposal for the construction of learning objects”, this material presents the process of construction of learning objects (LO) through the Scratch programming language. The research presents a qualitative approach, in order to reach the objective, the following methodological path was necessary: conducting the research bibliography; exploratory research with pedagogy students through a conversation circle; documentary research to approach the context of the pedagogy course at Universidade Federal do Pará (UFPA); understanding of the Scratch programming language, selection and creation Scratch projects; choice of methodologies with the aim of placing pedagogy students at the center of the process of creation learning objects; creation video lessons; creation the channel “Scratch para Professores Criativos” on YouTube; creation of the “Studio Scratch para Professores Criativos”, on the official Scratch website; systematization and production of educational product content. The testing of the product was carried out in two stages, with teachers of basic education in the city of Bragança/Pará and with students of the pedagogy degree course at Bragança Campus of Universidade Federal do Pará (UFPA), and the validation was carried out with a panel of experts. For data collection, it was used participant observation, questionnaires with open questions and evaluation matrices of activities, methodologies, pedagogical resources, installation process of the Scratch programming language, programming and evaluation of LOs developed during product testing. In view of the analysis of the data collected in the stages of testing and validation of the educational product, it was realized that the process conceived in this research contributes to the construction of learning objects and, consequently, to authorial production and the innovation of pedagogical practices through the creation and use of LOs. The results obtained in the testing and validation stages contributed to the improvement and final qualification of the educational product.
author_additional NASCIMENTO, Márcio Lima do
author_additionalStr NASCIMENTO, Márcio Lima do
format Dissertação
author ROSÁRIO, Adriana da Conceição Barros do
title Scratch para professores: proposta de construção de objetos de aprendizagem
title_short Scratch para professores: proposta de construção de objetos de aprendizagem
title_full Scratch para professores: proposta de construção de objetos de aprendizagem
title_fullStr Scratch para professores: proposta de construção de objetos de aprendizagem
title_full_unstemmed Scratch para professores: proposta de construção de objetos de aprendizagem
title_sort scratch para professores: proposta de construção de objetos de aprendizagem
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2021
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12987
_version_ 1787147749856116736
score 11.653393