Artigo

Narrativas de crianças sobre o saber/fazer em festas amazônicas: o caso da marujada de São Benedito e São Sebastião em Tracuateua/PA

The study aims to analyze the knowledge and practices experienced by children during the marujada party in the city of Tracuateua / PA. The problem raised was guided by the following question: what is the perception of the children of the marujada from Tracuateua / PA on the knowledge / practices...

ver descrição completa

Autor principal: SILVA, Dilma Oliveira da
Outros Autores: CARVALHO, Nazaré Cristina
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13072
id ir-2011-13072
recordtype dspace
spelling ir-2011-130722023-08-30T13:20:36Z Narrativas de crianças sobre o saber/fazer em festas amazônicas: o caso da marujada de São Benedito e São Sebastião em Tracuateua/PA Children’s narratives concerning the knowing-doing of aAmazonian festivities: the case of marujada de São Benedit and São Sebastião in Tracuateua/PA SILVA, Dilma Oliveira da CARVALHO, Nazaré Cristina Cultura Saberes Marujada Narrativas de criança Culture Knowledge Child narratives The study aims to analyze the knowledge and practices experienced by children during the marujada party in the city of Tracuateua / PA. The problem raised was guided by the following question: what is the perception of the children of the marujada from Tracuateua / PA on the knowledge / practices of this festival? For this, it was necessary to discuss the categories culture, education, knowledge and childhood about new perspectives from the perspective of culture represented as a “web of meanings” constructed in the social relations of men; education as a “fraction of that culture” that can be developed in different places with different social groups; knowledge as a learning transmitted between generations in a heterogeneous way of doing; childhood was analyzed in the light of “childhood sociology”, understanding the child as the protagonist of their experiences. This study had as interpreters 16 (sixteen) children, 10 (ten) girls and 6 (six) boys, aged between 6 (six) and 12 (twelve) years of age, participating in the party. The methodological path was characterized by a qualitative approach with research techniques such as conversation circles, observation, field diaries, photographic records and the dynamics with drawings. Thus, based on the diversity of knowledge constructed in the daily life of the marujada, knowledge and actions inherent to the party were identified, experienced and shared by / by the movement between sailors and sailors of different generations through listening, observation and orality. O estudo tem como objetivo analisar os saberes e os fazeres vivenciados pelas crianças durante a festa da marujada no município de Tracuateua/PA. A problemática fomentada norteou-se pela seguinte pergunta: qual a percepção das crianças da marujada de Tracuateua/PA sobre os saberes/fazeres dessa festividade? Para isso, foi necessário discutir as categorias cultura, educação, saberes e infância sobre novos olhares na perspectiva da cultura representada como “teia de significados” construídos nas relações sociais dos homens; a educação como uma “fração dessa cultura” e que pode ser desenvolvida em diferentes lugares com diversos grupos sociais; os saberes enquanto um aprendizado transmitido entre gerações numa heterogeneidade de fazer; a infância foi analisada à luz da “sociologia da infância”, compreendendo a criança como protagonista de suas vivências. Este estudo teve como intérpretes 16 (dezesseis) crianças, sendo 10 (dez) meninas e 6 (seis) meninos, com faixa etária entre 6 (seis) e 12 (doze) anos de idade, participantes da festa. O percurso metodológico foi caracterizado pela abordagem qualitativa com técnicas de pesquisa como rodas de conversas, observação, diários de campo, registros fotográficos e a dinâmica com desenhos. Dessa forma, partindo da diversidade de conhecimento construídos no cotidiano da marujada identificou-se saberes e fazeres inerentes a festa vivenciados e partilhados do/pelo movimento entre marujos e marujas de diferentes gerações por meio da escuta, da observação e da oralidade. SILVA, D. O. Universidade Federal do Pará 2021-03-25T00:22:06Z 2021-03-25T00:22:06Z 2021-03 Artigo de Periódico SILVA, Dilma Oliveira da; CARVALHO, Nazaré Cristina. Narrativas de crianças sobre o saber/fazer em festas amazônicas: o caso da marujada de São Benedito e São Sebastião em Tracuateua/PA. Nova Revista Amazônica, Bragança, v. 9, n. 1, p. 83-99, mar. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/nra.v8i1.10031. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13072. Acesso em:. 2318-1346 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13072 10.18542/nra.v8i1.10031 por Nova Revista Amazônica Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/nra/article/view/10031
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Cultura
Saberes
Marujada
Narrativas de criança
Culture
Knowledge
Child narratives
spellingShingle Cultura
Saberes
Marujada
Narrativas de criança
Culture
Knowledge
Child narratives
SILVA, Dilma Oliveira da
Narrativas de crianças sobre o saber/fazer em festas amazônicas: o caso da marujada de São Benedito e São Sebastião em Tracuateua/PA
topic_facet Cultura
Saberes
Marujada
Narrativas de criança
Culture
Knowledge
Child narratives
description The study aims to analyze the knowledge and practices experienced by children during the marujada party in the city of Tracuateua / PA. The problem raised was guided by the following question: what is the perception of the children of the marujada from Tracuateua / PA on the knowledge / practices of this festival? For this, it was necessary to discuss the categories culture, education, knowledge and childhood about new perspectives from the perspective of culture represented as a “web of meanings” constructed in the social relations of men; education as a “fraction of that culture” that can be developed in different places with different social groups; knowledge as a learning transmitted between generations in a heterogeneous way of doing; childhood was analyzed in the light of “childhood sociology”, understanding the child as the protagonist of their experiences. This study had as interpreters 16 (sixteen) children, 10 (ten) girls and 6 (six) boys, aged between 6 (six) and 12 (twelve) years of age, participating in the party. The methodological path was characterized by a qualitative approach with research techniques such as conversation circles, observation, field diaries, photographic records and the dynamics with drawings. Thus, based on the diversity of knowledge constructed in the daily life of the marujada, knowledge and actions inherent to the party were identified, experienced and shared by / by the movement between sailors and sailors of different generations through listening, observation and orality.
format Artigo
author SILVA, Dilma Oliveira da
author2 CARVALHO, Nazaré Cristina
author2Str CARVALHO, Nazaré Cristina
title Narrativas de crianças sobre o saber/fazer em festas amazônicas: o caso da marujada de São Benedito e São Sebastião em Tracuateua/PA
title_short Narrativas de crianças sobre o saber/fazer em festas amazônicas: o caso da marujada de São Benedito e São Sebastião em Tracuateua/PA
title_full Narrativas de crianças sobre o saber/fazer em festas amazônicas: o caso da marujada de São Benedito e São Sebastião em Tracuateua/PA
title_fullStr Narrativas de crianças sobre o saber/fazer em festas amazônicas: o caso da marujada de São Benedito e São Sebastião em Tracuateua/PA
title_full_unstemmed Narrativas de crianças sobre o saber/fazer em festas amazônicas: o caso da marujada de São Benedito e São Sebastião em Tracuateua/PA
title_sort narrativas de crianças sobre o saber/fazer em festas amazônicas: o caso da marujada de são benedito e são sebastião em tracuateua/pa
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2021
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13072
_version_ 1832604809818013696
score 11.755432