/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Narrativas de crianças sobre o saber/fazer em festas amazônicas: o caso da marujada de São Benedito e São Sebastião em Tracuateua/PA
The study aims to analyze the knowledge and practices experienced by children during the marujada party in the city of Tracuateua / PA. The problem raised was guided by the following question: what is the perception of the children of the marujada from Tracuateua / PA on the knowledge / practices...
Autor principal: | SILVA, Dilma Oliveira da |
---|---|
Outros Autores: | CARVALHO, Nazaré Cristina |
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13072 |
id |
ir-2011-13072 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-130722023-08-30T13:20:36Z Narrativas de crianças sobre o saber/fazer em festas amazônicas: o caso da marujada de São Benedito e São Sebastião em Tracuateua/PA Children’s narratives concerning the knowing-doing of aAmazonian festivities: the case of marujada de São Benedit and São Sebastião in Tracuateua/PA SILVA, Dilma Oliveira da CARVALHO, Nazaré Cristina Cultura Saberes Marujada Narrativas de criança Culture Knowledge Child narratives The study aims to analyze the knowledge and practices experienced by children during the marujada party in the city of Tracuateua / PA. The problem raised was guided by the following question: what is the perception of the children of the marujada from Tracuateua / PA on the knowledge / practices of this festival? For this, it was necessary to discuss the categories culture, education, knowledge and childhood about new perspectives from the perspective of culture represented as a “web of meanings” constructed in the social relations of men; education as a “fraction of that culture” that can be developed in different places with different social groups; knowledge as a learning transmitted between generations in a heterogeneous way of doing; childhood was analyzed in the light of “childhood sociology”, understanding the child as the protagonist of their experiences. This study had as interpreters 16 (sixteen) children, 10 (ten) girls and 6 (six) boys, aged between 6 (six) and 12 (twelve) years of age, participating in the party. The methodological path was characterized by a qualitative approach with research techniques such as conversation circles, observation, field diaries, photographic records and the dynamics with drawings. Thus, based on the diversity of knowledge constructed in the daily life of the marujada, knowledge and actions inherent to the party were identified, experienced and shared by / by the movement between sailors and sailors of different generations through listening, observation and orality. O estudo tem como objetivo analisar os saberes e os fazeres vivenciados pelas crianças durante a festa da marujada no município de Tracuateua/PA. A problemática fomentada norteou-se pela seguinte pergunta: qual a percepção das crianças da marujada de Tracuateua/PA sobre os saberes/fazeres dessa festividade? Para isso, foi necessário discutir as categorias cultura, educação, saberes e infância sobre novos olhares na perspectiva da cultura representada como “teia de significados” construídos nas relações sociais dos homens; a educação como uma “fração dessa cultura” e que pode ser desenvolvida em diferentes lugares com diversos grupos sociais; os saberes enquanto um aprendizado transmitido entre gerações numa heterogeneidade de fazer; a infância foi analisada à luz da “sociologia da infância”, compreendendo a criança como protagonista de suas vivências. Este estudo teve como intérpretes 16 (dezesseis) crianças, sendo 10 (dez) meninas e 6 (seis) meninos, com faixa etária entre 6 (seis) e 12 (doze) anos de idade, participantes da festa. O percurso metodológico foi caracterizado pela abordagem qualitativa com técnicas de pesquisa como rodas de conversas, observação, diários de campo, registros fotográficos e a dinâmica com desenhos. Dessa forma, partindo da diversidade de conhecimento construídos no cotidiano da marujada identificou-se saberes e fazeres inerentes a festa vivenciados e partilhados do/pelo movimento entre marujos e marujas de diferentes gerações por meio da escuta, da observação e da oralidade. SILVA, D. O. Universidade Federal do Pará 2021-03-25T00:22:06Z 2021-03-25T00:22:06Z 2021-03 Artigo de Periódico SILVA, Dilma Oliveira da; CARVALHO, Nazaré Cristina. Narrativas de crianças sobre o saber/fazer em festas amazônicas: o caso da marujada de São Benedito e São Sebastião em Tracuateua/PA. Nova Revista Amazônica, Bragança, v. 9, n. 1, p. 83-99, mar. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/nra.v8i1.10031. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13072. Acesso em:. 2318-1346 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13072 10.18542/nra.v8i1.10031 por Nova Revista Amazônica Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/nra/article/view/10031 |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Cultura Saberes Marujada Narrativas de criança Culture Knowledge Child narratives |
spellingShingle |
Cultura Saberes Marujada Narrativas de criança Culture Knowledge Child narratives SILVA, Dilma Oliveira da Narrativas de crianças sobre o saber/fazer em festas amazônicas: o caso da marujada de São Benedito e São Sebastião em Tracuateua/PA |
topic_facet |
Cultura Saberes Marujada Narrativas de criança Culture Knowledge Child narratives |
description |
The study aims to analyze the knowledge and practices experienced by children during the marujada
party in the city of Tracuateua / PA. The problem raised was guided by the following question: what is
the perception of the children of the marujada from Tracuateua / PA on the knowledge / practices of
this festival? For this, it was necessary to discuss the categories culture, education, knowledge and
childhood about new perspectives from the perspective of culture represented as a “web of meanings”
constructed in the social relations of men; education as a “fraction of that culture” that can be
developed in different places with different social groups; knowledge as a learning transmitted
between generations in a heterogeneous way of doing; childhood was analyzed in the light of
“childhood sociology”, understanding the child as the protagonist of their experiences. This study had
as interpreters 16 (sixteen) children, 10 (ten) girls and 6 (six) boys, aged between 6 (six) and 12 (twelve) years of age, participating in the party. The methodological path was characterized by a
qualitative approach with research techniques such as conversation circles, observation, field diaries,
photographic records and the dynamics with drawings. Thus, based on the diversity of knowledge
constructed in the daily life of the marujada, knowledge and actions inherent to the party were
identified, experienced and shared by / by the movement between sailors and sailors of different
generations through listening, observation and orality. |
format |
Artigo |
author |
SILVA, Dilma Oliveira da |
author2 |
CARVALHO, Nazaré Cristina |
author2Str |
CARVALHO, Nazaré Cristina |
title |
Narrativas de crianças sobre o saber/fazer em festas amazônicas: o caso da marujada de São Benedito e São Sebastião em Tracuateua/PA |
title_short |
Narrativas de crianças sobre o saber/fazer em festas amazônicas: o caso da marujada de São Benedito e São Sebastião em Tracuateua/PA |
title_full |
Narrativas de crianças sobre o saber/fazer em festas amazônicas: o caso da marujada de São Benedito e São Sebastião em Tracuateua/PA |
title_fullStr |
Narrativas de crianças sobre o saber/fazer em festas amazônicas: o caso da marujada de São Benedito e São Sebastião em Tracuateua/PA |
title_full_unstemmed |
Narrativas de crianças sobre o saber/fazer em festas amazônicas: o caso da marujada de São Benedito e São Sebastião em Tracuateua/PA |
title_sort |
narrativas de crianças sobre o saber/fazer em festas amazônicas: o caso da marujada de são benedito e são sebastião em tracuateua/pa |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2021 |
url |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13072 |
_version_ |
1832604809818013696 |
score |
11.755432 |