Artigo

A questão do tema gerador em Paulo Freire: práticas e experimentações em Tracuateua-PA

The objective of this text is to expose and analyze the practical implementation of Paulo Freire's ideas in the scope of Youth and Adult Education in the municipality of Tracuateua, state of Pará. The theoretical and practical bases of education that this intellectual presented were taken as a ref...

ver descrição completa

Autor principal: PINHEIRO, Marcio Fernando Duarte
Outros Autores: SILVA, José Bittencourt da
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13074
id ir-2011-13074
recordtype dspace
spelling ir-2011-130742023-08-30T13:17:39Z A questão do tema gerador em Paulo Freire: práticas e experimentações em Tracuateua-PA PINHEIRO, Marcio Fernando Duarte SILVA, José Bittencourt da Paulo Freire Tema Gerador Educação de Jovens e Adultos Paulo Freire Generator theme Youth and Adult Education The objective of this text is to expose and analyze the practical implementation of Paulo Freire's ideas in the scope of Youth and Adult Education in the municipality of Tracuateua, state of Pará. The theoretical and practical bases of education that this intellectual presented were taken as a reference in the schools in the municipality since 2015, although reframed and adjusted to the reality of the place. Based on a documentary survey and interviews with Pedagogical technicians from the Municipal Education Secretariat (SEMED), it was concluded that Paulo Freire's ideas are essential for the formative path of students in Tracuateua. For this reason, local educational agents have resisted pressures in the current Brazilian political scenario, seeking to maintain the pedagogical work based on listening and dialogicity so dear to the Freirian paradigm of education. Objetiva-se com este texto expor e analisar a implementação prática das ideias de Paulo Freire no âmbito da Educação de Jovens e Adultos no município de Tracuateua, estado do Pará. As bases teóricas e práticas da educação que este intelectual apresentou foram tomadas como referência nas escolas do município de 2009-2015, ainda que ressignificadas e ajustadas à realidade do lugar. A partir de levantamento documental e entrevistas com técnicos Pedagógicos da Secretaria Municipal de Educação (SEMED), chegou-se à conclusão de que as ideias de Paulo Freire são essenciais para o percurso formativo dos/as educandos/as de Tracuateua. Por isso, os agentes educacionais locais vêm resistindo às pressões no cenário político atual brasileiro buscado manter o trabalho pedagógico alicerçado na escuta e dialogicidade tão caros ao paradigma freiriano de educação. UFPA - Universidade Federal do Pará 2021-03-25T00:23:00Z 2021-03-25T00:23:00Z 2021-03 Artigo de Periódico PINHEIRO, Marcio Fernando Duarte; SILVA, José Bittencourt da. A questão do tema gerador em Paulo Freire: práticas e experimentações em Tracuateua-PA. Nova Revista Amazônica, Bragança, v. 9, n. 1, p. 51-61, mar. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/nra.v9i1.10028. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13074. Acesso em:. 2318-1346 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13074 10.18542/nra.v9i1.10028 por Nova Revista Amazônica Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/nra/article/view/10028
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Paulo Freire
Tema Gerador
Educação de Jovens e Adultos
Paulo Freire
Generator theme
Youth and Adult Education
spellingShingle Paulo Freire
Tema Gerador
Educação de Jovens e Adultos
Paulo Freire
Generator theme
Youth and Adult Education
PINHEIRO, Marcio Fernando Duarte
A questão do tema gerador em Paulo Freire: práticas e experimentações em Tracuateua-PA
topic_facet Paulo Freire
Tema Gerador
Educação de Jovens e Adultos
Paulo Freire
Generator theme
Youth and Adult Education
description The objective of this text is to expose and analyze the practical implementation of Paulo Freire's ideas in the scope of Youth and Adult Education in the municipality of Tracuateua, state of Pará. The theoretical and practical bases of education that this intellectual presented were taken as a reference in the schools in the municipality since 2015, although reframed and adjusted to the reality of the place. Based on a documentary survey and interviews with Pedagogical technicians from the Municipal Education Secretariat (SEMED), it was concluded that Paulo Freire's ideas are essential for the formative path of students in Tracuateua. For this reason, local educational agents have resisted pressures in the current Brazilian political scenario, seeking to maintain the pedagogical work based on listening and dialogicity so dear to the Freirian paradigm of education.
format Artigo
author PINHEIRO, Marcio Fernando Duarte
author2 SILVA, José Bittencourt da
author2Str SILVA, José Bittencourt da
title A questão do tema gerador em Paulo Freire: práticas e experimentações em Tracuateua-PA
title_short A questão do tema gerador em Paulo Freire: práticas e experimentações em Tracuateua-PA
title_full A questão do tema gerador em Paulo Freire: práticas e experimentações em Tracuateua-PA
title_fullStr A questão do tema gerador em Paulo Freire: práticas e experimentações em Tracuateua-PA
title_full_unstemmed A questão do tema gerador em Paulo Freire: práticas e experimentações em Tracuateua-PA
title_sort questão do tema gerador em paulo freire: práticas e experimentações em tracuateua-pa
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2021
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13074
_version_ 1832602134730768384
score 11.755432