/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
As práticas etnomatemáticas de alunos ribeirinhos do rio Xingu como sinais de resistência à Hidrelétrica Belo Monte
The research in progress problematizes the forms of resistance, from the perspective of Ethnomathematics, of riverside students from the Xingu River in front of the implementation of Belo Monte. Part of the contributions of Wittgenstein, in his work of maturity, and his intertwining with ideas of Fo...
Autor principal: | FORMIGOSA, Marcos Marques |
---|---|
Outros Autores: | GIONGO, Ieda Maria |
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13152 |
id |
ir-2011-13152 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-131522023-08-29T16:29:20Z As práticas etnomatemáticas de alunos ribeirinhos do rio Xingu como sinais de resistência à Hidrelétrica Belo Monte Ethnomatematic practices of ribeirinhos students from rio Xingu as signs of resistance to Belo Monte Hydroelectric FORMIGOSA, Marcos Marques GIONGO, Ieda Maria Matemática Ribeirinhos Wittgenstein Foucault Mathematics Riverside The research in progress problematizes the forms of resistance, from the perspective of Ethnomathematics, of riverside students from the Xingu River in front of the implementation of Belo Monte. Part of the contributions of Wittgenstein, in his work of maturity, and his intertwining with ideas of Foucault. On the one hand, the first problematizes the language games generated in the different forms of life, pointing to the existence of family similarities between school mathematical models and those developed by riverside students. On the other hand, some notions of Foucault allow us to understand the regimes of truth present in the school, which marginalize other knowledge. The expected results, from the immersion in the field, should point to the forms of resistance of the riverside dwellers, present in their mathematical language games arising from their daily practices and in the permanence of the riverside dwellers in the place, from the maintenance of the school as a guarantee access to education as a right. A pesquisa em andamento problematiza as formas de resistências, pelo prisma da Etnomatemática, de alunos ribeirinhos do Rio Xingu frente à implementação de Belo Monte. Parte dos contributos de Wittgenstein, em sua obra da maturidade, e seus entrecruzamentos com as ideias de Foucault. Por um lado, o primeiro problematiza os jogos de linguagem gerados nas distintas formas de vida, apontando para a existência de semelhanças de famílias entre os modelos matemáticos escolares e aqueles desenvolvidos por alunos ribeirinhos. Por outro, algumas noções de Foucault nos permitem entender os regimes de verdade presentes na escola, que marginalizam outros saberes. Os resultados esperados, a partir da imersão no campo, devem apontar para as formas de resistência dos ribeirinhos, presentes nos seus jogos de linguagem matemáticos oriundos das suas práticas cotidianas e na própria permanência dos ribeirinhos no local, a partir da manutenção da escola enquanto garantia de acesso à educação como direito. FORMIGOSA, M. M. Universidade Federal do Pará 2021-04-16T21:54:29Z 2021-04-16T21:54:29Z 2019-12 Artigo de Periódico FORMIGOSA, Marcos Marques; GIONGO, Ieda Maria. As práticas etnomatemáticas de alunos ribeirinhos do rio Xingu como sinais de resistência à Hidrelétrica Belo Monte. Margens, online, v. 13, n. 21, p. 124-139, dez. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v13i21.9560. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13152. Acesso em:. 1982-5374 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13152 10.18542/rmi.v13i21.9560 por Margens Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/view/9560 |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Matemática Ribeirinhos Wittgenstein Foucault Mathematics Riverside |
spellingShingle |
Matemática Ribeirinhos Wittgenstein Foucault Mathematics Riverside FORMIGOSA, Marcos Marques As práticas etnomatemáticas de alunos ribeirinhos do rio Xingu como sinais de resistência à Hidrelétrica Belo Monte |
topic_facet |
Matemática Ribeirinhos Wittgenstein Foucault Mathematics Riverside |
description |
The research in progress problematizes the forms of resistance, from the perspective of Ethnomathematics, of riverside students from the Xingu River in front of the implementation of Belo Monte. Part of the contributions of Wittgenstein, in his work of maturity, and his intertwining with ideas of Foucault. On the one hand, the first problematizes the language games generated in the different forms of life, pointing to the existence of family similarities between school mathematical models and those developed by riverside students. On the other hand, some notions of Foucault allow us to understand the regimes of truth present in the school, which marginalize other knowledge. The expected results, from the immersion in the field, should point to the forms of resistance of the riverside dwellers, present in their mathematical language games arising from their daily practices and in the permanence of the riverside dwellers in the place, from the maintenance of the school as a guarantee access to education as a right. |
format |
Artigo |
author |
FORMIGOSA, Marcos Marques |
author2 |
GIONGO, Ieda Maria |
author2Str |
GIONGO, Ieda Maria |
title |
As práticas etnomatemáticas de alunos ribeirinhos do rio Xingu como sinais de resistência à Hidrelétrica Belo Monte |
title_short |
As práticas etnomatemáticas de alunos ribeirinhos do rio Xingu como sinais de resistência à Hidrelétrica Belo Monte |
title_full |
As práticas etnomatemáticas de alunos ribeirinhos do rio Xingu como sinais de resistência à Hidrelétrica Belo Monte |
title_fullStr |
As práticas etnomatemáticas de alunos ribeirinhos do rio Xingu como sinais de resistência à Hidrelétrica Belo Monte |
title_full_unstemmed |
As práticas etnomatemáticas de alunos ribeirinhos do rio Xingu como sinais de resistência à Hidrelétrica Belo Monte |
title_sort |
as práticas etnomatemáticas de alunos ribeirinhos do rio xingu como sinais de resistência à hidrelétrica belo monte |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2021 |
url |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13152 |
_version_ |
1832604655301951488 |
score |
11.755432 |