Artigo

Saberes e autonomia docente: um diálogo entre elementos imprescindíveis à formação do professor

The present work unfolds from the dissertation “A river on the way: schooling processes of riverside students in an urban school context”, presented in 2019 as an evaluation criterion for the title of Master in Education to the Graduate Program in Education (from the Institute of Educational Science...

ver descrição completa

Autor principal: CARMO, Nilce Pantoja do
Outros Autores: ABREU, Waldir Ferreira de
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13201
id ir-2011-13201
recordtype dspace
spelling ir-2011-132012023-08-29T15:45:36Z Saberes e autonomia docente: um diálogo entre elementos imprescindíveis à formação do professor Knowledge and teaching autonomy: a dialogue between comprehensive elements for teacher training CARMO, Nilce Pantoja do ABREU, Waldir Ferreira de Saberes Autonomia Formação do professor Knowledge Autonomy Teacher education The present work unfolds from the dissertation “A river on the way: schooling processes of riverside students in an urban school context”, presented in 2019 as an evaluation criterion for the title of Master in Education to the Graduate Program in Education (from the Institute of Educational Sciences of the Federal University of Pará). In the interim, “Teacher knowledge and autonomy: a dialogue between elements essential to teacher education”, is characterized as bibliographic research, which aims to understand the peculiar relations to knowledge and autonomy, discussing how this interaction has been constituted in the teacher training process. Therefore, we sought theoretical contribution in the works of Freire (1996), Contreras (2002), and Tardif (2014), authors who focused on the apprehension and approach of such categories (knowledge and autonomy) linked to the formative context of those who are responsible for the formal educational practice of the subjects. The results of the study show that the constitution of autonomy is directly associated with the improvement of knowledge. Thus, teacher education must consider the relevance of knowledge as fundamental to the promotion of teacher autonomy. O presente trabalho faz-se como um desdobramento da dissertação “Um rio no caminho: processos de escolarização de alunos ribeirinhos em contexto escolar urbano”, apresentada em 2019 como critério avaliativo do título de Mestre em Educação ao Programa de Pós-Graduação em Educação (do Instituto de Ciências da Educação da Universidade Federal do Pará). Neste ínterim, “Saberes e autonomia docente: um diálogo entre elementos imprescindíveis à formação do professor”, caracteriza-se como uma pesquisa bibliográfica, que objetiva compreender as relações peculiares aos saberes e à autonomia, discorrendo sobre como essa interação vem se constituindo no processo de formação do professor. Para tanto, buscou-se aporte nos trabalhos de Freire (1996), Contreras (2002) e Tardif (2014), autores que se debruçaram na abordagem de tais categorias (saberes e autonomia) vinculadas ao contexto formativo daqueles que estão afrente da prática educativa formal dos sujeitos. Os resultados do estudo apontam que a constituição da autonomia se associa diretamente ao aguçar dos saberes. Assim, a formação do professor deve considerar a relevância dos saberes como basilares ao fomento da autonomia docente. UFPA - Universidade Federal do Pará 2021-04-28T12:01:25Z 2021-04-28T12:01:25Z 2020-12 Artigo de Periódico CARMO, Nilce Pantoja do; ABREU, Waldir Ferreira de. Saberes e autonomia docente: um diálogo entre elementos imprescindíveis à formação do professor. Margens, online, v. 14, n. 23, p. 25-41, dez. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/mri.v14i23.5778. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13201. Acesso em:. 1982-5374 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13201 10.18542/mri.v14i23.5778 por Margens Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/view/5778
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Saberes
Autonomia
Formação do professor
Knowledge
Autonomy
Teacher education
spellingShingle Saberes
Autonomia
Formação do professor
Knowledge
Autonomy
Teacher education
CARMO, Nilce Pantoja do
Saberes e autonomia docente: um diálogo entre elementos imprescindíveis à formação do professor
topic_facet Saberes
Autonomia
Formação do professor
Knowledge
Autonomy
Teacher education
description The present work unfolds from the dissertation “A river on the way: schooling processes of riverside students in an urban school context”, presented in 2019 as an evaluation criterion for the title of Master in Education to the Graduate Program in Education (from the Institute of Educational Sciences of the Federal University of Pará). In the interim, “Teacher knowledge and autonomy: a dialogue between elements essential to teacher education”, is characterized as bibliographic research, which aims to understand the peculiar relations to knowledge and autonomy, discussing how this interaction has been constituted in the teacher training process. Therefore, we sought theoretical contribution in the works of Freire (1996), Contreras (2002), and Tardif (2014), authors who focused on the apprehension and approach of such categories (knowledge and autonomy) linked to the formative context of those who are responsible for the formal educational practice of the subjects. The results of the study show that the constitution of autonomy is directly associated with the improvement of knowledge. Thus, teacher education must consider the relevance of knowledge as fundamental to the promotion of teacher autonomy.
format Artigo
author CARMO, Nilce Pantoja do
author2 ABREU, Waldir Ferreira de
author2Str ABREU, Waldir Ferreira de
title Saberes e autonomia docente: um diálogo entre elementos imprescindíveis à formação do professor
title_short Saberes e autonomia docente: um diálogo entre elementos imprescindíveis à formação do professor
title_full Saberes e autonomia docente: um diálogo entre elementos imprescindíveis à formação do professor
title_fullStr Saberes e autonomia docente: um diálogo entre elementos imprescindíveis à formação do professor
title_full_unstemmed Saberes e autonomia docente: um diálogo entre elementos imprescindíveis à formação do professor
title_sort saberes e autonomia docente: um diálogo entre elementos imprescindíveis à formação do professor
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2021
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13201
_version_ 1832605031537311744
score 11.755432