/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
A Biblioteca como espaço de educação: o letramento de jovens e adultos – projeto “alfabetizar para libertar”
The current study was carried in the Marajoara Amazon, starting from the realization of the extension project “Literate to free”, from the Professor Ricardo Teixeira de Barros Library, from Marajó University Campus - Soure (UFPA), which proposed to develop reading as a literacy action for Young p...
Autor principal: | BRITO, Camila de Cássia |
---|---|
Outros Autores: | RIBEIRO, Karley dos Reis, NEVES, Joana d'Arc de Vasconcelos |
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13636 |
Resumo: |
---|
The current study was carried in the Marajoara Amazon, starting from the realization of the extension
project “Literate to free”, from the Professor Ricardo Teixeira de Barros Library, from Marajó
University Campus - Soure (UFPA), which proposed to develop reading as a literacy action for Young
people and adults away from school life. Reading can be understood as a technique for improving the
individual cognitive capacity, being worked based on culture, daily life, memories and experiences and
individual and collective experiences. Theoretically, this study is based on the ideas of Freire
(1987,1989,1996,1997); Schwartz (2010); Loyal; Albuquerque and Morais (2010), Giubilei (2005);
Leite (2013) and Gadotti; Romao (2011). Thus, questionnaire and observation were used as data
collection techniques. Study is characterized as action research. The results showed that of the 27
participants in the project, 25 of them improved the practice of reading combined with the practice of
1 Mestranda – PPLSA (UFPA - 2019). Especialista em Gestão de Unidades de Informação (IPGC – 2017).
Graduada em Biblioteconomia (UFPA – 2013). Bibliotecária – Documentalista (UFPA – Biblioteca Central) Help
Desk do Portal de Periódicos da Capes - Região Norte. E-mail: camilacbrito@ufpa.br.
2 Mestrando – PPLSA (UFPA - 2019). Especialista em Tradução e interpretação do Inglês (FIBRA - 2015)
Graduado em Pedagogia (FAEL - 2019). Graduado em Letras (UFPA-2012). Professor de Língua inglesa da
Secretaria Municipal de Educação do Município de Salvaterra (Marajó – PA) e Coordenador do Curso de Idiomas
na Marajó English School (MES). E-mail: karley@ufpa.br.
3 Doutora e Mestra em Educação pela Universidade Federal do Pará. Docente do Programa de Pós-Graduação
Linguagens e Saberes da Amazônia e professora Adjunta da Universidade Federal do Pará Campus de BragançaPa. É membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Coordena o Grupo de Pesquisa
de Educação de Jovens e Adultos e Diversidade na Amazônia. E-mail:jdneves@ufpa.br.
174 NOVA REVISTA AMAZÔNICA - VOLUME IX - Nº 02 - JUNHO 2021 - ISSN: 2318-1346
writing and 2 of those, learned to read and write. Every action taken in favor of the community is
extremely important for the educational scientific field as a whole and extension projects in different
educational spaces are welcome as a practice of integration between the University and the academic
and external community, providing significant experiences in the lives of these individuals. |