Artigo

Desafios da Educação do Campo: o ensino de Ciências e a realidade da comunidade Santo Antônio

The main objective of this research was to analyze the difficulties faced by students in contextualizing the contents of the 9th of Elementary School Natural Sciences with the local reality and specific of the Santo Antônio community, at the Santo Antônio Annex multiseriate school. Through a f...

ver descrição completa

Autor principal: SANTOS, Ivaneildes Viana França dos
Outros Autores: SILVA, Márcio Rogério da, FORMIGOSA, Marcos Marques, GOMES, Felipe Bittioli Rodrigues
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal de Itajubá 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14015
id ir-2011-14015
recordtype dspace
spelling ir-2011-140152023-11-17T16:34:02Z Desafios da Educação do Campo: o ensino de Ciências e a realidade da comunidade Santo Antônio Field Education Challenges: science teaching and the reality of the Santo Antonio community Retos de la Educación del Campo: la enseñanza de Ciencias y la realidad de la comunidad Santo Antônio SANTOS, Ivaneildes Viana França dos SILVA, Márcio Rogério da FORMIGOSA, Marcos Marques GOMES, Felipe Bittioli Rodrigues Educação do campo Ciências da natureza Turmas multisseriadas Field education Natural sciences Multigrade classes The main objective of this research was to analyze the difficulties faced by students in contextualizing the contents of the 9th of Elementary School Natural Sciences with the local reality and specific of the Santo Antônio community, at the Santo Antônio Annex multiseriate school. Through a field research with a qualitative approach, was interviewed fathers and students and also documentary research was done. The results indicate that the rural schools are not prepared to contribute to the development of individuals in order to give a perspective of the contents to their way of life, and may directly influence the learning process of and the campo students, and may discourage them. It was identified that the lack of training of professional affect the preparation of classes appropriate to the wishes of students and the community. In addition, the heterogeneity of class, content and age range was one of the main reasons for the difficulty in performing school planning, resulting in classes in the seriate model. It also highlights the need for the school and community to be partners not only in the formation of scientific knowledge, but also in their valorization through Curricular Planning that contextualizes with the reality of the community, based on its culture and experiences. Thus, the education the campo needs to be committed to a curriculum planning that brings meanings to students' lives as subjects of the field, so that their culture is valued and used as a basis in the construction of teaching and learning, seeking strategies that contemplate the identity of the student country man. O principal objetivo desta pesquisa foi analisar as dificuldades enfrentadas pelos alunos em contextualizar os conteúdos de Ciências da Natureza do 9º ano com a realidade e especificidades da comunidade Santo Antônio, na escola multisseriada Santo Antônio Anexo. Por meio de uma pesquisa de campo, com abordagem qualitativa, e de uma investigação documental, entrevistou-se alunos e pais. Os resultados sinalizaram que as escolas do campo não estão preparadas para contribuir no desenvolvimento dos indivíduos, no sentido de dar uma perspectiva de atrelar os conteúdos estudados ao modo de vida desses cidadãos, o que influencia negativamente no processo Ensino e Aprendizagem dos alunos do campo, desestimulando-os. Foi identificado, também, que a falta de formação dos profissionais afeta o preparo de aulas adequadas aos anseios dos alunos e daquele povo. Além disso, a heterogeneidade de séries, os conteúdos e a faixa etária foi um dos principais motivos da dificuldade em realizar o planejamento escolar, resultando em aulas no modelo de seriação. Também se evidencia a necessidade da escola e da comunidade serem parceiras não somente na formação dos saberes científicos, mas na valorização destes por meio de Planejamento Curricular que contextualize a realidade desse grupo, tendo como base sua cultura e vivências. Assim, a Educação do Campo precisa estar comprometida com um planejamento curricular que traga significados para a vida dos alunos enquanto sujeitos do campo, de forma que sua cultura seja valorizada e usada como base na construção do ensino e aprendizagem, buscando estratégias que contemple a identidade do homem do campo. El principal objetivo de esta investigación ha sido analizar las dificultades lidiadas por los alumnos en contextualizar los contenidos de Ciencias de la Naturaleza del 9º año con la realidad y especificidades de la comunidad Santo Antônio, en la escuela multigrado Santo Antônio Anexo. Por medio de una investigación de campo con abordaje cualitativo se han entrevistado a alumnos y padres, y también se realizó una investigación documental. Los resultados señalan que las escuelas del campo no están preparadas para contribuir en el desarrollo de los individuos en el sentido de darles una perspectiva de los contenidos a su modo de vida, pudiendo influir directamente en el proceso de Enseñanza Aprendizaje de los alumnos del Campo, pudiendo desestimularles. Ha sido identificado que la falta de formación de los profesionales afecta el preparo de clases adecuadas a los anhelos de los alumnos y comunidad. Además, la heterogeneidad de series, contenidos y rango de edad ha sido uno de los principales motivos de la dificultad en realizar el planeamiento escolar, resultando en clases en el modelo de seriación. También se evidencia la necesidad de que la escuela y la comunidad sean compañeras no solamente en la formación de los saberes científicos, sino también en la valoración de estos por medio del Planeamiento Curricular que contextualice con la realidad de la comunidad, teniendo como base su cultura y vicisitudes. Así, la Educación del Campo necesita estar comprometida con un planeamiento curricular que traiga significados para la vida de los alumnos como sujetos del campo, de forma que su cultura sea valorada y usada como base en la construcción de la enseñanza aprendizaje, buscando estrategias que contemplen la identidad del hombre campesino. UFPA - Universidade Federal do Pará 2022-03-10T12:26:40Z 2022-03-10T12:26:40Z 2020 Artigo de Periódico SANTOS, Ivaneildes Viana França et al. Desafios da Educação do Campo: o ensino de Ciências e a realidade da comunidade Santo Antônio. Research, Society and Development, online, v. 9, n. 1, p. e187911790, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i1.1790. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14015. Acesso em:. 2525-3409 http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14015 10.33448/rsd-v9i1.1790 por Research, Society and Development Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ application/pdf Universidade Federal de Itajubá Brasil UNIFEI https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/1790
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Educação do campo
Ciências da natureza
Turmas multisseriadas
Field education
Natural sciences
Multigrade classes
spellingShingle Educação do campo
Ciências da natureza
Turmas multisseriadas
Field education
Natural sciences
Multigrade classes
SANTOS, Ivaneildes Viana França dos
Desafios da Educação do Campo: o ensino de Ciências e a realidade da comunidade Santo Antônio
topic_facet Educação do campo
Ciências da natureza
Turmas multisseriadas
Field education
Natural sciences
Multigrade classes
description The main objective of this research was to analyze the difficulties faced by students in contextualizing the contents of the 9th of Elementary School Natural Sciences with the local reality and specific of the Santo Antônio community, at the Santo Antônio Annex multiseriate school. Through a field research with a qualitative approach, was interviewed fathers and students and also documentary research was done. The results indicate that the rural schools are not prepared to contribute to the development of individuals in order to give a perspective of the contents to their way of life, and may directly influence the learning process of and the campo students, and may discourage them. It was identified that the lack of training of professional affect the preparation of classes appropriate to the wishes of students and the community. In addition, the heterogeneity of class, content and age range was one of the main reasons for the difficulty in performing school planning, resulting in classes in the seriate model. It also highlights the need for the school and community to be partners not only in the formation of scientific knowledge, but also in their valorization through Curricular Planning that contextualizes with the reality of the community, based on its culture and experiences. Thus, the education the campo needs to be committed to a curriculum planning that brings meanings to students' lives as subjects of the field, so that their culture is valued and used as a basis in the construction of teaching and learning, seeking strategies that contemplate the identity of the student country man.
format Artigo
author SANTOS, Ivaneildes Viana França dos
author2 SILVA, Márcio Rogério da
FORMIGOSA, Marcos Marques
GOMES, Felipe Bittioli Rodrigues
author2Str SILVA, Márcio Rogério da
FORMIGOSA, Marcos Marques
GOMES, Felipe Bittioli Rodrigues
title Desafios da Educação do Campo: o ensino de Ciências e a realidade da comunidade Santo Antônio
title_short Desafios da Educação do Campo: o ensino de Ciências e a realidade da comunidade Santo Antônio
title_full Desafios da Educação do Campo: o ensino de Ciências e a realidade da comunidade Santo Antônio
title_fullStr Desafios da Educação do Campo: o ensino de Ciências e a realidade da comunidade Santo Antônio
title_full_unstemmed Desafios da Educação do Campo: o ensino de Ciências e a realidade da comunidade Santo Antônio
title_sort desafios da educação do campo: o ensino de ciências e a realidade da comunidade santo antônio
publisher Universidade Federal de Itajubá
publishDate 2022
url http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14015
_version_ 1787148330554359808
score 11.755432