Artigo

O ensino de história e as práticas pedagógicas: os desafios dos professores no ensino fundamental

This present work that aims to examine the pedagogical practices of teachers of basic education for the development of history teaching, had its research guided by the problematic: How is the teaching of history in the 5th year of elementary school? In order to obtain answers to the establishe...

ver descrição completa

Autor principal: OLIVEIRA, Helena Gouveia da Silva
Outros Autores: MILÉO, Irlanda do Socorro de Oliveira, COSTA, Renato Pinheiro da
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal de Pelotas 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14122
id ir-2011-14122
recordtype dspace
spelling ir-2011-141222023-08-29T14:24:19Z O ensino de história e as práticas pedagógicas: os desafios dos professores no ensino fundamental The teaching of history ant educational practice: the challenges of teachers in elementary school OLIVEIRA, Helena Gouveia da Silva MILÉO, Irlanda do Socorro de Oliveira COSTA, Renato Pinheiro da Educação Metodologias de ensino Formação de professores Education Teaching methodologies Teacher training This present work that aims to examine the pedagogical practices of teachers of basic education for the development of history teaching, had its research guided by the problematic: How is the teaching of history in the 5th year of elementary school? In order to obtain answers to the established problem, we conducted this investigation in the methodology of field research, which occurred in a school in the public education network of the Municipality of Porto de Moz, State of Pará, which led us to conclude that teachers are each They are more concerned about participating in continuing education because they understand that it contributes to the improvement of classroom practices and to the knowledge of the use of innovative methodologies for the development of their teaching practice. Otherwise, the conception states that it is necessary for the public power to create more public policies aimed at enhancing and improving and consolidating the training of education professionals so that they can develop their work based on improved theoretical and methodological conceptions. O presente trabalho que objetiva examinar as práticas pedagógicas de professores da educação básica para o desenvolvimento do ensino de História, teve sua pesquisa norteada pela problemática: Como está sendo trabalhado o ensino de história no 5º ano do ensino fundamental? Como objetivo, buscamos identificar quais práticas pedagógicas são adotas pelos professores no ensino de história nas turmas do 5º ano do ensino fundamental. A fim de conseguir respostas ao problema constituído pautamos essa investigação na metodologia da pesquisa de campo, envolveu duas escolas da rede de ensino público do Município de Porto de Moz, Estado do Pará, o que nos levou a concluir que os professores estão cada vez mais preocupadosem participarem de formações continuada por entenderem que esta contribui com o aperfeiçoamento das práticas de sala de aula e com o conhecimento do emprego de metodologias inovadoras para o desenvolvimento de sua prática docente. De outra forma, expõe a concepção de necessidade de maior investimento por parte do poder público em relação a criação de políticas públicas voltadas à valorização, aperfeiçoamento e consolidação da formação dos profissionais da educação a fim de que estes possam desenvolve seus trabalhos pautados em concepções teóricas e metodológicas aprimoradas. MILEO, I. S. O.; COSTA, R. P. Universidade Federal do Pará 2022-04-13T16:46:43Z 2022-04-13T16:46:43Z 2018-08 Artigo de Periódico OLIVEIRA, Helena Gouveia da Silva; MILÉO, Irlanda do Socorro de Oliveira; COSTA, Renato Pinheiro da. O ensino de história e as práticas pedagógicas: os desafios dos professores no ensino fundamental. História em Revista, online, v. 24, n. 1, p. 145-169, ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.15210/hr.v24i1.15909. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14122. Acesso em:. 2596-2876 http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14122 10.15210/hr.v24i1.15909 por História em Revista Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal de Pelotas Brasil UFPEL https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/HistRev/article/view/15909
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Educação
Metodologias de ensino
Formação de professores
Education
Teaching methodologies
Teacher training
spellingShingle Educação
Metodologias de ensino
Formação de professores
Education
Teaching methodologies
Teacher training
OLIVEIRA, Helena Gouveia da Silva
O ensino de história e as práticas pedagógicas: os desafios dos professores no ensino fundamental
topic_facet Educação
Metodologias de ensino
Formação de professores
Education
Teaching methodologies
Teacher training
description This present work that aims to examine the pedagogical practices of teachers of basic education for the development of history teaching, had its research guided by the problematic: How is the teaching of history in the 5th year of elementary school? In order to obtain answers to the established problem, we conducted this investigation in the methodology of field research, which occurred in a school in the public education network of the Municipality of Porto de Moz, State of Pará, which led us to conclude that teachers are each They are more concerned about participating in continuing education because they understand that it contributes to the improvement of classroom practices and to the knowledge of the use of innovative methodologies for the development of their teaching practice. Otherwise, the conception states that it is necessary for the public power to create more public policies aimed at enhancing and improving and consolidating the training of education professionals so that they can develop their work based on improved theoretical and methodological conceptions.
format Artigo
author OLIVEIRA, Helena Gouveia da Silva
author2 MILÉO, Irlanda do Socorro de Oliveira
COSTA, Renato Pinheiro da
author2Str MILÉO, Irlanda do Socorro de Oliveira
COSTA, Renato Pinheiro da
title O ensino de história e as práticas pedagógicas: os desafios dos professores no ensino fundamental
title_short O ensino de história e as práticas pedagógicas: os desafios dos professores no ensino fundamental
title_full O ensino de história e as práticas pedagógicas: os desafios dos professores no ensino fundamental
title_fullStr O ensino de história e as práticas pedagógicas: os desafios dos professores no ensino fundamental
title_full_unstemmed O ensino de história e as práticas pedagógicas: os desafios dos professores no ensino fundamental
title_sort o ensino de história e as práticas pedagógicas: os desafios dos professores no ensino fundamental
publisher Universidade Federal de Pelotas
publishDate 2022
url http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14122
_version_ 1787148793811042304
score 11.653393