/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
O ensino de história e as práticas pedagógicas: os desafios dos professores no ensino fundamental
This present work that aims to examine the pedagogical practices of teachers of basic education for the development of history teaching, had its research guided by the problematic: How is the teaching of history in the 5th year of elementary school? In order to obtain answers to the establishe...
Autor principal: | OLIVEIRA, Helena Gouveia da Silva |
---|---|
Outros Autores: | MILÉO, Irlanda do Socorro de Oliveira, COSTA, Renato Pinheiro da |
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal de Pelotas
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14122 |
id |
ir-2011-14122 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-141222023-08-29T14:24:19Z O ensino de história e as práticas pedagógicas: os desafios dos professores no ensino fundamental The teaching of history ant educational practice: the challenges of teachers in elementary school OLIVEIRA, Helena Gouveia da Silva MILÉO, Irlanda do Socorro de Oliveira COSTA, Renato Pinheiro da Educação Metodologias de ensino Formação de professores Education Teaching methodologies Teacher training This present work that aims to examine the pedagogical practices of teachers of basic education for the development of history teaching, had its research guided by the problematic: How is the teaching of history in the 5th year of elementary school? In order to obtain answers to the established problem, we conducted this investigation in the methodology of field research, which occurred in a school in the public education network of the Municipality of Porto de Moz, State of Pará, which led us to conclude that teachers are each They are more concerned about participating in continuing education because they understand that it contributes to the improvement of classroom practices and to the knowledge of the use of innovative methodologies for the development of their teaching practice. Otherwise, the conception states that it is necessary for the public power to create more public policies aimed at enhancing and improving and consolidating the training of education professionals so that they can develop their work based on improved theoretical and methodological conceptions. O presente trabalho que objetiva examinar as práticas pedagógicas de professores da educação básica para o desenvolvimento do ensino de História, teve sua pesquisa norteada pela problemática: Como está sendo trabalhado o ensino de história no 5º ano do ensino fundamental? Como objetivo, buscamos identificar quais práticas pedagógicas são adotas pelos professores no ensino de história nas turmas do 5º ano do ensino fundamental. A fim de conseguir respostas ao problema constituído pautamos essa investigação na metodologia da pesquisa de campo, envolveu duas escolas da rede de ensino público do Município de Porto de Moz, Estado do Pará, o que nos levou a concluir que os professores estão cada vez mais preocupadosem participarem de formações continuada por entenderem que esta contribui com o aperfeiçoamento das práticas de sala de aula e com o conhecimento do emprego de metodologias inovadoras para o desenvolvimento de sua prática docente. De outra forma, expõe a concepção de necessidade de maior investimento por parte do poder público em relação a criação de políticas públicas voltadas à valorização, aperfeiçoamento e consolidação da formação dos profissionais da educação a fim de que estes possam desenvolve seus trabalhos pautados em concepções teóricas e metodológicas aprimoradas. MILEO, I. S. O.; COSTA, R. P. Universidade Federal do Pará 2022-04-13T16:46:43Z 2022-04-13T16:46:43Z 2018-08 Artigo de Periódico OLIVEIRA, Helena Gouveia da Silva; MILÉO, Irlanda do Socorro de Oliveira; COSTA, Renato Pinheiro da. O ensino de história e as práticas pedagógicas: os desafios dos professores no ensino fundamental. História em Revista, online, v. 24, n. 1, p. 145-169, ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.15210/hr.v24i1.15909. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14122. Acesso em:. 2596-2876 http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14122 10.15210/hr.v24i1.15909 por História em Revista Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal de Pelotas Brasil UFPEL https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/HistRev/article/view/15909 |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Educação Metodologias de ensino Formação de professores Education Teaching methodologies Teacher training |
spellingShingle |
Educação Metodologias de ensino Formação de professores Education Teaching methodologies Teacher training OLIVEIRA, Helena Gouveia da Silva O ensino de história e as práticas pedagógicas: os desafios dos professores no ensino fundamental |
topic_facet |
Educação Metodologias de ensino Formação de professores Education Teaching methodologies Teacher training |
description |
This present work that aims to examine the pedagogical practices of teachers of basic
education for the development of history teaching, had its research guided by the problematic: How
is the teaching of history in the 5th year of elementary school? In order to obtain answers to the
established problem, we conducted this investigation in the methodology of field research, which
occurred in a school in the public education network of the Municipality of Porto de Moz, State of
Pará, which led us to conclude that teachers are each They are more concerned about participating
in continuing education because they understand that it contributes to the improvement of
classroom practices and to the knowledge of the use of innovative methodologies for the
development of their teaching practice. Otherwise, the conception states that it is necessary for the
public power to create more public policies aimed at enhancing and improving and consolidating
the training of education professionals so that they can develop their work based on improved
theoretical and methodological conceptions. |
format |
Artigo |
author |
OLIVEIRA, Helena Gouveia da Silva |
author2 |
MILÉO, Irlanda do Socorro de Oliveira COSTA, Renato Pinheiro da |
author2Str |
MILÉO, Irlanda do Socorro de Oliveira COSTA, Renato Pinheiro da |
title |
O ensino de história e as práticas pedagógicas: os desafios dos professores no ensino fundamental |
title_short |
O ensino de história e as práticas pedagógicas: os desafios dos professores no ensino fundamental |
title_full |
O ensino de história e as práticas pedagógicas: os desafios dos professores no ensino fundamental |
title_fullStr |
O ensino de história e as práticas pedagógicas: os desafios dos professores no ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
O ensino de história e as práticas pedagógicas: os desafios dos professores no ensino fundamental |
title_sort |
o ensino de história e as práticas pedagógicas: os desafios dos professores no ensino fundamental |
publisher |
Universidade Federal de Pelotas |
publishDate |
2022 |
url |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14122 |
_version_ |
1787148793811042304 |
score |
11.653393 |