Artigo

Uma experiência de educação híbrida no interior da amazônia: entre práticas, aprendizagens e contradições

This research presents a blended-learning education experience in the Brazilian Amazon interior, as part of the post-graduation program research in Education entitled: “Flipped-classroom: Inclusion for Emancipation in Socio-Educational Territories in Transamazon-Xingu...

ver descrição completa

Autor principal: CORDEIRO, Leonardo Zenha
Outros Autores: LOPES, Raquel da Silva
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Universidade Feevale 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14217
id ir-2011-14217
recordtype dspace
spelling ir-2011-142172023-08-29T13:15:08Z Uma experiência de educação híbrida no interior da amazônia: entre práticas, aprendizagens e contradições A blended-learning experience in the interior of the amazon: practices, learning and inconsistencies CORDEIRO, Leonardo Zenha LOPES, Raquel da Silva Inversão Pedagógica Educação híbrida Territórios Socioeducativos Flipped-classroom Blended-learning Socio-educational territories This research presents a blended-learning education experience in the Brazilian Amazon interior, as part of the post-graduation program research in Education entitled: “Flipped-classroom: Inclusion for Emancipation in Socio-Educational Territories in Transamazon-Xingu ”, from Federal University of Pará - Altamira Campus, analyzing the potential innovation of projects developed with different subjects from different contexts, such as river community people, farmers, extractivists, indigenous and urban people, through multiple forms of learning made possible by different methodologies, such as the flippped-classroom, online education, distance education and alternative pedagogy. The inicial proposal holds the backdrop the democratization access as a way of formal education and the conviction of education as a way of changing people's lives. The methodology used for the data collection of the data analyzed in this article involved direct immersion in the investigated reality, with interviews and monitoring of the course for a period of 18 months. The results indicate possible changes in the students’ lives and consequently to their territories of origin when they have access to education. These results can be categorized both by the movement of students along their training path and by the 'products' presented as final course research, which demonstrate appropriation of the main axes of the theoretical-epistemological debate carried out, as well as their political implications. For the collectives of which they are part, which leads us to affirm that the experience provided new practices and new learning. O trabalho traz o registro de uma experiência de educação híbrida no interior da Amazônia brasileira, o Curso de Especialização em Educação por Inversão Pedagógica: Inclusão para a Emancipação em Territórios Socioeducativos na Transamazônica-Xingu, do Campus de Altamira, da Universidade Federal do Pará, analisando as potencialidades de inovação da proposta que foi desenvolvida com diferentes sujeitos oriundos de diferentes contextos, tais como ribeirinhos, camponeses, extrativistas, indígenas e urbanos, por meio de múltiplas formas de aprendizagem possibilitadas por diferentes metodologias, como a sala de aula invertida, a educação on-line, EaD e a pedagogia da alternância. A proposta teve como pano de fundo a democratização do acesso à educação formal e a convicção da educação como modo de modificar a vida das pessoas. A metodologia utilizada para a produção de dados deste artigo envolveu imersão direta na realidade investigada, uso de um formulário, entrevistas e o acompanhamento do curso nos seus 18 meses de duração. Os resultados indicam possíveis mudanças que o acesso à educação proporciona aos estudantes e consequentemente aos seus territórios de origem. Esses resultados podem ser vistos tanto pelo movimento dos estudantes ao longo de seu percurso de formação quanto pelos "produtos" apresentados como trabalhos finais de curso/TCC, que demonstram apropriação dos principais eixos do debate teórico-epistemológico realizado, assim como compreensão das implicações políticas para os coletivos de que fazem parte. UFPA - Universidade Federal do Pará 2022-05-09T15:53:59Z 2022-05-09T15:53:59Z 2020-06 Artigo de Periódico CORDEIRO, Leonardo Zenha; LOPES, Raquel. Uma experiência de educação híbrida no interior da Amazônia: entre práticas, aprendizagens e contradições. Revista Prâksis, online, v. 2, p. 138–161, jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.25112/rpr.v2i0.2177. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14217. Acesso em: . 2448-1939 http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14217 10.25112/rpr.v2i0.2177 por Revista Prâksis Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Feevale Brasil https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/2177
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Inversão Pedagógica
Educação híbrida
Territórios Socioeducativos
Flipped-classroom
Blended-learning
Socio-educational territories
spellingShingle Inversão Pedagógica
Educação híbrida
Territórios Socioeducativos
Flipped-classroom
Blended-learning
Socio-educational territories
CORDEIRO, Leonardo Zenha
Uma experiência de educação híbrida no interior da amazônia: entre práticas, aprendizagens e contradições
topic_facet Inversão Pedagógica
Educação híbrida
Territórios Socioeducativos
Flipped-classroom
Blended-learning
Socio-educational territories
description This research presents a blended-learning education experience in the Brazilian Amazon interior, as part of the post-graduation program research in Education entitled: “Flipped-classroom: Inclusion for Emancipation in Socio-Educational Territories in Transamazon-Xingu ”, from Federal University of Pará - Altamira Campus, analyzing the potential innovation of projects developed with different subjects from different contexts, such as river community people, farmers, extractivists, indigenous and urban people, through multiple forms of learning made possible by different methodologies, such as the flippped-classroom, online education, distance education and alternative pedagogy. The inicial proposal holds the backdrop the democratization access as a way of formal education and the conviction of education as a way of changing people's lives. The methodology used for the data collection of the data analyzed in this article involved direct immersion in the investigated reality, with interviews and monitoring of the course for a period of 18 months. The results indicate possible changes in the students’ lives and consequently to their territories of origin when they have access to education. These results can be categorized both by the movement of students along their training path and by the 'products' presented as final course research, which demonstrate appropriation of the main axes of the theoretical-epistemological debate carried out, as well as their political implications. For the collectives of which they are part, which leads us to affirm that the experience provided new practices and new learning.
format Artigo
author CORDEIRO, Leonardo Zenha
author2 LOPES, Raquel da Silva
author2Str LOPES, Raquel da Silva
title Uma experiência de educação híbrida no interior da amazônia: entre práticas, aprendizagens e contradições
title_short Uma experiência de educação híbrida no interior da amazônia: entre práticas, aprendizagens e contradições
title_full Uma experiência de educação híbrida no interior da amazônia: entre práticas, aprendizagens e contradições
title_fullStr Uma experiência de educação híbrida no interior da amazônia: entre práticas, aprendizagens e contradições
title_full_unstemmed Uma experiência de educação híbrida no interior da amazônia: entre práticas, aprendizagens e contradições
title_sort uma experiência de educação híbrida no interior da amazônia: entre práticas, aprendizagens e contradições
publisher Universidade Feevale
publishDate 2022
url http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14217
_version_ 1787149094131597312
score 11.755432