/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Percepção de professores de matemática em formação inicial acerca do uso do aplicativo Plickers como ferramenta avaliativa de aprendizagem
The present study investigated the perception of students with a Degree in Mathematics about the use of Plickersapplication as a learning assessment tool from qualitative research configured as a participant, using questionnaires and participant observation as research techniques. The 11...
Autor principal: | MARINHO, Karem Keyth de Oliveira |
---|---|
Outros Autores: | NICOT, Yuri Expósito, SALES, Elielson Ribeiro de |
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal de Mato Grosso
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14388 |
id |
ir-2011-14388 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-143882023-08-16T15:40:33Z Percepção de professores de matemática em formação inicial acerca do uso do aplicativo Plickers como ferramenta avaliativa de aprendizagem Perception of mathematics teachers in initialtraining on using Plickers app as an assessment learning tool MARINHO, Karem Keyth de Oliveira NICOT, Yuri Expósito SALES, Elielson Ribeiro de Educação matemática Tecnologias digitais Plickers Mathematics Education Digital technologies The present study investigated the perception of students with a Degree in Mathematics about the use of Plickersapplication as a learning assessment tool from qualitative research configured as a participant, using questionnaires and participant observation as research techniques. The 11 research subjects performed a formative evaluation using the application and, shortly after, evaluated it technically and pedagogically. The results showed the students' interest in using Plickers, in which they indicated little operational difficulties and, as the task was developed, adopted a critical-reflexive posture. We verified that Plickerscan be a relevant technological tool for Mathematics classes, and we realize that researches like these go beyond resource evaluation, contributing to the initial formation of teachers since they allow a critical look at the task performed,which in this study was focused on aspects about new evaluative possibilities of learning. O presente estudo investigou a percepção delicenciandos emMatemática sobredo uso do aplicativo Plickerscomo ferramenta avaliativa de aprendizagem a partir de uma pesquisa qualitativa configurada como participante, fazendo o uso dequestionários e observação participante. Os 11 sujeitosda pesquisa realizaram uma avaliação formativa utilizandoo aplicativo e, logo após,oavaliaramtécnica e pedagogicamente. Os resultados evidenciaramo interesse dos acadêmicos em utilizar o Plickers, na qual indicarampoucas dificuldades de operacionalização e,na medida em que a tarefa era desenvolvida, adotaram uma postura crítica-reflexiva. Verificamos que o Plickerspode se constituir em uma ferramenta tecnológica relevante para as aulas de Matemáticae percebemos que pesquisas como estasvão além da avaliação do recurso, contribuindo na formação inicial de professores, dado que possibilitam um olhar crítico diante da tarefa realizada, que neste estudo, estava voltadapara os aspectos acerca de novas possibilidades avaliativas da aprendizagem. SALES, E. R. Universidade Federal do Pará 2022-05-30T17:12:00Z 2022-05-30T17:12:00Z 2020-08 Artigo de Periódico MARINHO, Karem Keyth de Oliveira; NICOT, Yuri Expósito; SALES, Elielson Ribeiro de.Percepção de professores de matemática em formação inicial acerca do uso do aplicativo Plickers como ferramenta avaliativa de aprendizagem. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, online, v. 7, n. 3, p. 362-381, maio / ago. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.26571/reamec.v7i3.9359. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14388. Acesso em: . 2318-6674 http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14388 10.26571/reamec.v7i3.9359 por REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal de Mato Grosso Brasil UFMT https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/9359 |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Educação matemática Tecnologias digitais Plickers Mathematics Education Digital technologies |
spellingShingle |
Educação matemática Tecnologias digitais Plickers Mathematics Education Digital technologies MARINHO, Karem Keyth de Oliveira Percepção de professores de matemática em formação inicial acerca do uso do aplicativo Plickers como ferramenta avaliativa de aprendizagem |
topic_facet |
Educação matemática Tecnologias digitais Plickers Mathematics Education Digital technologies |
description |
The present study investigated the perception of students with a Degree in Mathematics about the use of Plickersapplication as a learning assessment tool from qualitative research configured as a participant, using questionnaires and participant observation as research techniques. The 11 research subjects performed a formative evaluation using the application and, shortly after, evaluated it technically and pedagogically. The results showed the students' interest in using Plickers, in which they indicated little operational difficulties and, as the task was developed, adopted a critical-reflexive posture. We verified that Plickerscan be a relevant technological tool for Mathematics classes, and we realize that researches like these go beyond resource evaluation, contributing to the initial formation of teachers since they allow a critical look at the task performed,which in this study was focused on aspects about new evaluative possibilities of learning. |
format |
Artigo |
author |
MARINHO, Karem Keyth de Oliveira |
author2 |
NICOT, Yuri Expósito SALES, Elielson Ribeiro de |
author2Str |
NICOT, Yuri Expósito SALES, Elielson Ribeiro de |
title |
Percepção de professores de matemática em formação inicial acerca do uso do aplicativo Plickers como ferramenta avaliativa de aprendizagem |
title_short |
Percepção de professores de matemática em formação inicial acerca do uso do aplicativo Plickers como ferramenta avaliativa de aprendizagem |
title_full |
Percepção de professores de matemática em formação inicial acerca do uso do aplicativo Plickers como ferramenta avaliativa de aprendizagem |
title_fullStr |
Percepção de professores de matemática em formação inicial acerca do uso do aplicativo Plickers como ferramenta avaliativa de aprendizagem |
title_full_unstemmed |
Percepção de professores de matemática em formação inicial acerca do uso do aplicativo Plickers como ferramenta avaliativa de aprendizagem |
title_sort |
percepção de professores de matemática em formação inicial acerca do uso do aplicativo plickers como ferramenta avaliativa de aprendizagem |
publisher |
Universidade Federal de Mato Grosso |
publishDate |
2022 |
url |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14388 |
_version_ |
1787147509663006720 |
score |
11.755432 |