Artigo

Comunicação banal e quotidiano em um mercado de Belém

This article describes an ethnographic research carried out at the Guamá fair, in Belém (PA), during the years 2011 to 2018. The objective was to understand the communicational and cultural processes present in the social interactions of this fair, thus trying to describe the typifications...

ver descrição completa

Autor principal: CASTRO, Marina Ramos Neves de
Outros Autores: CASTRO, Fábio Fonseca de
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14782
id ir-2011-14782
recordtype dspace
spelling ir-2011-147822023-08-16T15:06:33Z Comunicação banal e quotidiano em um mercado de Belém Banal and everyday communication at a fair in Belém Comunicación banal y cotidiana en una feria de Belém CASTRO, Marina Ramos Neves de CASTRO, Fábio Fonseca de Intersubjetividade Tipificação Quotidiano Falatório Feira Intersubjectivity Typification Daily life Chatter Fair This article describes an ethnographic research carried out at the Guamá fair, in Belém (PA), during the years 2011 to 2018. The objective was to understand the communicational and cultural processes present in the social interactions of this fair, thus trying to describe the typifications that make up the intersubjectivity of the social subjects who attend it. In this way, these typifications are described and discussed as the social form of a banal everyday life and an attempt is made to think about these typifications through the Heideggerian notion of chatter (Gerede), understood as a communicational-cultural process affected by the banality of everyday life. Este artigo descreve uma pesquisa etnográfica realizada na feira do Guamá, em Belém (PA), durante os anos de 2011 a 2018. Objetivou-se compreender os processos comunicacionais e culturais presentes nas interações sociais desta feira, assim procurou-se descrever as tipificações que conformam a intersubjetividade dos sujeitos sociais que a frequentam. Nesse percurso, descreve-se e discute-se essas tipificações como a forma social de uma quotidianidade banal e procura-se pensar nessas tipificações por meio da noção heideggeriana de falatório (Gerede), entendida enquanto processo comunicacional-cultural afeito à banalidade da vida quotidiana. Este artículo describe una investigación etnográfica realizada en la feria de Guamá, en Belém (PA), durante los años 2011 a 2018. El objetivo fue comprender los procesos comunicacionales y culturales presentes en las interacciones sociales de esta feria, intentamos describir las tipificaciones que configuran la intersubjetividad de los sujetos sociales que la asisten. De esta manera, se describen y discuten estas tipificaciones como la forma social de una cotidianidad banal y se intenta pensar estas tipificaciones a través de la noción heideggeriana de habladoría (Gerede), entendida como un proceso comunicacional-cultural afecto por la banalidad de la vida cotidiana. UFPA - Universidade Federal do Pará 2022-09-21T17:25:58Z 2022-09-21T17:25:58Z 2022-12 Artigo de Periódico CASTRO, Marina Ramos Neves de; CASTRO, Fábio Fonseca de. Comunicação banal e quotidiano em um mercado de Belém. E-compós, online, v. 25, p. 1-15, jan./dez. 2022. DOI: http://doi.org/10.30962/ec.2504. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14782. Acesso em:. 1808-2599 http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14782 10.30962/ec.2504 por E-compós Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ application/pdf Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação Brasil Compós https://e-compos.org.br/e-compos/article/view/2504
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Intersubjetividade
Tipificação
Quotidiano
Falatório
Feira
Intersubjectivity
Typification
Daily life
Chatter
Fair
spellingShingle Intersubjetividade
Tipificação
Quotidiano
Falatório
Feira
Intersubjectivity
Typification
Daily life
Chatter
Fair
CASTRO, Marina Ramos Neves de
Comunicação banal e quotidiano em um mercado de Belém
topic_facet Intersubjetividade
Tipificação
Quotidiano
Falatório
Feira
Intersubjectivity
Typification
Daily life
Chatter
Fair
description This article describes an ethnographic research carried out at the Guamá fair, in Belém (PA), during the years 2011 to 2018. The objective was to understand the communicational and cultural processes present in the social interactions of this fair, thus trying to describe the typifications that make up the intersubjectivity of the social subjects who attend it. In this way, these typifications are described and discussed as the social form of a banal everyday life and an attempt is made to think about these typifications through the Heideggerian notion of chatter (Gerede), understood as a communicational-cultural process affected by the banality of everyday life.
format Artigo
author CASTRO, Marina Ramos Neves de
author2 CASTRO, Fábio Fonseca de
author2Str CASTRO, Fábio Fonseca de
title Comunicação banal e quotidiano em um mercado de Belém
title_short Comunicação banal e quotidiano em um mercado de Belém
title_full Comunicação banal e quotidiano em um mercado de Belém
title_fullStr Comunicação banal e quotidiano em um mercado de Belém
title_full_unstemmed Comunicação banal e quotidiano em um mercado de Belém
title_sort comunicação banal e quotidiano em um mercado de belém
publisher Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
publishDate 2022
url http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14782
_version_ 1787148242326126592
score 11.753735