Tese

Um estudo nos projetos político-pedagógicos sobre diversidade étnico-racial nos anos finais do ensino fundamental no ensino de ciências

This thesis study has as its research object, the theme of Ethnic-Racial Diversity in the final years of Science Teaching, in the Political-Pedagogical Project (PPP) in three public teaching institutions in Pará. The general objective is to analyze the place of the theme of Education of Ethnic-Ra...

ver descrição completa

Autor principal: OLIVEIRA JÚNIOR, Waldemar Borges de
Grau: Tese
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14842
id ir-2011-14842
recordtype dspace
spelling ir-2011-148422022-10-05T21:41:01Z Um estudo nos projetos político-pedagógicos sobre diversidade étnico-racial nos anos finais do ensino fundamental no ensino de ciências OLIVEIRA JÚNIOR, Waldemar Borges de COELHO, Wilma de Nazaré Baía http://lattes.cnpq.br/1035616337472088 https://orcid.org/0000-0001-8679-809X Ensino de ciências Projeto-político-pedagógico Diversidade étnico-racial Escola básica Ensino fundamental – anos finais Science teaching Political-pedagogical project Ethnic-racial diversity Elementary school Elementary school - final years CNPQ::OUTROS::CIENCIAS CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO DOCÊNCIA E DIVERSIDADE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS This thesis study has as its research object, the theme of Ethnic-Racial Diversity in the final years of Science Teaching, in the Political-Pedagogical Project (PPP) in three public teaching institutions in Pará. The general objective is to analyze the place of the theme of Education of Ethnic-Racial Relations in Science Teaching, through the Political-Pedagogical Projects of three public teaching institutions in Pará. Precisely, to map the specialized literature about Basic Education and Science Teaching in Brazil; demonstrate the profile of the three public teaching institutions in Pará; to weigh the organicity of the political-pedagogical projects of the institutions of Pará, about dealing with the theme of Ethnic-Racial Diversity and to characterize the productions of the Science teachers of the three institutions and the perspectives of the ERER's treatment in the year's end of elementary school. The investigation was based on the specialized literature on the dimensions that make it up: Science Teaching (KRASILCHIK, 1996; CARVALHO; PÉREZ, 2013; DELIZOICOV; ANGOTTI; PERNAMBUCO, 2017); Ethnic-Racial Diversity and its dimensions (COELHO, 2005; GOMES, 2008, 2011; VERRANGIA, 2009, 2013; COELHO; SOARES, 2016; COELHO; SILVA; SOARES, 2017; W. COELHO; M. COELHO, 2018; REGIS; BASÍLIO, 2018) and Political-Pedagogical Project (VEIGA, 2006; VASCONCELLOS, 2009). The feature of the study is based on conceptual notions about field field, habitus, and scientific field (BOURDIEU, 2004b, 2017), representation (CHARTIER, 1991), and methodologically, with a view to a qualitative, For the systematization and organicity of the empirical data, the study was divided into moment 1: bibliographic research of the object, moment 2: selection of the locus of investigation and empirical materials, moment 3: study of the specialized literature on Ethnic-Racial Diversity and Teaching of Science and moment 4: materialization and analysis of research data. Data from the three political-pedagogical projects of public schools in Pará were analyzed through some notes of the Content Analysis technique (BARDIN, 2016). The results point to a pressing demand for research on ERER and Science Teaching in the final years of Elementary School, because despite the slight advance, it is still a growing field. From the empirical data, we infer that the PPPs of schools in Pará, with regard to Science Teaching and ERER, call for an organically systematized, continuous work, since the documents present weaknesses and the urgency in the treatment and pedagogical confrontation of the theme, in addition to the need for detailed deepening in the final years of Elementary School, in Science Teaching. CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior Este estudo de tese tem como objeto de pesquisa, a temática da Diversidade Étnico-Racial nos anos finais do Ensino de Ciências, nos Projetos Político-Pedagógicos (PPP) em três instituições públicas paraenses de ensino. O objetivo geral é analisar qual o lugar da temática da Educação das Relações Étnico-Raciais, no Ensino de Ciências, por meio dos Projetos PolíticoPedagógicos de três instituições públicas paraenses de ensino. Os objetivos específicos são: mapear a literatura especializada acerca da Educação Básica e Ensino de Ciências no Brasil; demonstrar o perfil das três instituições públicas paraenses de ensino; sopesar a organicidade dos projetos político-pedagógicos das instituições paraenses, em relação ao trato com a temática da Diversidade Étnico-Racial e apresentar as produções dos(as) professores(as) de Ciências das três instituições e as perspectivas do trato da ERER nos anos finais do Ensino Fundamental. A investigação se baseou na literatura especializada acerca das dimensões do Ensino de Ciências (KRASILCHIK, 1996; CARVALHO; GIL-PÉREZ, 2013; DELIZOICOV; ANGOTTI; PERNAMBUCO, 2017); Diversidade Étnico-Racial e suas dimensões (COELHO, 2005; GOMES N., 2008, 2011; VERRANGIA, 2009, 2016; COELHO; SOARES, 2016; COELHO; SILVA; SOARES, 2017; COELHO M.; COELHO W., 2018; REGIS; BASÍLIO, 2018) e Projeto Político-Pedagógico (VEIGA, 2006; VASCONCELLOS, 2009). A feição do estudo, consubstancia-se a partir das noções conceituais sobre campo, habitus e campo científico (BOURDIEU, 2004b, 2017), representação (CHARTIER, 1991) e metodologicamente, com vistas a uma perspectiva qualitativa, documental e bibliográfica (LÜDKE; ANDRÉ, 2013; LIMA; MIOTO, 2007). Para a sistematização e organicidade dos dados empíricos, o estudo foi dividido em momento 1: pesquisa bibliográfica do objeto, momento 2: seleção dos lócus de investigação e dos materiais empíricos, momento 3: estudo da literatura especializada sobre Diversidade Étnico-Racial e Ensino de Ciências e momento 4: materialização e análise dos dados da pesquisa. Os dados dos três projetos político-pedagógicos de escolas públicas paraenses, foram analisados por meio de alguns apontamentos da técnica de Análise de Conteúdo (BARDIN, 2016). Os resultados apontam uma demanda premente de pesquisas sobre a ERER e Ensino de Ciências nos anos finais do Ensino Fundamental, pois à despeito do discreto avanço, ainda é um campo em crescimento. A partir da empiria, inferimos que os PPPs das escolas paraenses, no que tange ao Ensino de Ciências e ERER, clamam por um trabalho organicamente sistematizado, contínuo, pois os documentos, apresentam fragilidades e a urgência no trato e enfretamento pedagógico da temática, além da necessidade de aprofundamento circunstanciado nos anos finais do Ensino Fundamental, no Ensino de Ciências. 2022-10-05T21:40:43Z 2022-10-05T21:40:43Z 2022-08-25 Tese OLIVEIRA JÚNIOR, Waldemar Borges de. Um estudo nos projetos político-pedagógicos sobre diversidade étnico-racial nos anos finais do ensino fundamental no ensino de ciências. Orientadora: Profa. Dra. Wilma de Nazaré Baía Coelho. 2022. 254 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemáticas) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Belém, 2022. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14842. Acesso em:. http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14842 por Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Educação Matemática e Científica UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas 1 CD-ROM
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Ensino de ciências
Projeto-político-pedagógico
Diversidade étnico-racial
Escola básica
Ensino fundamental – anos finais
Science teaching
Political-pedagogical project
Ethnic-racial diversity
Elementary school
Elementary school - final years
CNPQ::OUTROS::CIENCIAS
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
DOCÊNCIA E DIVERSIDADE
EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS
spellingShingle Ensino de ciências
Projeto-político-pedagógico
Diversidade étnico-racial
Escola básica
Ensino fundamental – anos finais
Science teaching
Political-pedagogical project
Ethnic-racial diversity
Elementary school
Elementary school - final years
CNPQ::OUTROS::CIENCIAS
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
DOCÊNCIA E DIVERSIDADE
EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS
OLIVEIRA JÚNIOR, Waldemar Borges de
Um estudo nos projetos político-pedagógicos sobre diversidade étnico-racial nos anos finais do ensino fundamental no ensino de ciências
topic_facet Ensino de ciências
Projeto-político-pedagógico
Diversidade étnico-racial
Escola básica
Ensino fundamental – anos finais
Science teaching
Political-pedagogical project
Ethnic-racial diversity
Elementary school
Elementary school - final years
CNPQ::OUTROS::CIENCIAS
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
DOCÊNCIA E DIVERSIDADE
EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS
description This thesis study has as its research object, the theme of Ethnic-Racial Diversity in the final years of Science Teaching, in the Political-Pedagogical Project (PPP) in three public teaching institutions in Pará. The general objective is to analyze the place of the theme of Education of Ethnic-Racial Relations in Science Teaching, through the Political-Pedagogical Projects of three public teaching institutions in Pará. Precisely, to map the specialized literature about Basic Education and Science Teaching in Brazil; demonstrate the profile of the three public teaching institutions in Pará; to weigh the organicity of the political-pedagogical projects of the institutions of Pará, about dealing with the theme of Ethnic-Racial Diversity and to characterize the productions of the Science teachers of the three institutions and the perspectives of the ERER's treatment in the year's end of elementary school. The investigation was based on the specialized literature on the dimensions that make it up: Science Teaching (KRASILCHIK, 1996; CARVALHO; PÉREZ, 2013; DELIZOICOV; ANGOTTI; PERNAMBUCO, 2017); Ethnic-Racial Diversity and its dimensions (COELHO, 2005; GOMES, 2008, 2011; VERRANGIA, 2009, 2013; COELHO; SOARES, 2016; COELHO; SILVA; SOARES, 2017; W. COELHO; M. COELHO, 2018; REGIS; BASÍLIO, 2018) and Political-Pedagogical Project (VEIGA, 2006; VASCONCELLOS, 2009). The feature of the study is based on conceptual notions about field field, habitus, and scientific field (BOURDIEU, 2004b, 2017), representation (CHARTIER, 1991), and methodologically, with a view to a qualitative, For the systematization and organicity of the empirical data, the study was divided into moment 1: bibliographic research of the object, moment 2: selection of the locus of investigation and empirical materials, moment 3: study of the specialized literature on Ethnic-Racial Diversity and Teaching of Science and moment 4: materialization and analysis of research data. Data from the three political-pedagogical projects of public schools in Pará were analyzed through some notes of the Content Analysis technique (BARDIN, 2016). The results point to a pressing demand for research on ERER and Science Teaching in the final years of Elementary School, because despite the slight advance, it is still a growing field. From the empirical data, we infer that the PPPs of schools in Pará, with regard to Science Teaching and ERER, call for an organically systematized, continuous work, since the documents present weaknesses and the urgency in the treatment and pedagogical confrontation of the theme, in addition to the need for detailed deepening in the final years of Elementary School, in Science Teaching.
author_additional COELHO, Wilma de Nazaré Baía
author_additionalStr COELHO, Wilma de Nazaré Baía
format Tese
author OLIVEIRA JÚNIOR, Waldemar Borges de
title Um estudo nos projetos político-pedagógicos sobre diversidade étnico-racial nos anos finais do ensino fundamental no ensino de ciências
title_short Um estudo nos projetos político-pedagógicos sobre diversidade étnico-racial nos anos finais do ensino fundamental no ensino de ciências
title_full Um estudo nos projetos político-pedagógicos sobre diversidade étnico-racial nos anos finais do ensino fundamental no ensino de ciências
title_fullStr Um estudo nos projetos político-pedagógicos sobre diversidade étnico-racial nos anos finais do ensino fundamental no ensino de ciências
title_full_unstemmed Um estudo nos projetos político-pedagógicos sobre diversidade étnico-racial nos anos finais do ensino fundamental no ensino de ciências
title_sort um estudo nos projetos político-pedagógicos sobre diversidade étnico-racial nos anos finais do ensino fundamental no ensino de ciências
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2022
url http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14842
_version_ 1787149215231639552
score 11.755432