Dissertação

Memória e identidade vigienses na sala de aula: patrimônio e ensino de História na E.E.E.F.M. Santa Rosa – Vigia/Pa

The present work presents a proposal to use the concepts and approaches of research and reflection on local history and historical and cultural heritage in the classroom, aiming to create in elementary and high school students a historical awareness about the relationship of heritage - institutional...

ver descrição completa

Autor principal: CARDOSO, Jesimar Miranda
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/15464
id ir-2011-15464
recordtype dspace
spelling ir-2011-154642024-03-06T12:48:57Z Memória e identidade vigienses na sala de aula: patrimônio e ensino de História na E.E.E.F.M. Santa Rosa – Vigia/Pa CARDOSO, Jesimar Miranda BRITO, Adilson Júnior Ishihara http://lattes.cnpq.br/5217224392697515 https://orcid.org/0000-0002-9072-8956 Educação Básica ProfHistória Patrimônio cultural Identidade Ensino de História Basic education Cultural heritage Identity History teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DO BRASIL::HISTORIA REGIONAL DO BRASIL SABERES HISTÓRICOS NO ESPAÇO ESCOLAR ENSINO DE HISTÓRIA The present work presents a proposal to use the concepts and approaches of research and reflection on local history and historical and cultural heritage in the classroom, aiming to create in elementary and high school students a historical awareness about the relationship of heritage - institutionalized or not - with their experiences as historical subjects, in addition to developing in these young people a self-recognition in history and an orientation towards the practical life of Vigia and its communities. It is also intended that the student himself is able to identify and interpret, in his living spaces, elements (material and immaterial) that, in his view of the world, are characterized as heritage. The research and its practical application with the students took place both in the municipality of Vigia-PA, where I reside and develop part of my professional activities as a history teacher, more specifically at the Santa Rosa State Elementary and High School, located in the same village. The name, which, being located in the rural area and receiving students from adjacent communities, allowed the focus of the work to be directed not only to the urban area, but mainly to the rural environment of the city. It should be noted that the municipality has an institutionalized cultural heritage with which, however, our students seem to have little identification, a fact that motivated the development of this work. As a product of the research carried out, didactic support material was developed, intended for use in classes on cultural heritage. O presente trabalho apresenta uma proposta de uso dos conceitos e abordagens de pesquisa e reflexão sobre história local e patrimônio histórico e cultural em sala de aula, objetivando criar nos alunos de ensino fundamental e médio uma consciência histórica acerca da relação do patrimônio – institucionalizado ou não – com as suas vivências enquanto sujeitos históricos, além de desenvolver nesses jovens um autorreconhecimento na história e uma orientação para a vida prática de Vigia e de suas comunidades. Também se pretende que o próprio discente seja capaz de identificar e interpretar, nos seus espaços de convivência, elementos (materiais e imateriais) que, em sua visão de mundo, caracterizem-se como patrimônio. A pesquisa e sua aplicação prática com os alunos ocorreram ambas no município de Vigia-PA, onde resido e desenvolvo parte de minhas atividades profissionais como professor de história, mais especificamente na Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Santa Rosa, localizada na vila de mesmo nome, que por estar localizada na zona rural e receber estudantes oriundos das comunidades adjacentes, permitiu que o foco do trabalho fosse direcionado não apenas para a área urbana, mas principalmente para o meio rural da cidade. Ressalte-se que o referido município tem um patrimônio cultural institucionalizado com o qual, no entanto, nossos alunos parecem ter pouca identificação, fato que motivou o desenvolvimento deste trabalho. Como produto da pesquisa realizada, foi desenvolvido um material de apoio didático, voltado para o uso nas aulas sobre o patrimônio cultural. 2023-04-05T23:03:30Z 2023-04-05T23:03:30Z 2020-12-17 Dissertação CARDOSO, Jesimar Miranda. Memória e identidade vigienses na sala de aula: patrimônio e ensino de História na E.E.E.F.M. Santa Rosa – Vigia/Pa. Orientador: Adilson Júnior Ishihara Brito. 2023. 144 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Campus Universitário de Ananindeua, Universidade Federal do Pará, Ananindeua, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/15464. Acesso em:. https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/15464 por Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Campus Universitário de Ananindeua UFPA Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Ensino de História Disponível na internet via correio eletrônico: bbca@ufpa.br
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Educação Básica
ProfHistória
Patrimônio cultural
Identidade
Ensino de História
Basic education
Cultural heritage
Identity
History teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DO BRASIL::HISTORIA REGIONAL DO BRASIL
SABERES HISTÓRICOS NO ESPAÇO ESCOLAR
ENSINO DE HISTÓRIA
spellingShingle Educação Básica
ProfHistória
Patrimônio cultural
Identidade
Ensino de História
Basic education
Cultural heritage
Identity
History teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DO BRASIL::HISTORIA REGIONAL DO BRASIL
SABERES HISTÓRICOS NO ESPAÇO ESCOLAR
ENSINO DE HISTÓRIA
CARDOSO, Jesimar Miranda
Memória e identidade vigienses na sala de aula: patrimônio e ensino de História na E.E.E.F.M. Santa Rosa – Vigia/Pa
topic_facet Educação Básica
ProfHistória
Patrimônio cultural
Identidade
Ensino de História
Basic education
Cultural heritage
Identity
History teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DO BRASIL::HISTORIA REGIONAL DO BRASIL
SABERES HISTÓRICOS NO ESPAÇO ESCOLAR
ENSINO DE HISTÓRIA
description The present work presents a proposal to use the concepts and approaches of research and reflection on local history and historical and cultural heritage in the classroom, aiming to create in elementary and high school students a historical awareness about the relationship of heritage - institutionalized or not - with their experiences as historical subjects, in addition to developing in these young people a self-recognition in history and an orientation towards the practical life of Vigia and its communities. It is also intended that the student himself is able to identify and interpret, in his living spaces, elements (material and immaterial) that, in his view of the world, are characterized as heritage. The research and its practical application with the students took place both in the municipality of Vigia-PA, where I reside and develop part of my professional activities as a history teacher, more specifically at the Santa Rosa State Elementary and High School, located in the same village. The name, which, being located in the rural area and receiving students from adjacent communities, allowed the focus of the work to be directed not only to the urban area, but mainly to the rural environment of the city. It should be noted that the municipality has an institutionalized cultural heritage with which, however, our students seem to have little identification, a fact that motivated the development of this work. As a product of the research carried out, didactic support material was developed, intended for use in classes on cultural heritage.
author_additional BRITO, Adilson Júnior Ishihara
author_additionalStr BRITO, Adilson Júnior Ishihara
format Dissertação
author CARDOSO, Jesimar Miranda
title Memória e identidade vigienses na sala de aula: patrimônio e ensino de História na E.E.E.F.M. Santa Rosa – Vigia/Pa
title_short Memória e identidade vigienses na sala de aula: patrimônio e ensino de História na E.E.E.F.M. Santa Rosa – Vigia/Pa
title_full Memória e identidade vigienses na sala de aula: patrimônio e ensino de História na E.E.E.F.M. Santa Rosa – Vigia/Pa
title_fullStr Memória e identidade vigienses na sala de aula: patrimônio e ensino de História na E.E.E.F.M. Santa Rosa – Vigia/Pa
title_full_unstemmed Memória e identidade vigienses na sala de aula: patrimônio e ensino de História na E.E.E.F.M. Santa Rosa – Vigia/Pa
title_sort memória e identidade vigienses na sala de aula: patrimônio e ensino de história na e.e.e.f.m. santa rosa – vigia/pa
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2023
url https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/15464
_version_ 1796832789862023168
score 11.653393