Dissertação

Ensino de História e história local: memórias e historicidades de Anajás na Escola Professora Prudência Borges de Menezes, Anajás-Pa

This research aims to problematize the teaching of history at the Professora Prudência Borges de Menezes school, located in the city of Anajás on the island of Marajó/PA. It intends to sharpen the feasibility of using local history in history classes as a contributing instrument to the process of bu...

ver descrição completa

Autor principal: PALHETA, Mônica Malcher
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/15536
id ir-2011-15536
recordtype dspace
spelling ir-2011-155362023-04-17T18:16:06Z Ensino de História e história local: memórias e historicidades de Anajás na Escola Professora Prudência Borges de Menezes, Anajás-Pa PALHETA, Mônica Malcher SOARES, Eliane Cristina Lopes CHARLET, Eliane Cristina Soares http://lattes.cnpq.br/6000275052016633 Ensino de História História local Memória Consciência histórica History teaching Local history Memories Historical awareness CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DO BRASIL::HISTORIA REGIONAL DO BRASIL SABERES HISTÓRICOS NO ESPAÇO ESCOLAR ENSINO DE HISTÓRIA This research aims to problematize the teaching of history at the Professora Prudência Borges de Menezes school, located in the city of Anajás on the island of Marajó/PA. It intends to sharpen the feasibility of using local history in history classes as a contributing instrument to the process of building historical school knowledge. The proposal is to highlight the relevance of the subject History for the production of historical awareness from the school, understood as a privileged space for teaching/learning and also for the production of knowledge by cultivating the understanding of local history through narratives and memories of common subjects. Therefore, it will seek to carry out bibliographical research, photographs, analysis of normative documents and interviews with different subjects that make up the school space. The data obtained will allow us to analyze the dynamics that involve the practice of the history discipline. The other moment of this research will be the application of a history workshop project, entitled "Each booklet is a story: a proposal for a bibliographic collection for local history", in which through classes-workshops, students will be equipped to deal with research historical and oral sources, through interviews to collect information for the production of booklets with didactic and historiographic aspects that contribute to the understanding of local history. A presente pesquisa almeja problematizar o ensino de história na escola Professora Prudência Borges de Menezes, situada na cidade de Anajás na ilha de Marajó/PA. Pretende aguçar viabilidades do uso da história local nas aulas de história como instrumento contributivo para o processo de construção do conhecimento histórico escolar. Tem-se como proposta evidenciar a relevância da disciplina História para a produção da consciência histórica a partir da escola, entendida como espaço privilegiado de ensino/aprendizagem e também de produção do conhecimento ao cultivar a compreensão da história local por narrativas e memórias de sujeitos comuns. Para tanto, buscou-se realizar uma pesquisa bibliográfica, a partir de fotografias, análises de documentos normativos e ainda entrevistas com diferentes sujeitos que compõem o espaço escolar. Os dados obtidos nos permitiram analisar as dinâmicas que envolvem a prática da disciplina história. O outro momento desta pesquisa, foi a aplicação de um projeto de oficina de história, intitulado “Cada cartilha uma história: uma proposta de acervo bibliográfico para a história local”, no qual por aulas-oficinas, os estudantes foram instrumentalizados a lidar com pesquisa histórica e fontes orais e, por meio de entrevistas, coletaram informações para a produção de Cartilhas com aspectos didáticos e historiográficas que contribuirão para a compreensão da história local. 2023-04-17T18:13:45Z 2023-04-17T18:13:45Z 2021-12-29 Dissertação PALHETA, Mônica Malcher. Ensino de História e história local: memórias e historicidades de Anajás na Escola Professora Prudência Borges de Menezes, Anajás-Pa. Orientadora: Eliane Cristina Soares Charlet. 2023. 111 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Campus Universitário de Ananindeua, Universidade Federal do Pará, Ananindeua, 2021. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/15536. Acesso em: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/15536 por Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Campus Universitário de Ananindeua UFPA Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Ensino de História Disponível na internet via correio eletrônico: bbca@ufpa.br
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Ensino de História
História local
Memória
Consciência histórica
History teaching
Local history
Memories
Historical awareness
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DO BRASIL::HISTORIA REGIONAL DO BRASIL
SABERES HISTÓRICOS NO ESPAÇO ESCOLAR
ENSINO DE HISTÓRIA
spellingShingle Ensino de História
História local
Memória
Consciência histórica
History teaching
Local history
Memories
Historical awareness
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DO BRASIL::HISTORIA REGIONAL DO BRASIL
SABERES HISTÓRICOS NO ESPAÇO ESCOLAR
ENSINO DE HISTÓRIA
PALHETA, Mônica Malcher
Ensino de História e história local: memórias e historicidades de Anajás na Escola Professora Prudência Borges de Menezes, Anajás-Pa
topic_facet Ensino de História
História local
Memória
Consciência histórica
History teaching
Local history
Memories
Historical awareness
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DO BRASIL::HISTORIA REGIONAL DO BRASIL
SABERES HISTÓRICOS NO ESPAÇO ESCOLAR
ENSINO DE HISTÓRIA
description This research aims to problematize the teaching of history at the Professora Prudência Borges de Menezes school, located in the city of Anajás on the island of Marajó/PA. It intends to sharpen the feasibility of using local history in history classes as a contributing instrument to the process of building historical school knowledge. The proposal is to highlight the relevance of the subject History for the production of historical awareness from the school, understood as a privileged space for teaching/learning and also for the production of knowledge by cultivating the understanding of local history through narratives and memories of common subjects. Therefore, it will seek to carry out bibliographical research, photographs, analysis of normative documents and interviews with different subjects that make up the school space. The data obtained will allow us to analyze the dynamics that involve the practice of the history discipline. The other moment of this research will be the application of a history workshop project, entitled "Each booklet is a story: a proposal for a bibliographic collection for local history", in which through classes-workshops, students will be equipped to deal with research historical and oral sources, through interviews to collect information for the production of booklets with didactic and historiographic aspects that contribute to the understanding of local history.
author_additional SOARES, Eliane Cristina Lopes
author_additionalStr SOARES, Eliane Cristina Lopes
format Dissertação
author PALHETA, Mônica Malcher
title Ensino de História e história local: memórias e historicidades de Anajás na Escola Professora Prudência Borges de Menezes, Anajás-Pa
title_short Ensino de História e história local: memórias e historicidades de Anajás na Escola Professora Prudência Borges de Menezes, Anajás-Pa
title_full Ensino de História e história local: memórias e historicidades de Anajás na Escola Professora Prudência Borges de Menezes, Anajás-Pa
title_fullStr Ensino de História e história local: memórias e historicidades de Anajás na Escola Professora Prudência Borges de Menezes, Anajás-Pa
title_full_unstemmed Ensino de História e história local: memórias e historicidades de Anajás na Escola Professora Prudência Borges de Menezes, Anajás-Pa
title_sort ensino de história e história local: memórias e historicidades de anajás na escola professora prudência borges de menezes, anajás-pa
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2023
url http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/15536
_version_ 1787147880404877312
score 11.755432