Dissertação

MY AUTONOMY PATH: Caminhos para a Autonomização de Aprendentes no Ensino Superior

Starting the university journey is a challenge for most people. those entering academia are highly expected to be able to demonstrate autonomy when studying and carrying out their tasks and to take an active role in the academic community. However, autonomy is a dynamic and complex system, whi...

ver descrição completa

Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2024
Assuntos:
MAP
Acesso em linha: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/16254
id ir-2011-16254
recordtype dspace
spelling ir-2011-162542024-02-27T11:58:17Z MY AUTONOMY PATH: Caminhos para a Autonomização de Aprendentes no Ensino Superior BORGES, Larissa Dantas Rodrigues http://lattes.cnpq.br/4013038221401148 Autonomia Autonomização Aprendizagem de línguas E-book MAP Autonomy Autonomization Language learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO INOVAÇÕES METODOLÓGICAS NO ENSINO SUPERIOR (INOVAMES) METODOLOGIAS DE ENSINO-APRENDIZAGEM Starting the university journey is a challenge for most people. those entering academia are highly expected to be able to demonstrate autonomy when studying and carrying out their tasks and to take an active role in the academic community. However, autonomy is a dynamic and complex system, which interacts in different ways with the different learning subsystems, such as emotions and motivation; it is also a capacity developed throughout life, and involves advances, stability, and setbacks (Borges, 2019). English undergraduate students at the School of Modern Foreign Languages (Faculdade de Letras Estrangeiras Modernas - FALEM), at the Federal University of Pará (Universidade Federal do Pará - UFPA), Belém campus, have an advantage in this journey because they have in their pedagogical project the course “Learning to Learn Foreign Languages” (AALE), whose objective is to encourage first-year students to invest in their autonomy, through reflection and action. To contribute with practical resources for the development of learners’ autonomy in the AALE classes, this paper presents a proposal for an educational product, composed of five resources to promote autonomization, entitled “MAP – My Autonomy Path”. The development of MAP was based on the “Dynamic and Complex Model of Autonomy Development” (Borges, 2019), with particular emphasis on the autonomization movements identified by the author. The MAP educational product was developed as an editable e-book in .pdf format. The five resources aim to encourage reflection, management of learning through planning, active participation in university life, and self evaluation of this process. The MAP was applied with fifteen students from the AALE morning class, who used the resources and then answered a product evaluation questionnaire, in which they made suggestions and comments. In the analysis of the data generated, pieces of evidence of participants’ autonomy were observed. the participants reported that they appreciated the opportunities for planning, reflection, self-evaluation, and identification of affordances that the product offers. It is hoped that in the future the MAP product may be used in other contexts and thus contribute to promoting the autonomy of new students. Iniciar a jornada universitária é um desafio para a maioria das pessoas. As expectativas são grandes e se espera que o ingressante na academia seja capaz de demonstrar autonomia ao estudar, realizar suas tarefas e assumir um papel ativo na comunidade acadêmica. No entanto, a autonomia é um sistema dinâmico e complexo, que interage de maneiras diferentes com os diversos subsistemas da aprendizagem, como as emoções e a motivação; é ainda uma capacidade desenvolvida ao longo da vida, podendo passar por avanços, estabilidade e retrocessos (Borges, 2019). Os alunos do curso de Letras - Inglês da Faculdade de Letras Estrangeiras Modernas (FALEM), da Universidade Federal do Pará (UFPA), campus Belém, têm uma vantagem nesse percurso por possuírem em seu Projeto Pedagógico a disciplina Aprender a Aprender Línguas Estrangeiras (AALE), cujo objetivo é incentivar os calouros a desenvolverem, por meio de reflexões e de ações, sua própria autonomia na aprendizagem de línguas. No intuito de contribuir com recursos didáticos de cunho prático para o desenvolvimento da autonomia discente na disciplina AALE, esta dissertação apresenta uma proposta de produto educacional, composto por cinco recursos, para o fomento da autonomização, intitulado “MAP – My Autonomy Path”. O desenvolvimento do MAP foi embasado no “Modelo Dinâmico e Complexo de Desenvolvimento da Autonomia” (Borges, 2019), com particular ênfase nos movimentos de autonomização propostos pela autora. O produto educacional MAP foi desenvolvido como um e-book editável em formato .pdf. Os cinco recursos visam incentivar a reflexão e o gerenciamento da aprendizagem por meio do planejamento, da participação ativa na vida universitária e da autoavaliação desse processo. A aplicação do MAP foi realizada em um grupo de quinze alunos da turma matutina de AALE, os quais utilizaram os recursos e em seguida responderam a um questionário de avaliação, no qual fizeram comentários e deram sugestões acerca do produto. A análise dos dados gerados apontou evidências de autonomização por parte dos participantes, os quais relataram apreciar as oportunidades de planejamento, reflexão, autoavaliação e identificação de propiciamentos que o produto oferece. Espera-se que no futuro o produto MAP possa ter sua utilização expandida em outros contextos e assim contribuir para o fomento da autonomia de novos alunos. UFPA - Universidade Federal do Pará 2024-02-23T15:42:33Z 2024-02-23T15:42:33Z 2023-12-21 Dissertação ALMEIDA, Valéria Silva de. MY AUTONOMY PATH: Caminhos para a Autonomização de Aprendentes no Ensino Superior. Orientadora: BORGES, Larissa Dantas Rodrigues. 2023. 91 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino) - Programa de Pós-Graduação Criatividade e Inovação em Metodologias de Ensino Superior, Núcleo de Inovação e Tecnologias Aplicadas a Ensino e Extensão, Universidade Federal do Pará, Belém, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/16254. Acesso em:. https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/16254 por Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf application/pdf application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Núcleo de Inovação e Tecnologias Aplicadas a Ensino e Extensão UFPA Programa de Pós-Graduação Criatividade e Inovação em Metodologias de Ensino Superior Disponível na internet via correio eletrônico: riufpabc@ufpa.br
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Autonomia
Autonomização
Aprendizagem de línguas
E-book
MAP
Autonomy
Autonomization
Language learning
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
INOVAÇÕES METODOLÓGICAS NO ENSINO SUPERIOR (INOVAMES)
METODOLOGIAS DE ENSINO-APRENDIZAGEM
spellingShingle Autonomia
Autonomização
Aprendizagem de línguas
E-book
MAP
Autonomy
Autonomization
Language learning
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
INOVAÇÕES METODOLÓGICAS NO ENSINO SUPERIOR (INOVAMES)
METODOLOGIAS DE ENSINO-APRENDIZAGEM
MY AUTONOMY PATH: Caminhos para a Autonomização de Aprendentes no Ensino Superior
topic_facet Autonomia
Autonomização
Aprendizagem de línguas
E-book
MAP
Autonomy
Autonomization
Language learning
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
INOVAÇÕES METODOLÓGICAS NO ENSINO SUPERIOR (INOVAMES)
METODOLOGIAS DE ENSINO-APRENDIZAGEM
description Starting the university journey is a challenge for most people. those entering academia are highly expected to be able to demonstrate autonomy when studying and carrying out their tasks and to take an active role in the academic community. However, autonomy is a dynamic and complex system, which interacts in different ways with the different learning subsystems, such as emotions and motivation; it is also a capacity developed throughout life, and involves advances, stability, and setbacks (Borges, 2019). English undergraduate students at the School of Modern Foreign Languages (Faculdade de Letras Estrangeiras Modernas - FALEM), at the Federal University of Pará (Universidade Federal do Pará - UFPA), Belém campus, have an advantage in this journey because they have in their pedagogical project the course “Learning to Learn Foreign Languages” (AALE), whose objective is to encourage first-year students to invest in their autonomy, through reflection and action. To contribute with practical resources for the development of learners’ autonomy in the AALE classes, this paper presents a proposal for an educational product, composed of five resources to promote autonomization, entitled “MAP – My Autonomy Path”. The development of MAP was based on the “Dynamic and Complex Model of Autonomy Development” (Borges, 2019), with particular emphasis on the autonomization movements identified by the author. The MAP educational product was developed as an editable e-book in .pdf format. The five resources aim to encourage reflection, management of learning through planning, active participation in university life, and self evaluation of this process. The MAP was applied with fifteen students from the AALE morning class, who used the resources and then answered a product evaluation questionnaire, in which they made suggestions and comments. In the analysis of the data generated, pieces of evidence of participants’ autonomy were observed. the participants reported that they appreciated the opportunities for planning, reflection, self-evaluation, and identification of affordances that the product offers. It is hoped that in the future the MAP product may be used in other contexts and thus contribute to promoting the autonomy of new students.
author_additional BORGES, Larissa Dantas Rodrigues
author_additionalStr BORGES, Larissa Dantas Rodrigues
format Dissertação
title MY AUTONOMY PATH: Caminhos para a Autonomização de Aprendentes no Ensino Superior
title_short MY AUTONOMY PATH: Caminhos para a Autonomização de Aprendentes no Ensino Superior
title_full MY AUTONOMY PATH: Caminhos para a Autonomização de Aprendentes no Ensino Superior
title_fullStr MY AUTONOMY PATH: Caminhos para a Autonomização de Aprendentes no Ensino Superior
title_full_unstemmed MY AUTONOMY PATH: Caminhos para a Autonomização de Aprendentes no Ensino Superior
title_sort my autonomy path: caminhos para a autonomização de aprendentes no ensino superior
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2024
url https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/16254
_version_ 1796832785080516608
score 11.755432