Dissertação

Multiletramentos e tecnologias: formação continuada de professores de Língua Portuguesa na Educação Profissional e Tecnológica

This research consists of a theoretical-practical study on the perception that Portuguese language teachers working in Professional and Technological Education (PTE) have when analyzing their own continuing education and its influence on the adequate approach to multiliteracies in the classroom. Thu...

ver descrição completa

Autor principal: SANTOS, Isabelly Raiane Silva dos
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/16304
id ir-2011-16304
recordtype dspace
spelling ir-2011-163042024-05-27T19:50:18Z Multiletramentos e tecnologias: formação continuada de professores de Língua Portuguesa na Educação Profissional e Tecnológica SANTOS, Isabelly Raiane Silva dos OLIVEIRA, Célia Zeri de http://lattes.cnpq.br/7392823829322057 https://orcid.org/0000-0001-9477-7336 Formação continuada docente Língua Portuguesa Multiletramentos Continuing teacher training Portuguese language Multiliteracies CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA ENSINO-APRENDIZAGEM DE LÍNGUAS E CULTURAS: MODELOS E AÇÕES ESTUDOS LINGUÍSTICOS This research consists of a theoretical-practical study on the perception that Portuguese language teachers working in Professional and Technological Education (PTE) have when analyzing their own continuing education and its influence on the adequate approach to multiliteracies in the classroom. Thus, based on the support provided by the conceptual bases of PTE, that is, work as an educational principle and integral human training, with regard to the development of practices aimed at continuing teacher training, the multiliteracies emerge as an opportunity to embrace different types of language, so that the individual interprets linguistic situations which deviate from the traditional ones, addressed in the school sphere. In this context, the objective of this research was to understand how the teaching training of Portuguese language teachers working at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará (IFPA) - Abaetetuba campus is articulated in the context of multiliteracies. Based on Freire (1980, 1985, 1996), Soares (1981, 1999, 2004), Street (1984), Kleiman (1995, 2001, 2007), Gatti (1997), Rojo (2012, 2013), Moura (2014) and Ramos (2014), in this study, an exploratory and qualitative investigation was developed through field research based on the ethnographic approach. The investigation was developed at IFPA - Abaetetuba campus. It was restricted to the context of Integrated High School (IHS). Participants were two Portuguese language teachers working at IHS. Through field visits to generate data, research techniques and instruments were used. Among them, it is possible to mention: direct observation in classes, field diary writing, open questions questionnaire application, descriptive academic memorial writing by the participants and semi-structured interview. In the end, it was highlighted the relevance of continuing training to implement multiliteracies obtained by the Portuguese language teacher working in PTE by understanding, to what extent, technologies contribute to the approach of multiliteracies which prioritize student learning with a focus on the integration between world of work and education. Esta pesquisa consiste em um estudo teórico-prático sobre a percepção que os professores de Língua Portuguesa atuantes na Educação Profissional e Tecnológica (EPT) têm ao analisar a própria formação continuada e a influência desta para a adequada abordagem dos multiletramentos em sala de aula. Assim, a partir do suporte propiciado pelas bases conceituais da EPT, ou seja, o trabalho como princípio educativo e a formação humana integral, no que diz respeito ao desenvolvimento de práticas voltadas para a formação continuada docente, os multiletramentos mostram-se como uma oportunidade para abranger diferentes tipos de linguagem, de modo que o indivíduo interprete situações linguísticas as quais fogem das tradicionais, abordadas na esfera escolar. Nesse contexto, objetivou-se compreender como se articula a formação docente de professores de Língua Portuguesa atuantes no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA) - campus Abaetetuba na conjuntura dos multiletramentos. Com base em Freire (1980, 1985, 1996), Soares (1981, 1999, 2004), Street (1984), Kleiman (1995, 2001, 2007), Gatti (1997), Rojo (2012, 2013), Moura (2014) e Ramos (2014), neste estudo, foi desenvolvida uma investigação de caráter exploratório, de cunho qualitativo, por meio de uma pesquisa de campo alicerçada sob a abordagem etnográfica. A investigação foi desenvolvida no IFPA - campus Abaetetuba, sendo restrita ao contexto do Ensino Médio Integrado (EMI). As participantes são duas professoras de Língua Portuguesa atuantes do EMI. Por meio de visitas de campo para gerar dados, foram utilizadas técnicas e instrumentos de pesquisa, como a observação direta nas aulas, escrita do diário de campo, aplicação de questionário com perguntas abertas, escrita de memorial acadêmico descritivo pelos participantes e entrevista semiestruturada. Ao final, foi evidenciada a relevância da formação continuada para efetivar os multiletramentos obtida pelo docente de Língua Portuguesa atuante na EPT, compreendendo, em que medida, as tecnologias contribuem para a abordagem dos multiletramentos que priorize a aprendizagem discente com foco na integração entre mundo do trabalho e educação UFPA - Universidade Federal do Pará 2024-05-27T19:48:43Z 2024-05-27T19:48:43Z 2023-07-10 Dissertação SANTOS, Isabelly Raiane Silva dos. Multiletramentos e tecnologias: formação continuada de professores de Língua Portuguesa na educação profissional e tecnológica. Oientadora: Célia Zeri de Oliveira. 2023. 155 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Instituto de Letras e Comunicação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/16304. Acesso em: . https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/16304 por Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Letras e Comunicação UFPA Programa de Pós-Graduação em Letras 1 CD-ROM
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Formação continuada docente
Língua Portuguesa
Multiletramentos
Continuing teacher training
Portuguese language
Multiliteracies
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA
ENSINO-APRENDIZAGEM DE LÍNGUAS E CULTURAS: MODELOS E AÇÕES
ESTUDOS LINGUÍSTICOS
spellingShingle Formação continuada docente
Língua Portuguesa
Multiletramentos
Continuing teacher training
Portuguese language
Multiliteracies
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA
ENSINO-APRENDIZAGEM DE LÍNGUAS E CULTURAS: MODELOS E AÇÕES
ESTUDOS LINGUÍSTICOS
SANTOS, Isabelly Raiane Silva dos
Multiletramentos e tecnologias: formação continuada de professores de Língua Portuguesa na Educação Profissional e Tecnológica
topic_facet Formação continuada docente
Língua Portuguesa
Multiletramentos
Continuing teacher training
Portuguese language
Multiliteracies
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA
ENSINO-APRENDIZAGEM DE LÍNGUAS E CULTURAS: MODELOS E AÇÕES
ESTUDOS LINGUÍSTICOS
description This research consists of a theoretical-practical study on the perception that Portuguese language teachers working in Professional and Technological Education (PTE) have when analyzing their own continuing education and its influence on the adequate approach to multiliteracies in the classroom. Thus, based on the support provided by the conceptual bases of PTE, that is, work as an educational principle and integral human training, with regard to the development of practices aimed at continuing teacher training, the multiliteracies emerge as an opportunity to embrace different types of language, so that the individual interprets linguistic situations which deviate from the traditional ones, addressed in the school sphere. In this context, the objective of this research was to understand how the teaching training of Portuguese language teachers working at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará (IFPA) - Abaetetuba campus is articulated in the context of multiliteracies. Based on Freire (1980, 1985, 1996), Soares (1981, 1999, 2004), Street (1984), Kleiman (1995, 2001, 2007), Gatti (1997), Rojo (2012, 2013), Moura (2014) and Ramos (2014), in this study, an exploratory and qualitative investigation was developed through field research based on the ethnographic approach. The investigation was developed at IFPA - Abaetetuba campus. It was restricted to the context of Integrated High School (IHS). Participants were two Portuguese language teachers working at IHS. Through field visits to generate data, research techniques and instruments were used. Among them, it is possible to mention: direct observation in classes, field diary writing, open questions questionnaire application, descriptive academic memorial writing by the participants and semi-structured interview. In the end, it was highlighted the relevance of continuing training to implement multiliteracies obtained by the Portuguese language teacher working in PTE by understanding, to what extent, technologies contribute to the approach of multiliteracies which prioritize student learning with a focus on the integration between world of work and education.
author_additional OLIVEIRA, Célia Zeri de
author_additionalStr OLIVEIRA, Célia Zeri de
format Dissertação
author SANTOS, Isabelly Raiane Silva dos
title Multiletramentos e tecnologias: formação continuada de professores de Língua Portuguesa na Educação Profissional e Tecnológica
title_short Multiletramentos e tecnologias: formação continuada de professores de Língua Portuguesa na Educação Profissional e Tecnológica
title_full Multiletramentos e tecnologias: formação continuada de professores de Língua Portuguesa na Educação Profissional e Tecnológica
title_fullStr Multiletramentos e tecnologias: formação continuada de professores de Língua Portuguesa na Educação Profissional e Tecnológica
title_full_unstemmed Multiletramentos e tecnologias: formação continuada de professores de Língua Portuguesa na Educação Profissional e Tecnológica
title_sort multiletramentos e tecnologias: formação continuada de professores de língua portuguesa na educação profissional e tecnológica
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2024
url https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/16304
_version_ 1806619300771921920
score 11.675088