Dissertação

O dedilhar folclórico de uma alma gentil: música, folclore e negritude na obra de Gentil Puget (1938-1948)

This production sought to show, through the trajectory of an artist and intellectual from Pará, the national scene of studies of popular culture between the years 1938-1948. Through Gentil Puget and his approach to the themes of folklore, folk music and blackness, a period of national history con...

ver descrição completa

Autor principal: SOARES, Ariel Silva
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2025
Assuntos:
Acesso em linha: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/17310
id ir-2011-17310
recordtype dspace
spelling ir-2011-173102025-04-30T16:52:33Z O dedilhar folclórico de uma alma gentil: música, folclore e negritude na obra de Gentil Puget (1938-1948) SOARES, Ariel Silva COSTA, Antonio Maurício Dias da http://lattes.cnpq.br/2563255308649361 https://orcid.org/0000-0002-0223-9264 Gentil Puget Folclore Música folclórica Negritude Amazônia Folklore Folk music Blackness Amazon CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA ARTE, CULTURA, RELIGIÃO E LINGUAGENS HISTÓRIA SOCIAL DA AMAZÔNIA This production sought to show, through the trajectory of an artist and intellectual from Pará, the national scene of studies of popular culture between the years 1938-1948. Through Gentil Puget and his approach to the themes of folklore, folk music and blackness, a period of national history concerned with the formation of national identity was analyzed. To this end, periodicals were selected that mention his activity in radio programs, his chronicles in newspapers and interviews. We seek to understand how this musician's production helped to build a discourse of national unity in the Vargas regime, on the one hand, while, on the other hand, he assumed an activism dedicated to folklore and the black cause that clashed with the hegemonic project of cultural policies at the time. We aim to analyze how Puget's intellectual construction was developed in his production and how his personal life interfered in his work. We also work with the connections that the folklorist established for his political-ideological positioning in defense of black demonstrations, both in Belém, with Bruno de Menezes and Dalcídio Jurandir, and in the Federal Capital, Rio de Janeiro, with Abdias Nascimento and Abigail Bastos. CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior Esta produção buscou mostrar por meio da trajetória de um artista e intelectual paraense o cenário nacional dos estudos sobre cultura popular entre os anos de 1938-1948. Por intermédio de Gentil Puget e sua abordagem às temáticas de folclore, música folclórica e negritude, analisou-se um período da história nacional preocupado com a formação da identidade nacional. Para tal, foram selecionados periódicos que fazem menção a sua atividade em programas radiofônicos, suas crônicas em jornais e entrevistas. Buscamos entender como a produção deste músico e folclorista ajudou a construir um discurso de unidade nacional no regime Vargas, por um lado, enquanto, por outro lado, assumiu um ativismo dedicado ao folclore e à causa negra que destoava do projeto hegemônico das políticas culturais da época. Objetivamos analisar como a construção intelectual de Puget foi trabalhada em sua produção e como sua vida pessoal interferiu em seu trabalho. Também trabalhamos com as conexões que o folclorista estabeleceu com seu posicionamento político-ideológico em defesa das manifestações negras, tanto em Belém, com Bruno de Menezes e Dalcídio Jurandir, quanto na Capital Federal, Rio de Janeiro, com Abdias Nascimento e Abigail Moura. 2025-04-30T16:18:35Z 2025-04-30T16:18:35Z 2024-08-28 Dissertação SOARES, Ariel Silva. O dedilhar folclórico de uma alma gentil: música, folclore e negritude na obra de Gentil Puget (1938-1948). Orientador: Antonio Maurício Dias da Costa. 2024. 108 f. Dissertação (Mestrado em História) - Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal do Pará, Belém, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/17310. Acesso em:. https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/17310 por Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Filosofia e Ciências Humanas UFPA Programa de Pós-Graduação em História Disponível na internet via correio eletrônico: ifchbiblioteca@gmail.com
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Gentil Puget
Folclore
Música folclórica
Negritude
Amazônia
Folklore
Folk music
Blackness
Amazon
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
ARTE, CULTURA, RELIGIÃO E LINGUAGENS
HISTÓRIA SOCIAL DA AMAZÔNIA
spellingShingle Gentil Puget
Folclore
Música folclórica
Negritude
Amazônia
Folklore
Folk music
Blackness
Amazon
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
ARTE, CULTURA, RELIGIÃO E LINGUAGENS
HISTÓRIA SOCIAL DA AMAZÔNIA
SOARES, Ariel Silva
O dedilhar folclórico de uma alma gentil: música, folclore e negritude na obra de Gentil Puget (1938-1948)
topic_facet Gentil Puget
Folclore
Música folclórica
Negritude
Amazônia
Folklore
Folk music
Blackness
Amazon
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
ARTE, CULTURA, RELIGIÃO E LINGUAGENS
HISTÓRIA SOCIAL DA AMAZÔNIA
description This production sought to show, through the trajectory of an artist and intellectual from Pará, the national scene of studies of popular culture between the years 1938-1948. Through Gentil Puget and his approach to the themes of folklore, folk music and blackness, a period of national history concerned with the formation of national identity was analyzed. To this end, periodicals were selected that mention his activity in radio programs, his chronicles in newspapers and interviews. We seek to understand how this musician's production helped to build a discourse of national unity in the Vargas regime, on the one hand, while, on the other hand, he assumed an activism dedicated to folklore and the black cause that clashed with the hegemonic project of cultural policies at the time. We aim to analyze how Puget's intellectual construction was developed in his production and how his personal life interfered in his work. We also work with the connections that the folklorist established for his political-ideological positioning in defense of black demonstrations, both in Belém, with Bruno de Menezes and Dalcídio Jurandir, and in the Federal Capital, Rio de Janeiro, with Abdias Nascimento and Abigail Bastos.
author_additional COSTA, Antonio Maurício Dias da
author_additionalStr COSTA, Antonio Maurício Dias da
format Dissertação
author SOARES, Ariel Silva
title O dedilhar folclórico de uma alma gentil: música, folclore e negritude na obra de Gentil Puget (1938-1948)
title_short O dedilhar folclórico de uma alma gentil: música, folclore e negritude na obra de Gentil Puget (1938-1948)
title_full O dedilhar folclórico de uma alma gentil: música, folclore e negritude na obra de Gentil Puget (1938-1948)
title_fullStr O dedilhar folclórico de uma alma gentil: música, folclore e negritude na obra de Gentil Puget (1938-1948)
title_full_unstemmed O dedilhar folclórico de uma alma gentil: música, folclore e negritude na obra de Gentil Puget (1938-1948)
title_sort o dedilhar folclórico de uma alma gentil: música, folclore e negritude na obra de gentil puget (1938-1948)
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2025
url https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/17310
_version_ 1832605217080737792
score 11.755432