/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Dissertação
Um olhar sobre as concepções de ciência e ensino de ciências de alunos-concluintes de química
The present study aim investigate the conceptions about science and science teaching on concluding students to Chemistry Teaching, the group of concluding of the second semester of 2004 in UFPA, summing 12 participators for the research. For the identification of the conceptions on science and scien...
Autor principal: | RIBEIRO, Evandro Luiz da Luz |
---|---|
Grau: | Dissertação |
Idioma: | Portuguese |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2011
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/1758 |
id |
ir-2011-1758 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-17582018-02-27T13:14:20Z Um olhar sobre as concepções de ciência e ensino de ciências de alunos-concluintes de química One to look at on the conceptions of science and education of sciences of pupils - concluintes of chemistry RIBEIRO, Evandro Luiz da Luz GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver http://lattes.cnpq.br/0496932429575513 Ciência Prática de ensino Química Ensino superior CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL The present study aim investigate the conceptions about science and science teaching on concluding students to Chemistry Teaching, the group of concluding of the second semester of 2004 in UFPA, summing 12 participators for the research. For the identification of the conceptions on science and science teaching, an assay was elaborated, previously tested with 15 concluding students on the course the biology whole licenciature, aiming to validate the investigation and post reformulation. The final version of the assay brought 12 questions, which the answers made possible the building of a schedule containing the answers of the participating subjects in the study. The analyses on this schedule instructed the creation of categories for the answers, with the identification of assignments of science and science teaching of Bacon, Comte, Popper. These authors and others allowed me to analyses the subjects markings and identify experimental inductive science, technology science, process science and conceptions of science teaching as a conceptual changing, set of handable activities and learning as means of construction. O objetivo deste trabalho foi o de investigar as concepções de Ciência e de Ensino de Ciências de alunos concluintes de Licenciatura Plena em Ciências com habilitação em Química, turma de concluintes do segundo semestre de 2004 na UFPA, contando com uma total de 12 sujeitos de pesquisa. Para a identificação das concepções de Ciência e de Ensino de Ciências, foi elaborado um questionário, previamente testado com 15 alunos concluintes do Curso de Licenciatura Plena em Biologia, objetivando a validação do instrumento de investigação e posterior reformulação. A versão final do questionário apresentou doze questões, cujas respostas possibilitaram a construção de quadros contendo as respostas dos sujeitos da pesquisa. A categorização das respostas foi feita a partir de uma aproximação ao pensamento epistemológico de Bacon, Comte e Popper. Esses autores e outros permitiram analisar as respostas dos sujeitos, e identificar concepções de ciência empírica-indutivista, positivista e racionalista crítica que revelaram as tendências de Ciência Experimental-indutiva, Ciência Tecnológica e Ciência processual e tendências de Ensino de Ciências como Transmissão-recepção, Conjunto de Atividades Manipuláveis e Ensino como construção. 2011-03-23T21:19:24Z 2011-03-23T21:19:24Z 2005-09-25 Dissertação RIBEIRO, Evandro Luiz da Luz. Um Olhar sobre as concepções de ciências e de ensino de ciências de alunos-concluintes de química. 2005. 90 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Núcleo Pedagógico de Apoio ao Desenvolvimento Científico, Belém, 2005. Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas. http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/1758 pt Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Educação Matemática e Científica UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
Portuguese |
topic |
Ciência Prática de ensino Química Ensino superior CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
spellingShingle |
Ciência Prática de ensino Química Ensino superior CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL RIBEIRO, Evandro Luiz da Luz Um olhar sobre as concepções de ciência e ensino de ciências de alunos-concluintes de química |
topic_facet |
Ciência Prática de ensino Química Ensino superior CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
description |
The present study aim investigate the conceptions about science and science teaching on concluding students to Chemistry Teaching, the group of concluding of the second semester of 2004 in UFPA, summing 12 participators for the research. For the identification of the conceptions on science and science teaching, an assay was elaborated, previously tested with 15 concluding students on the course the biology whole licenciature, aiming to validate the investigation and post reformulation. The final version of the assay brought 12 questions, which the answers made possible the building of a schedule containing the answers of the participating subjects in the study. The analyses on this schedule instructed the creation of categories for the answers, with the identification of assignments of science and science teaching of Bacon, Comte, Popper. These authors and others allowed me to analyses the subjects markings and identify experimental inductive science, technology science, process science and conceptions of science teaching as a conceptual changing, set of handable activities and learning as means of construction. |
author_additional |
GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver |
author_additionalStr |
GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver |
format |
Dissertação |
author |
RIBEIRO, Evandro Luiz da Luz |
title |
Um olhar sobre as concepções de ciência e ensino de ciências de alunos-concluintes de química |
title_short |
Um olhar sobre as concepções de ciência e ensino de ciências de alunos-concluintes de química |
title_full |
Um olhar sobre as concepções de ciência e ensino de ciências de alunos-concluintes de química |
title_fullStr |
Um olhar sobre as concepções de ciência e ensino de ciências de alunos-concluintes de química |
title_full_unstemmed |
Um olhar sobre as concepções de ciência e ensino de ciências de alunos-concluintes de química |
title_sort |
um olhar sobre as concepções de ciência e ensino de ciências de alunos-concluintes de química |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2011 |
url |
http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/1758 |
_version_ |
1787148640092946432 |
score |
11.653393 |