Dissertação

Instrumentos didáticos no trabalho docente: o texto narrativo como objeto de ensino

This work intends to discuss about the used didactic instruments in teaching practices of narrative texts. This quarrel consists of the description and analysis of the ways that the teacher uses these instruments to provide to the pupils the meeting with the education object, taking them to approp...

ver descrição completa

Autor principal: ABREU, Inéia Damasceno
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2011
Assuntos:
Acesso em linha: http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/2048
id ir-2011-2048
recordtype dspace
spelling ir-2011-20482018-02-27T14:01:01Z Instrumentos didáticos no trabalho docente: o texto narrativo como objeto de ensino ABREU, Inéia Damasceno SANTOS, Sandoval Nonato Gomes http://lattes.cnpq.br/5698604960460153 Língua portuguesa Didática Prática de ensino Produção de texto narrativo CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA This work intends to discuss about the used didactic instruments in teaching practices of narrative texts. This quarrel consists of the description and analysis of the ways that the teacher uses these instruments to provide to the pupils the meeting with the education object, taking them to appropriate of the capacity of production of narrative texts, transforming, thus, the teaching object in object effectively taught. In this context, the corpus of this research elapses of interviews, questionnaires, recording in audio and video and notations in daily of field about lessons of Portuguese language that we observed in the second semester of the school year in 2006. The collect of data happened in a class of 4th stage of the Education of Young and Adults of a public school of the periphery of the Castanhal city, in Pará. On the theoretical point of view, we search the contributions of Geraldi (2002) and Bakhtin (1929/1986) about the interacionista conception of language and the contributions produced in the area of the didactics of the languages by the group of studies of Geneva coordinated for Schneuwly, Dolz and collaborators (2000, 2001, 2004, 2005), in reference to the teacher’s work and the elements that composes it (didactic gestures and instruments). On the methodologic point of view, we appropriated of the contributions of André (2000, 2005) and Bogdan & Biklen (1999), to direct the procedures of constitution of the data following the studies of the ethnographic research. The analysis of the data allowed us to affirm that the ways as the professor uses some didactic instruments direct his teaching practice of Portuguese Language in order to promote the appropriation of knowledge about narrative text by the pupils. This practices show the heterogeneous character of his work when they present characteristics of the teaching considered traditional, that considers the representacionista conception of language, and characteristics of the teaching of language based on the textual linguistics that considers the language as interaction form. Este trabalho propõe-se a discutir sobre os instrumentos didáticos utilizados em práticas de ensino de textos narrativos. Essa discussão consiste na descrição e análise dos modos como o professor utiliza tais instrumentos para proporcionar aos alunos o encontro com o objeto de ensino, levando-os a apropriarem-se da capacidade de produção de textos narrativos, transformando, assim, o objeto de ensino em objeto efetivamente ensinado. Nesse contexto, o corpus de que nos ocupamos decorre de entrevistas, questionários, gravações em áudio e vídeo e anotações em diário de campo sobre as aulas de língua portuguesa observadas no segundo semestre do ano letivo de 2006. A coleta de dados aconteceu em uma turma de 4ª etapa da Educação de Jovens e Adultos de uma escola pública da periferia da cidade de Castanhal no Pará. Do ponto de vista teórico, buscamos as contribuições de Geraldi (2002) e Bakhtin (1929/1986) sobre a concepção interacionista de linguagem e as contribuições produzidas na área da didática das línguas pelo grupo de estudos de Genebra coordenado por Schneuwly, Dolz e colaboradores (2000, 2001, 2004, 2005), no que se refere ao trabalho do professor e os elementos que o compõe (instrumentos e gestos didáticos). Do ponto de vista metodológico, apropriamo-nos das contribuições de André (2000, 2005) e Bogdan & Biklen (1999), para direcionarmos os procedimentos de constituição dos dados à luz dos estudos da pesquisa etnográfica. A análise dos dados nos permitiu afirmar que os modos como o professor utiliza determinados instrumentos didáticos direcionam sua prática de ensino de Língua Portuguesa de modo a promover a apropriação dos saberes sobre texto narrativo pelos alunos. Tais práticas mostram o caráter heterogêneo de seu trabalho ao apresentar características do ensino considerado tradicional, que leva em consideração a concepção representacionista de linguagem, e características do ensino de língua baseado na lingüística textual que leva em consideração a língua como forma de interação. 2011-03-29T14:24:09Z 2011-03-29T14:24:09Z 2007-08-31 Dissertação ABREU, Inéia Damasceno. Instrumentos didáticos no trabalho docente: o texto narrativo como objeto de ensino. 2007. 104 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Centro de Letras e Artes, Belém, 2007. Curso de Mestrado em Letras. http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/2048 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Letras e Comunicação UFPA Programa de Pós-Graduação em Letras
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Língua portuguesa
Didática
Prática de ensino
Produção de texto narrativo
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
spellingShingle Língua portuguesa
Didática
Prática de ensino
Produção de texto narrativo
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
ABREU, Inéia Damasceno
Instrumentos didáticos no trabalho docente: o texto narrativo como objeto de ensino
topic_facet Língua portuguesa
Didática
Prática de ensino
Produção de texto narrativo
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
description This work intends to discuss about the used didactic instruments in teaching practices of narrative texts. This quarrel consists of the description and analysis of the ways that the teacher uses these instruments to provide to the pupils the meeting with the education object, taking them to appropriate of the capacity of production of narrative texts, transforming, thus, the teaching object in object effectively taught. In this context, the corpus of this research elapses of interviews, questionnaires, recording in audio and video and notations in daily of field about lessons of Portuguese language that we observed in the second semester of the school year in 2006. The collect of data happened in a class of 4th stage of the Education of Young and Adults of a public school of the periphery of the Castanhal city, in Pará. On the theoretical point of view, we search the contributions of Geraldi (2002) and Bakhtin (1929/1986) about the interacionista conception of language and the contributions produced in the area of the didactics of the languages by the group of studies of Geneva coordinated for Schneuwly, Dolz and collaborators (2000, 2001, 2004, 2005), in reference to the teacher’s work and the elements that composes it (didactic gestures and instruments). On the methodologic point of view, we appropriated of the contributions of André (2000, 2005) and Bogdan & Biklen (1999), to direct the procedures of constitution of the data following the studies of the ethnographic research. The analysis of the data allowed us to affirm that the ways as the professor uses some didactic instruments direct his teaching practice of Portuguese Language in order to promote the appropriation of knowledge about narrative text by the pupils. This practices show the heterogeneous character of his work when they present characteristics of the teaching considered traditional, that considers the representacionista conception of language, and characteristics of the teaching of language based on the textual linguistics that considers the language as interaction form.
author_additional SANTOS, Sandoval Nonato Gomes
author_additionalStr SANTOS, Sandoval Nonato Gomes
format Dissertação
author ABREU, Inéia Damasceno
title Instrumentos didáticos no trabalho docente: o texto narrativo como objeto de ensino
title_short Instrumentos didáticos no trabalho docente: o texto narrativo como objeto de ensino
title_full Instrumentos didáticos no trabalho docente: o texto narrativo como objeto de ensino
title_fullStr Instrumentos didáticos no trabalho docente: o texto narrativo como objeto de ensino
title_full_unstemmed Instrumentos didáticos no trabalho docente: o texto narrativo como objeto de ensino
title_sort instrumentos didáticos no trabalho docente: o texto narrativo como objeto de ensino
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2011
url http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/2048
_version_ 1832604623969452032
score 11.755432