Dissertação

A prática pedagógica da formação profissional por competências da modalidade aprendizagem do SENAI-PA

This work, resulting from archival research and field, funded by the qualitative research approach, aims to identify and analyze the methodology proposed by skills training conducted by SENAI-PA, given their specific circumstances and objectives underlying ideologies, and their political dimension,...

ver descrição completa

Autor principal: LOBATO, Deusa Martins
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2012
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/2747
id ir-2011-2747
recordtype dspace
spelling ir-2011-27472019-05-22T12:46:32Z A prática pedagógica da formação profissional por competências da modalidade aprendizagem do SENAI-PA LOBATO, Deusa Martins ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima http://lattes.cnpq.br/7901626430586502 Serviço de Aprendizagem Industrial - PA Ensino profissionalizante Prática de ensino Belém - PA Pará - Estado Amazônia brasileira CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::ENSINO PROFISSIONALIZANTE This work, resulting from archival research and field, funded by the qualitative research approach, aims to identify and analyze the methodology proposed by skills training conducted by SENAI-PA, given their specific circumstances and objectives underlying ideologies, and their political dimension, since this organization makes such a proposal as an alternative to raising the level of training and qualification, training creative people and entrepreneurs to meet the demands of the industry. The investigation started from an exploratory research and theoretical literature review on the subject, allowing the understanding of the subject matter, and support the definition of research problem. We conducted the study on the establishment in question from the information contained in your web site, and research works dealing with the vocational training offered by this institution. In carrying out this investigation was first made a study of theoretical frameworks, especially the pedagogical theories that have guided the development of pedagogical practice in the Brazilian educational context, but also the educational and economic theories that have grounded the pedagogical practice of professional education. In light of these references, and procedures based on the content analysis, we examined data from the following topics: objectives, evaluation materials, methods and teaching techniques, the theory and practice, form and content, also based on the categories of analysis obtained from data collected: meaningful learning, effective teaching practice, training for work and citizenship. The research also identified utilitarianism in education, which manifested itself in the course of teaching practice through the dichotomous relationship between theory and practice, characterizing in this way, the proposed methodology of teaching this institution. We found that the current teaching methodology based on teaching skills, constitutes the perfection of old methodology, since both are grounded in conductivity, Pragmatism, Functionalism, and Constructivism. This improvement is linked to prior research skills to be acquired by the worker, the characterization of the skills profile of courses required by the market, the close relation of the constituent elements of teaching practice - content, methods and techniques of teaching and assessment of learning - the dictates of the marketplace. We have also shown that this improvement promotes the continuity of training guided by the precepts and demands of the market, which characterizes the development of vocational training for work and citizenship. CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior O presente trabalho, resultante de pesquisa documental e de campo, subsidiada pela abordagem qualitativa, teve por objetivos identificar e analisar a proposta metodológica de formação profissional por competências realizada pelo SENAI- PA, considerando suas especificidades, ideologias, objetivos latentes, e sua dimensão política, uma vez que esta instituição apresenta a referida proposta como alternativa para elevar o nível de formação e qualificação profissional, formar cidadãos criativos e empreendedores para atender às demandas do setor industrial. A investigação iniciou a partir de uma pesquisa exploratória e revisão bibliográfica de fundamentação teórica sobre a temática, permitindo a compreensão do objeto de estudo, além de respaldar a definição do problema de pesquisa. A pesquisa foi realizada a partir de informações contidas no site institucional do SENAI, de pesquisas e obras que tratam da formação profissional ofertada por esta instituição. Para a realização desta investigação foi feito primeiramente um estudo dos referenciais teóricos, sobretudo, das teorias pedagógicas que têm pautado o desenvolvimento da prática pedagógica no contexto educacional brasileiro, como também, das teorias pedagógicas e econômicas que têm fundamentado a prática pedagógica de educação profissional. À luz destes referenciais, e com base nos procedimentos da análise dos conteúdos, examinamos os dados a partir dos seguintes eixos temáticos: objetivos, avaliação conteúdos, métodos e técnicas de ensino, relação teoria e prática, forma e conteúdo. Utilizamos ainda as categorias de análise obtidas a partir dos dados coletados: aprendizagem significativa, prática pedagógica eficaz, formar para o trabalho e para cidadania. A pesquisa possibilitou identificar o utilitarismo no processo de ensino, cuja manifestação ocorre no desenrolar das práticas pedagógicas, através da relação dicotômica entre teoria e prática, caracterizando, desta forma, a proposta metodológica de ensino desta instituição. Verificamos que a atual metodologia de ensino fundamentada na pedagogia das competências, se constitui no aperfeiçoamento da antiga metodologia utilizada por esta instituição, uma vez que ambas estão alicerçadas no Condutivismo, Pragmatismo, Funcionalismo, e no Construtivismo. Este aperfeiçoamento vincula-se à investigação prévia das competências a serem adquiridas pelo trabalhador, à caracterização do perfil dos cursos pelas competências exigidas pelo mercado, à estreita relação dos elementos constitutivos da prática pedagógica - conteúdos, métodos e técnicas de ensino e a avaliação da aprendizagem - aos ditames mercadológicos. Constatamos ainda que este aperfeiçoamento promove a continuidade de uma formação orientada pelos preceitos e exigências do mercado, caracterizando uma formação profissional para o trabalho e para cidadania. 2012-05-17T13:14:34Z 2012-05-17T13:14:34Z 2010-09-16 Dissertação LOBATO, Deusa Martins. A prática pedagógica da formação profissional por competências da modalidade aprendizagem do SENAI-PA. 2011. 137 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Ciências da Educação, Belém, 2010. Programa de Pós-Graduação em Educação. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/2747 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Ciências da Educação UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Serviço de Aprendizagem Industrial - PA
Ensino profissionalizante
Prática de ensino
Belém - PA
Pará - Estado
Amazônia brasileira
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::ENSINO PROFISSIONALIZANTE
spellingShingle Serviço de Aprendizagem Industrial - PA
Ensino profissionalizante
Prática de ensino
Belém - PA
Pará - Estado
Amazônia brasileira
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::ENSINO PROFISSIONALIZANTE
LOBATO, Deusa Martins
A prática pedagógica da formação profissional por competências da modalidade aprendizagem do SENAI-PA
topic_facet Serviço de Aprendizagem Industrial - PA
Ensino profissionalizante
Prática de ensino
Belém - PA
Pará - Estado
Amazônia brasileira
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::ENSINO PROFISSIONALIZANTE
description This work, resulting from archival research and field, funded by the qualitative research approach, aims to identify and analyze the methodology proposed by skills training conducted by SENAI-PA, given their specific circumstances and objectives underlying ideologies, and their political dimension, since this organization makes such a proposal as an alternative to raising the level of training and qualification, training creative people and entrepreneurs to meet the demands of the industry. The investigation started from an exploratory research and theoretical literature review on the subject, allowing the understanding of the subject matter, and support the definition of research problem. We conducted the study on the establishment in question from the information contained in your web site, and research works dealing with the vocational training offered by this institution. In carrying out this investigation was first made a study of theoretical frameworks, especially the pedagogical theories that have guided the development of pedagogical practice in the Brazilian educational context, but also the educational and economic theories that have grounded the pedagogical practice of professional education. In light of these references, and procedures based on the content analysis, we examined data from the following topics: objectives, evaluation materials, methods and teaching techniques, the theory and practice, form and content, also based on the categories of analysis obtained from data collected: meaningful learning, effective teaching practice, training for work and citizenship. The research also identified utilitarianism in education, which manifested itself in the course of teaching practice through the dichotomous relationship between theory and practice, characterizing in this way, the proposed methodology of teaching this institution. We found that the current teaching methodology based on teaching skills, constitutes the perfection of old methodology, since both are grounded in conductivity, Pragmatism, Functionalism, and Constructivism. This improvement is linked to prior research skills to be acquired by the worker, the characterization of the skills profile of courses required by the market, the close relation of the constituent elements of teaching practice - content, methods and techniques of teaching and assessment of learning - the dictates of the marketplace. We have also shown that this improvement promotes the continuity of training guided by the precepts and demands of the market, which characterizes the development of vocational training for work and citizenship.
author_additional ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima
author_additionalStr ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima
format Dissertação
author LOBATO, Deusa Martins
title A prática pedagógica da formação profissional por competências da modalidade aprendizagem do SENAI-PA
title_short A prática pedagógica da formação profissional por competências da modalidade aprendizagem do SENAI-PA
title_full A prática pedagógica da formação profissional por competências da modalidade aprendizagem do SENAI-PA
title_fullStr A prática pedagógica da formação profissional por competências da modalidade aprendizagem do SENAI-PA
title_full_unstemmed A prática pedagógica da formação profissional por competências da modalidade aprendizagem do SENAI-PA
title_sort prática pedagógica da formação profissional por competências da modalidade aprendizagem do senai-pa
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2012
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/2747
_version_ 1787147664519856128
score 11.675608