Dissertação

Corpos em cena: o fazer pedagógico na ginástica rítmica

The study focus is to analyze the conception of the body of physical education teachers who work with Rhythmic Gymnastics (GR), identifying points of convergence and divergence between discourse and pedagogical practice.The subjects were four female teachers and a male teacher who develop their peda...

ver descrição completa

Autor principal: MACIAS, Céres Cemírames de Carvalho
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2012
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/2773
id ir-2011-2773
recordtype dspace
spelling ir-2011-27732019-09-20T17:14:44Z Corpos em cena: o fazer pedagógico na ginástica rítmica MACIAS, Céres Cemírames de Carvalho SIMÕES, Regina Maria Rovigati http://lattes.cnpq.br/7770158896621784 Ginástica rítmica Imagem corporal Educação física Pará - Estado Amazônia brasileira CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO The study focus is to analyze the conception of the body of physical education teachers who work with Rhythmic Gymnastics (GR), identifying points of convergence and divergence between discourse and pedagogical practice.The subjects were four female teachers and a male teacher who develop their pedagogical practices in RG at school and in other places. As theoretical support, I have talked with the ideas of authors like Moreira (1995), Gaio (2007), Kunz (1994) among others who discuss about body, GR and pedagogical practice in physical education. The adopted methodology had involved a bibliography review to reinforce the theoretical reference, and a field research consisted of structured interview and observation. I have used Content Analysis: Technique of Preparation and Analysis of Meaning Units elaborated by Moreira, Simões e Porto (2005) to analyze and collect data. The observation was based on a descriptive research as it was suggested by Rampazzo, (2005). The results indicates that two, of the five teachers investigated, still realizes the body as a fragmented way and distant from the reality around, understanding it as an object used for techniques interventions, tactics, etc. Three others teachers are transiting between the conception of the body as a subject and also as an object, but the first ones presents only discreet traces. Although the convergences and divergences between the ideas of the body, all the five teachers presents, in their pedagogical practice, signs that they adopt a mechanistic view of body. It happens when the teaching staff not considers the students’ reality during the planning of work and sees them as an instrument of transfer and reproduction, not as subjects of teaching -learning process. In this sense, the communication during the pedagogical practice is effected through highest authority of teachers who determines and controls all movements that should be done in classes, putting limits on creativity, criticality and the development of students’ autonomy. O estudo em foco objetiva analisar a concepção de corpo dos professores de Educação Física que atuam com a Ginástica Rtmica (GR), identificando pontos de convergência e divergência entre o discurso e o fazer pedagógico. Os sujeitos pesquisados foram quatro docentes do sexo feminino e um docente do sexo masculino que desenvolvem suas ações pedagógicas com a GR em espaço escolar e extra- escolar. Como suporte teórico, optei em dialogar com as ideias de autores como Moreira (1995), Gaio (2007), Kunz (1994) entre outros, que discutem acerca de corpo, GR e prática pedagógica na Educação Física. A metodologia adotada envolveu uma revisão bibliográfica para efeito de consolidação do referencial teórico, e uma pesquisa de campo constituída de entrevista estruturada e observação. Para efeito de análise e coleta dos dados da entrevista fiz uso da Análise de Conteúdo: Técnica de Elaboração e Análise de Unidades de Significados elaborada por Moreira, Simões e Porto (2005). A observação teve como base a pesquisa descritiva como sugere Rampazzo (2005). Os resultados do estudo indicam que dois, dos cinco professores sujeitos dessa investigação ainda percebem o corpo de forma fragmentada e distante da realidade que o circunda, entendendo-o apenas como objeto para intervenção de técnicas, de táticas, etc. Três professores transitam em meio à concepção de corpo enquanto sujeito e também enquanto objeto, mas os primeiros apresentam apenas vestígios que se mostram muito tímidos. Apesar das convergências e divergências entre as idéias que têm de corpo, todos os cinco professores apresentam em sua prática pedagógica, sinais de que adotam uma concepção mecanicista. Esse trato se dá na medida em que os docentes deixam de considerar a realidade dos alunos na construção do planejamento de ensino, encarando-os como instrumento de transmissão e reprodução e não como sujeitos do processo ensino-aprendizagem. Nesse sentido, a comunicação, no decorrer da ação pedagógica, é efetivada por meio da autoridade máxima dos professores que determinam e controlam todos os movimentos que devem ser realizados nas aulas, cerceando, sobremaneira, a criatividade, a criticidade e o desenvolvimento da autonomia dos alunos. UFPA - Universidade Federal do Pará 2012-05-22T12:08:07Z 2012-05-22T12:08:07Z 2011-01-06 Dissertação MACIAS, Céres Cemírames de Carvalho. Corpos em cena: O fazer pedagógico na ginástica rítmica. 2011. 211 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Ciências da Educação, Belém, 2011. Programa de Pós-Graduação em Educação. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/2773 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Ciências da Educação UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Ginástica rítmica
Imagem corporal
Educação física
Pará - Estado
Amazônia brasileira
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
spellingShingle Ginástica rítmica
Imagem corporal
Educação física
Pará - Estado
Amazônia brasileira
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
MACIAS, Céres Cemírames de Carvalho
Corpos em cena: o fazer pedagógico na ginástica rítmica
topic_facet Ginástica rítmica
Imagem corporal
Educação física
Pará - Estado
Amazônia brasileira
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
description The study focus is to analyze the conception of the body of physical education teachers who work with Rhythmic Gymnastics (GR), identifying points of convergence and divergence between discourse and pedagogical practice.The subjects were four female teachers and a male teacher who develop their pedagogical practices in RG at school and in other places. As theoretical support, I have talked with the ideas of authors like Moreira (1995), Gaio (2007), Kunz (1994) among others who discuss about body, GR and pedagogical practice in physical education. The adopted methodology had involved a bibliography review to reinforce the theoretical reference, and a field research consisted of structured interview and observation. I have used Content Analysis: Technique of Preparation and Analysis of Meaning Units elaborated by Moreira, Simões e Porto (2005) to analyze and collect data. The observation was based on a descriptive research as it was suggested by Rampazzo, (2005). The results indicates that two, of the five teachers investigated, still realizes the body as a fragmented way and distant from the reality around, understanding it as an object used for techniques interventions, tactics, etc. Three others teachers are transiting between the conception of the body as a subject and also as an object, but the first ones presents only discreet traces. Although the convergences and divergences between the ideas of the body, all the five teachers presents, in their pedagogical practice, signs that they adopt a mechanistic view of body. It happens when the teaching staff not considers the students’ reality during the planning of work and sees them as an instrument of transfer and reproduction, not as subjects of teaching -learning process. In this sense, the communication during the pedagogical practice is effected through highest authority of teachers who determines and controls all movements that should be done in classes, putting limits on creativity, criticality and the development of students’ autonomy.
author_additional SIMÕES, Regina Maria Rovigati
author_additionalStr SIMÕES, Regina Maria Rovigati
format Dissertação
author MACIAS, Céres Cemírames de Carvalho
title Corpos em cena: o fazer pedagógico na ginástica rítmica
title_short Corpos em cena: o fazer pedagógico na ginástica rítmica
title_full Corpos em cena: o fazer pedagógico na ginástica rítmica
title_fullStr Corpos em cena: o fazer pedagógico na ginástica rítmica
title_full_unstemmed Corpos em cena: o fazer pedagógico na ginástica rítmica
title_sort corpos em cena: o fazer pedagógico na ginástica rítmica
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2012
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/2773
_version_ 1787149354965925888
score 11.653393