Dissertação

Filosofia da educação: limites e possibilidades na formação do pedagogo

The present work is on the Philosophy of Education, from the standpoint of its limitations and possibilities, as practical and theoretical activity that focuses on educational problems. The Philosophy of Education in educator’s formation may consist of either a solution to educational problems, beca...

ver descrição completa

Autor principal: SOARES, Raimunda Lucena Melo
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2012
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/2906
id ir-2011-2906
recordtype dspace
spelling ir-2011-29062019-05-22T12:46:33Z Filosofia da educação: limites e possibilidades na formação do pedagogo SOARES, Raimunda Lucena Melo SEIBT, Cezar Luís http://lattes.cnpq.br/7464213317216078 Amazônia brasileira Curso de Pedagogia Pará - Estado Filosofia da educação Formação de professores CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::FILOSOFIA DA EDUCACAO The present work is on the Philosophy of Education, from the standpoint of its limitations and possibilities, as practical and theoretical activity that focuses on educational problems. The Philosophy of Education in educator’s formation may consist of either a solution to educational problems, because of its critical perspective as a problem especially if it does not recognize its own limits. Thus, the problem that drives this study relates to the limits of the discipline Philosophy of Education in the pedagogue formation and the issues that guide the investigations made here are: What possibilities and limits does the Philosophy of Education have in pedagogue training? Where can we place them? What the Brazilian theorists say about the Philosophy of Education? And this, as a subject, as conceived by its teachers and students at the School of Education? With the main goal of analyzing the participation of Philosophy of Education, its limits and possibilities in educator formation, asking in which environments we can place them in order that this discipline is a set of knowledge linked to two major areas of knowledge: Philosophy and Education, in their complexities, contradictions and connections were chosen as the main source of research works of authors who conceive education as a social-historical process, philosophy and the philosophy of education in their specific critical and reflective, as well as the teachers and students of the Faculty of Education testimony from the Federal University of Pará, Pará State University and University of Amazonia, in the 1990s, which gave interviews about the epistemological interest of this study. The data analysis allowed to observe that the limits, but also the possibilities of the discipline Philosophy of Education are made in the relations among Philosophy of Education and Education, Philosophy, and educational practice of teachers and students and the contradictions made into these theoretical and practical context areas of knowledge, according to the needs and contingencies to which they are subjected in social and historical context. O presente trabalho trata da Filosofia da Educação, do ponto de vista de suas limitações e possibilidades, como atividade prático-teórica que se debruça sobre os problemas educacionais. A filosofia da educação na formação do educador pode consistir tanto uma solução para problemas educacionais, devido sua perspectiva crítica, como um problema especialmente se não reconhecer seus próprios limites. Assim, o problema que move este estudo diz respeito aos limites da disciplina Filosofia da Educação na formação do pedagogo e as questões que orientam as investigações aqui constituídas são as seguintes: Que possibilidades e que limites tem a Filosofia da Educação na formação do pedagogo? Onde podemos situá-los? O que os teóricos brasileiros dizem a respeito da Filosofia da Educação? E esta, sendo disciplina, como é concebida por seus professores e alunos no Curso de Pedagogia? Com o principal objetivo de analisar a participação da Filosofia da Educação, seus limites e possibilidades na formação do educador, indagando em que ambientes podemos situá-los, tendo em vista que esta disciplina constitui um conjunto de saberes ligado a duas grandes áreas do conhecimento: a Filosofia e a Educação, em suas complexidades, nexos e contradições elegeu-se como principais fonte de pesquisa obras de autores que concebem a educação como processo histórico-social, a filosofia e a filosofia da educação na sua especificidade crítica e reflexiva, assim como os depoimentos de professores e alunos do curso de Pedagogia da Universidade Federal do Pará, Universidade do Estado do Pará e Universidade da Amazônia, na década de 1990, que concederam entrevistas sobre o interesse epistemológico deste estudo. A análise dos dados permitiu observar que os limites, mas também as possibilidades da disciplina Filosofia da Educação são forjadas nas relações entre ela a Educação, a Filosofia, e prática educativa de professores e alunos e as contradições tecidas no contexto teórico e prático destas áreas de saber, em função das necessidades e das contingências a que elas são submetidas no contexto social e histórico. 2012-08-31T14:47:55Z 2012-08-31T14:47:55Z 2012-05-29 Dissertação SOARES, Raimunda Lucena Melo. Filosofia da educação: limites e possibilidades na formação do pedagogo. 2012. 133 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Ciências da Educação, Belém, 2012. Programa de Pós-Graduação em Educação. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/2906 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Ciências da Educação UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Amazônia brasileira
Curso de Pedagogia
Pará - Estado
Filosofia da educação
Formação de professores
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::FILOSOFIA DA EDUCACAO
spellingShingle Amazônia brasileira
Curso de Pedagogia
Pará - Estado
Filosofia da educação
Formação de professores
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::FILOSOFIA DA EDUCACAO
SOARES, Raimunda Lucena Melo
Filosofia da educação: limites e possibilidades na formação do pedagogo
topic_facet Amazônia brasileira
Curso de Pedagogia
Pará - Estado
Filosofia da educação
Formação de professores
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::FILOSOFIA DA EDUCACAO
description The present work is on the Philosophy of Education, from the standpoint of its limitations and possibilities, as practical and theoretical activity that focuses on educational problems. The Philosophy of Education in educator’s formation may consist of either a solution to educational problems, because of its critical perspective as a problem especially if it does not recognize its own limits. Thus, the problem that drives this study relates to the limits of the discipline Philosophy of Education in the pedagogue formation and the issues that guide the investigations made here are: What possibilities and limits does the Philosophy of Education have in pedagogue training? Where can we place them? What the Brazilian theorists say about the Philosophy of Education? And this, as a subject, as conceived by its teachers and students at the School of Education? With the main goal of analyzing the participation of Philosophy of Education, its limits and possibilities in educator formation, asking in which environments we can place them in order that this discipline is a set of knowledge linked to two major areas of knowledge: Philosophy and Education, in their complexities, contradictions and connections were chosen as the main source of research works of authors who conceive education as a social-historical process, philosophy and the philosophy of education in their specific critical and reflective, as well as the teachers and students of the Faculty of Education testimony from the Federal University of Pará, Pará State University and University of Amazonia, in the 1990s, which gave interviews about the epistemological interest of this study. The data analysis allowed to observe that the limits, but also the possibilities of the discipline Philosophy of Education are made in the relations among Philosophy of Education and Education, Philosophy, and educational practice of teachers and students and the contradictions made into these theoretical and practical context areas of knowledge, according to the needs and contingencies to which they are subjected in social and historical context.
author_additional SEIBT, Cezar Luís
author_additionalStr SEIBT, Cezar Luís
format Dissertação
author SOARES, Raimunda Lucena Melo
title Filosofia da educação: limites e possibilidades na formação do pedagogo
title_short Filosofia da educação: limites e possibilidades na formação do pedagogo
title_full Filosofia da educação: limites e possibilidades na formação do pedagogo
title_fullStr Filosofia da educação: limites e possibilidades na formação do pedagogo
title_full_unstemmed Filosofia da educação: limites e possibilidades na formação do pedagogo
title_sort filosofia da educação: limites e possibilidades na formação do pedagogo
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2012
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/2906
_version_ 1832603054628667392
score 11.755432