Artigo

A formação profissional em educação física no Pará e a aspiração discente

This article has the objective of recognizing the identity of Physical Education professionals that is being built in Physical Education undergraduate Programs, in the state of Pará, and whether these Programs will meet their students’ aspirations. The Political-Pedagogical Projects effective in the...

ver descrição completa

Autor principal: GORDO, Margarida do Espírito Santo Cunha
Outros Autores: MOREIRA, Wagner Wey
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: 2013
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/3307
id ir-2011-3307
recordtype dspace
spelling ir-2011-33072019-05-23T13:25:46Z A formação profissional em educação física no Pará e a aspiração discente Professional training in physical education and student’s aspirations in Pará GORDO, Margarida do Espírito Santo Cunha MOREIRA, Wagner Wey Formação de professores de educação física Curso de Educação Física Universidade Federal do Pará Universidade do Estado do Pará Castanhal - PA Pará - Estado Amazônia brasileira This article has the objective of recognizing the identity of Physical Education professionals that is being built in Physical Education undergraduate Programs, in the state of Pará, and whether these Programs will meet their students’ aspirations. The Political-Pedagogical Projects effective in the State University of Pará (UEPA) and in the Federal University of Pará (UFPA) – campus Belém and campus Castanhal - were analyzed; interviews were conducted with students attending the last semester of the Physical Education Program. As for the analysis of data gathered thereby, content analyzis techniques were adopted (according to MOREIRA; SIMÕES; PORTO, 2005), mainly to identify the aspirations of students. The study allowed to conclude that the Political-Pedagogical Projects relative to Physical Education Programs in the state of Pará establish the acquisition only of a full degree in Teaching,that for 100% of the students interviewed the attended course does not meet their expectations regardind professional training in the area, and that the official discourse reveal the fragility of professional identity in Physical Education in the State of Pará; it allowed as well to draw attention to the need that this training process be reviewed. Este artigo tem como objetivo buscar reconhecer a identidade do profissional de Educação Física que está sendo construída e se os Cursos Superiores de Educação Física no Pará vão ao encontro da aspiração dos discentes desses cursos. Foram analisados os Projetos Político-Pedagógicos da Universidade do Estado do Pará (UEPA) e da Universidade Federal Pará (UFPA – campus Belém e campus Castanhal) e entrevistados os alunos do último semestre desses cursos, usando-se como técnica de análise, a Técnica de Elaboração e Análise de Significado (MOREIRA; SIMÕES, PORTO, 2005) para serem identificadas as aspirações dos discentes. Pode-se concluir, com esse estudo, que os Projetos Político-Pedagógicos dos Cursos de Educação alunos entrevistados, o curso não atende às suas expectativas quanto à sua formação processo de formação seja revisto. 2013-01-14T13:42:11Z 2013-01-14T13:42:11Z 2011-12 Artigo de Periódico GORDO, Margarida do Espírito Santo Cunha; MOREIRA, Wagner Wey. A formação profissional em educação física no Pará e a aspiração discente. Revista Ver a Educação, Belém, v. 12, n. 2, p. 231-246, jul./dez. 2011. Disponível em: <http://www.periodicos.ufpa.br/index.php/rve/article/view/1011/1471>. Acesso em: 07 jan. 2013. 1413-1498 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/3307 por Acesso Aberto application/pdf
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Formação de professores de educação física
Curso de Educação Física
Universidade Federal do Pará
Universidade do Estado do Pará
Castanhal - PA
Pará - Estado
Amazônia brasileira
spellingShingle Formação de professores de educação física
Curso de Educação Física
Universidade Federal do Pará
Universidade do Estado do Pará
Castanhal - PA
Pará - Estado
Amazônia brasileira
GORDO, Margarida do Espírito Santo Cunha
A formação profissional em educação física no Pará e a aspiração discente
topic_facet Formação de professores de educação física
Curso de Educação Física
Universidade Federal do Pará
Universidade do Estado do Pará
Castanhal - PA
Pará - Estado
Amazônia brasileira
description This article has the objective of recognizing the identity of Physical Education professionals that is being built in Physical Education undergraduate Programs, in the state of Pará, and whether these Programs will meet their students’ aspirations. The Political-Pedagogical Projects effective in the State University of Pará (UEPA) and in the Federal University of Pará (UFPA) – campus Belém and campus Castanhal - were analyzed; interviews were conducted with students attending the last semester of the Physical Education Program. As for the analysis of data gathered thereby, content analyzis techniques were adopted (according to MOREIRA; SIMÕES; PORTO, 2005), mainly to identify the aspirations of students. The study allowed to conclude that the Political-Pedagogical Projects relative to Physical Education Programs in the state of Pará establish the acquisition only of a full degree in Teaching,that for 100% of the students interviewed the attended course does not meet their expectations regardind professional training in the area, and that the official discourse reveal the fragility of professional identity in Physical Education in the State of Pará; it allowed as well to draw attention to the need that this training process be reviewed.
format Artigo
author GORDO, Margarida do Espírito Santo Cunha
author2 MOREIRA, Wagner Wey
author2Str MOREIRA, Wagner Wey
title A formação profissional em educação física no Pará e a aspiração discente
title_short A formação profissional em educação física no Pará e a aspiração discente
title_full A formação profissional em educação física no Pará e a aspiração discente
title_fullStr A formação profissional em educação física no Pará e a aspiração discente
title_full_unstemmed A formação profissional em educação física no Pará e a aspiração discente
title_sort formação profissional em educação física no pará e a aspiração discente
publishDate 2013
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/3307
_version_ 1832604815711010816
score 11.755432