Dissertação

Ensino de teoria musical em um conservatório: estudo e análise

In this research, located in Music sub-area, educational aspects are addressed, specifically in Musical Education Scope, the axis of the Interface in Art, Culture and Society. It was developed with the goal of understanding the Musical theory teaching from the curriculum, which was developed in a co...

ver descrição completa

Autor principal: MACEDO, Nayane Nazaré Silva de
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2017
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/7439
id ir-2011-7439
recordtype dspace
spelling ir-2011-74392021-09-19T00:51:05Z Ensino de teoria musical em um conservatório: estudo e análise MACEDO, Nayane Nazaré Silva de VIEIRA, Lia Braga http://lattes.cnpq.br/8247703330856310 Música - Instrução e estudo Conservatório Currículo Teoria Musical Belém - PA Pará - Estado CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA In this research, located in Music sub-area, educational aspects are addressed, specifically in Musical Education Scope, the axis of the Interface in Art, Culture and Society. It was developed with the goal of understanding the Musical theory teaching from the curriculum, which was developed in a conservatory of music, in Belém-PA. It is based on pedagogical and sociological assumptions in order to analyze the current musical grammar teaching, in the first grades of music course. This review was grounded by works about musical education, availing of authors as: Penna (1990; 1995; 2012), Fonterrada (2008), Swanwick (1994, 2003), Souza (1996; 2000; 2004) and Jardim (2002); authors about the pedagogical trends: Oliveira (2006), Libâneo (2003) and Saviani (1985); from the curriculum area: Apple (1979) and Lewy (1979); about oral history: Le Goff (2003) and Meihy (2011); and analyzes were made for sociology based on Bourdieu (1989, 2007), Pereira (2012) and Vieira (2001). The methodology involved document analysis, appliance of interviews and questionnaire. The issues raised are related to: pieces of information about the introductions to classical musical teaching in Belém-PA until the creation of the conservatory analysis and the way how the teaching of the subject, whose contents require mastery of musical reading and writing, has been developed; musical theory from the current PPP of the investigated institution; and the teachers' and students' opinions from the local conservatory about this subject education. The research results contribute for understanding of pedagogical thinking which guides the selection of contents, as well as allowing the analysis of its weaknesses and contribution for students' education of a music conservatory from Pará. Thus, from the understanding of this reality, the mentioned conservatory should be perceived as a research field, whose practices must be studied, discussed and questioned, aiming at contributions to its transformation. Nesta pesquisa, situada na subárea Música, são abordados aspectos educacionais, especificamente no âmbito da educação musical, no eixo das Interfaces em Arte, Cultura e Sociedade. Foi desenvolvida com o objetivo de compreender o ensino de teoria musical do programa curricular desenvolvido em conservatório de música, em Belém-PA. Está fundamentada em pressupostos pedagógicos e sociológicos para analisar o atual ensino da gramática musical, nas séries iniciais de curso de música. Tal análise foi iluminada por obras sobre educação musical, valendo-se de autores como: Penna (1990; 1995; 2012), Fonterrada (2008), Swanwick (1994; 2003), Souza (1996; 2000; 2004) e Jardim (2002); autores que abordam as tendências pedagógicas: Oliveira (2006), Libâneo (2003) e Saviani (1985); da área do currículo: Apple (1979) e Lewy (1979); da história e da história oral, respectivamente: Le Goff (2003) e Meihy (2011); e da sociologia/ interface com a sociologia: Bourdieu (1989; 2007), Pereira (2012) e Vieira (2001). A metodologia envolveu análise documental, aplicação de entrevistas e questionários. Os aspectos levantados referem-se a: informações sobre a introdução do ensino da música erudita em Belém-PA até a criação do conservatório em tela e o modo como foi sendo desenvolvido o ensino de disciplina cujo conteúdo envolve o domínio da leitura e da escrita musical; teoria musical a partir do atual Projeto Político Pedagógico (PPP) da instituição investigada; e opinião dos professores e alunos do conservatório local acerca do ensino desta disciplina. Os resultados da pesquisa contribuem para a compreensão do pensamento pedagógico que ali vem norteando a seleção de conteúdos, assim como de suas fragilidades e aportes para a formação dos alunos de conservatório paraense de música. A partir da compreensão dessa realidade, referido conservatório deve ser percebido como campo de pesquisa, cujas práticas precisam ser investigadas, discutidas e questionadas, visando contribuições para sua transformação. 2017-01-27T12:46:55Z 2017-01-27T12:46:55Z 2014-06-25 Dissertação MACEDO, Nayane Nazaré Silva de. Ensino de teoria musical em um conservatório: estudo e análise. Orientadora: Lia Braga Vieira. 2014. 164 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Programa de Pós-Graduação em Artes, Instituto de Ciências da Arte, Universidade Federal do Pará, Belém, 2014. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/7439. Acesso em:. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/7439 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Ciências da Arte UFPA Programa de Pós-Graduação em Artes 1 CD-ROM
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Música - Instrução e estudo
Conservatório
Currículo
Teoria Musical
Belém - PA
Pará - Estado
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
spellingShingle Música - Instrução e estudo
Conservatório
Currículo
Teoria Musical
Belém - PA
Pará - Estado
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
MACEDO, Nayane Nazaré Silva de
Ensino de teoria musical em um conservatório: estudo e análise
topic_facet Música - Instrução e estudo
Conservatório
Currículo
Teoria Musical
Belém - PA
Pará - Estado
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
description In this research, located in Music sub-area, educational aspects are addressed, specifically in Musical Education Scope, the axis of the Interface in Art, Culture and Society. It was developed with the goal of understanding the Musical theory teaching from the curriculum, which was developed in a conservatory of music, in Belém-PA. It is based on pedagogical and sociological assumptions in order to analyze the current musical grammar teaching, in the first grades of music course. This review was grounded by works about musical education, availing of authors as: Penna (1990; 1995; 2012), Fonterrada (2008), Swanwick (1994, 2003), Souza (1996; 2000; 2004) and Jardim (2002); authors about the pedagogical trends: Oliveira (2006), Libâneo (2003) and Saviani (1985); from the curriculum area: Apple (1979) and Lewy (1979); about oral history: Le Goff (2003) and Meihy (2011); and analyzes were made for sociology based on Bourdieu (1989, 2007), Pereira (2012) and Vieira (2001). The methodology involved document analysis, appliance of interviews and questionnaire. The issues raised are related to: pieces of information about the introductions to classical musical teaching in Belém-PA until the creation of the conservatory analysis and the way how the teaching of the subject, whose contents require mastery of musical reading and writing, has been developed; musical theory from the current PPP of the investigated institution; and the teachers' and students' opinions from the local conservatory about this subject education. The research results contribute for understanding of pedagogical thinking which guides the selection of contents, as well as allowing the analysis of its weaknesses and contribution for students' education of a music conservatory from Pará. Thus, from the understanding of this reality, the mentioned conservatory should be perceived as a research field, whose practices must be studied, discussed and questioned, aiming at contributions to its transformation.
author_additional VIEIRA, Lia Braga
author_additionalStr VIEIRA, Lia Braga
format Dissertação
author MACEDO, Nayane Nazaré Silva de
title Ensino de teoria musical em um conservatório: estudo e análise
title_short Ensino de teoria musical em um conservatório: estudo e análise
title_full Ensino de teoria musical em um conservatório: estudo e análise
title_fullStr Ensino de teoria musical em um conservatório: estudo e análise
title_full_unstemmed Ensino de teoria musical em um conservatório: estudo e análise
title_sort ensino de teoria musical em um conservatório: estudo e análise
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2017
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/7439
_version_ 1832604679158104064
score 11.755432