Dissertação

As condições de emergência da escola de engenharia do Pará (1870 – 1931)

The School of Engineering of Para was founded in 1931 on the initiative of local engineers who worked in the region since the late 1870s, and the purpose of this work is to investigate the conditions that allowed the emergence of this institution of learning. To understand these conditions, we take...

ver descrição completa

Autor principal: RIBEIRO, Erick Elisson Hosana
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2017
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/8550
id ir-2011-8550
recordtype dspace
spelling ir-2011-85502017-10-16T12:45:42Z As condições de emergência da escola de engenharia do Pará (1870 – 1931) RIBEIRO, Erick Elisson Hosana ALVES, José Jerônimo de Alencar http://lattes.cnpq.br/9586790409626243 Engenharia Engenheiros História da engenharia Ciências naturais Escola de Engenharia do Pará (19870-1931) CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The School of Engineering of Para was founded in 1931 on the initiative of local engineers who worked in the region since the late 1870s, and the purpose of this work is to investigate the conditions that allowed the emergence of this institution of learning. To understand these conditions, we take the period from 1870 to 1930 and analyze how arose the demand for engineers in the region and how engineers have been gaining ground in local society. Furthermore, we analyze how was the work of the engineers founders of the School in the institutions of government. Finally we analyze the process of formation of these engineers, and taking into account that most of them studied in Rio de Janeiro we present an analysis of the contents in the curricula of the Polytechnic School of Rio de Janeiro. According to the discourses of the time, we observed that the demand for engineers had their moment of greatest intensity during the Belle-Époque, due to the large volume of public works undertaken in this period, however, this demand has occurred in the later periods. These were conditions that made possible the founding of the School. Since then, engineer’s school founders worked in various projects in the region, especially those developed by the Division of Public Works in order to promote the modernization of the region. This action enabled the recognition of engineer’s social class and contributed to the emergence of the School of Engineering that culminated in the creation of the Engineering Club (1919), which played an important role in creating and maintaining school. Finally, by analyzing the formation, we conclude that this enabled the performance of engineers as school teachers and strongly influenced the initial curriculum of the institution, becoming one of the emergency conditions of the School. CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior A Escola de Engenharia do Pará foi fundada no ano de 1931, por iniciativa de engenheiros locais que atuavam na região desde o final da década de 1870, e o propósito deste trabalho é investigar as condições que possibilitaram o surgimento desta instituição de ensino no cenário educacional paraense. Para entendermos estas condições, tomamos o período compreendido entre 1870 a 1930 e analisamos como surgiu a demanda por engenheiros na região e como os engenheiros foram ganhando espaço na sociedade local. Além disso, analisamos como se deu a atuação profissional dos engenheiros fundadores da Escola nas instituições da administração pública. Por fim analisamos o processo de formação destes engenheiros e, levando em conta que a maioria deles estudaram no Rio de janeiro fizemos uma análise dos conteúdos presentes nos currículos da Escola Politécnica do Rio de Janeiro. De acordo com os discursos da época, pudemos observar que a demanda por engenheiros teve seu momento de maior intensidade durante a Belle Époque, devido ao grande volume de obras públicas empreendidas neste período. Contudo esta demanda ainda se verificou nos períodos posteriores, sendo uma das condições que possibilitaram a fundação da Escola. A partir de então, os engenheiros fundadores da escola atuaram em diversas obras da região, sobretudo aquelas desenvolvidas pela Repartição de Obras Públicas no intuito de promover a modernização da região. Essa atuação possibilitou o reconhecimento social da categoria e contribuiu para a emergência da Escola de Engenharia, pois culminou com a criação do Clube de Engenharia (1919) que teve um importante papel na criação e manutenção da escola. Por fim, ao analisarmos a formação, concluímos que esta possibilitou a atuação dos engenheiros como professores da Escola e influenciou fortemente o currículo inicial da Instituição, se tornando mais uma das condições de emergência da Escola. 2017-05-30T20:17:02Z 2017-05-30T20:17:02Z 2013 Dissertação RIBEIRO, Erick Elisson Hosana. As condições de emergência da escola de engenharia do Pará (1870 – 1931). 2013. 111 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Belém, 2013. Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/8550 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Educação Matemática e Científica UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Engenharia
Engenheiros
História da engenharia
Ciências naturais
Escola de Engenharia do Pará (19870-1931)
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Engenharia
Engenheiros
História da engenharia
Ciências naturais
Escola de Engenharia do Pará (19870-1931)
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
RIBEIRO, Erick Elisson Hosana
As condições de emergência da escola de engenharia do Pará (1870 – 1931)
topic_facet Engenharia
Engenheiros
História da engenharia
Ciências naturais
Escola de Engenharia do Pará (19870-1931)
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The School of Engineering of Para was founded in 1931 on the initiative of local engineers who worked in the region since the late 1870s, and the purpose of this work is to investigate the conditions that allowed the emergence of this institution of learning. To understand these conditions, we take the period from 1870 to 1930 and analyze how arose the demand for engineers in the region and how engineers have been gaining ground in local society. Furthermore, we analyze how was the work of the engineers founders of the School in the institutions of government. Finally we analyze the process of formation of these engineers, and taking into account that most of them studied in Rio de Janeiro we present an analysis of the contents in the curricula of the Polytechnic School of Rio de Janeiro. According to the discourses of the time, we observed that the demand for engineers had their moment of greatest intensity during the Belle-Époque, due to the large volume of public works undertaken in this period, however, this demand has occurred in the later periods. These were conditions that made possible the founding of the School. Since then, engineer’s school founders worked in various projects in the region, especially those developed by the Division of Public Works in order to promote the modernization of the region. This action enabled the recognition of engineer’s social class and contributed to the emergence of the School of Engineering that culminated in the creation of the Engineering Club (1919), which played an important role in creating and maintaining school. Finally, by analyzing the formation, we conclude that this enabled the performance of engineers as school teachers and strongly influenced the initial curriculum of the institution, becoming one of the emergency conditions of the School.
author_additional ALVES, José Jerônimo de Alencar
author_additionalStr ALVES, José Jerônimo de Alencar
format Dissertação
author RIBEIRO, Erick Elisson Hosana
title As condições de emergência da escola de engenharia do Pará (1870 – 1931)
title_short As condições de emergência da escola de engenharia do Pará (1870 – 1931)
title_full As condições de emergência da escola de engenharia do Pará (1870 – 1931)
title_fullStr As condições de emergência da escola de engenharia do Pará (1870 – 1931)
title_full_unstemmed As condições de emergência da escola de engenharia do Pará (1870 – 1931)
title_sort as condições de emergência da escola de engenharia do pará (1870 – 1931)
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2017
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/8550
_version_ 1832603104501039104
score 11.755432