/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Tese
Sistema Xerente de Educação matemática: negociações entre práticas socioculturais e comunidades de prática
When considering the complexity that involves the formation of indigenous teachers and the teaching of Mathematics in indigenous schools, especially in relation to the interconnections of socio-cultural practices to educational and training activities, which was researched in this work, in which way...
Autor principal: | MELO, Elisângela Aparecida Pereira de |
---|---|
Grau: | Tese |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2017
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/9065 |
id |
ir-2011-9065 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-90652017-10-16T11:38:43Z Sistema Xerente de Educação matemática: negociações entre práticas socioculturais e comunidades de prática Xerente system of Education in Mathematics: negotiations between cultural practices and communities of practice MELO, Elisângela Aparecida Pereira de GONÇALVES, Tadeu Oliver http://lattes.cnpq.br/6789250569319668 MENDES, Iran Abreu http://lattes.cnpq.br/4490674057492872 Matemática - Estudo e ensino Etnomatemática Professores indígenas – Formação Educação escolar indígena - Práticas socioculturais Índios Xerente – Educação escolar Tocantins - Estado CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA When considering the complexity that involves the formation of indigenous teachers and the teaching of Mathematics in indigenous schools, especially in relation to the interconnections of socio-cultural practices to educational and training activities, which was researched in this work, in which ways can we take the experiences from the socio-interactive activities of the Xerente indigenous peoples as a base for actions to teachers who teach Mathematics in communities of practice. The question that guided this research was, in what sense the socio-interactive activities, experienced by the Xerente indigenous peoples in communities of practice, can mobilize training activities within the discipline of Mathematics for teachers who teach Mathematics at an indigenous school. Hereby, we used the ethnographic qualitative type of research for the collection of information in two villages of Porteira settlement (Nrõzawi e Salto–Kripre) about socio-cultural practices affiliations of Xerente indigenous peoples in exogamous patrilineal halves Doi and Wahirê, and male belonging in the parties of big logs of painted buriti –ĩsitro–Htâmhã and Stêromkwa. The theoretical approaches taken in this research were the communities of practice, within the discipline of Mathematics and Ethno-Mathematics, as they propitiate a rereading of these cultural practices within a view that triggers further actions in and for the training of teachers, starting from the negotiation of the meanings of cultural practices of these indigenous. The results obtained throughout the analysis indicate that the Xerente indigenous communities, in their socio-cultural practices, share a sort of joint venture, a mutual commitment and a shared repertoire in order to constitute themselves as communities of practice. Therefore, Srêmtôwẽ indigenous school goes, in their didactic and pedagogical actions, in the direction of forming communities of practice from the collective collaboration of socio-cultural practices that contribute to the creation and recreation of new Mathematics learning. Ao considerar a complexidade que envolve a formação de professores indígenas e o ensino da Matemática escolar nas escolas indígenas, em especial, no que tange às interconexões das práticas socioculturais com as ações educativas e formativas, investigou-se, neste trabalho, em que sentidos é possível tomar as vivências, oriundas de atividades sociointerativas dos indígenas Xerente, como base mobilizadora de ações na e para a formação indisciplinar de professores que ensinam Matemática em comunidades de prática. A questão que norteou essa pesquisa buscou saber, Em que sentido as atividades sociointerativas vivenciadas pelos indígenas Xerente em comunidades de prática podem mobilizar ações de formação indisciplinar para os professores que ensinam Matemática na escola indígena? Recorremos à pesquisa qualitativa etnográfica, para a recolha das informações, nas aldeias Porteira – Nrõzawi e Salto – Kripre, sobre as práticas socioculturais de pertencimentos dos indígenas Xerente nas metades exogâmicas patrilineares Doi e Wahirê e de pertencimento do gênero masculino nos partidos das toras grandes de buriti pintadas – ĩsitro – Htâmhã e Stêromkwa. As abordagens teóricas assumidas, foram as de comunidades de prática, indisciplina e etnomatemática, por propiciarem uma releitura sobre essas práticas socioculturais, na perspectiva provocar novas ações na e para a formação de professores a partir da negociação dos significados das práticas socioculturais desses indígenas. Os resultados obtidos por meio das análises, apontam que os indígenas Xerente em suas comunidades de práticas socioculturais compartilham do empreendimento conjunto, do engajamento mútuo e do repertório compartilhado, de modo a constituírem-se como uma comunidades de prática. Por isso, a escola indígena Srêmtôwẽ, caminha em suas ações didáticas e pedagógicas para a constituição de comunidades de prática a partir da negociação coletiva das práticas socioculturais que possam contribuir com a criação e recriação de novas aprendizagens matemáticas indisciplinares. 2017-09-05T16:50:01Z 2017-09-05T16:50:01Z 2016-08-23 Tese MELO, Elisângela Aparecida Pereira de. Sistema Xerente de Educação matemática: negociações entre práticas socioculturais e comunidades de prática. 2016. 211 f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Belém, 2016. Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/9065 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Educação Matemática e Científica UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Matemática - Estudo e ensino Etnomatemática Professores indígenas – Formação Educação escolar indígena - Práticas socioculturais Índios Xerente – Educação escolar Tocantins - Estado CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
spellingShingle |
Matemática - Estudo e ensino Etnomatemática Professores indígenas – Formação Educação escolar indígena - Práticas socioculturais Índios Xerente – Educação escolar Tocantins - Estado CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA MELO, Elisângela Aparecida Pereira de Sistema Xerente de Educação matemática: negociações entre práticas socioculturais e comunidades de prática |
topic_facet |
Matemática - Estudo e ensino Etnomatemática Professores indígenas – Formação Educação escolar indígena - Práticas socioculturais Índios Xerente – Educação escolar Tocantins - Estado CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
When considering the complexity that involves the formation of indigenous teachers and the teaching of Mathematics in indigenous schools, especially in relation to the interconnections of socio-cultural practices to educational and training activities, which was researched in this work, in which ways can we take the experiences from the socio-interactive activities of the Xerente indigenous peoples as a base for actions to teachers who teach Mathematics in communities of practice. The question that guided this research was, in what sense the socio-interactive activities, experienced by the Xerente indigenous peoples in communities of practice, can mobilize training activities within the discipline of Mathematics for teachers who teach Mathematics at an indigenous school. Hereby, we used the ethnographic qualitative type of research for the collection of information in two villages of Porteira settlement (Nrõzawi e Salto–Kripre) about socio-cultural practices affiliations of Xerente indigenous peoples in exogamous patrilineal halves Doi and Wahirê, and male belonging in the parties of big logs of painted buriti –ĩsitro–Htâmhã and Stêromkwa. The theoretical approaches taken in this research were the communities of practice, within the discipline of Mathematics and Ethno-Mathematics, as they propitiate a rereading of these cultural practices within a view that triggers further actions in and for the training of teachers, starting from the negotiation of the meanings of cultural practices of these indigenous. The results obtained throughout the analysis indicate that the Xerente indigenous communities, in their socio-cultural practices, share a sort of joint venture, a mutual commitment and a shared repertoire in order to constitute themselves as communities of practice. Therefore, Srêmtôwẽ indigenous school goes, in their didactic and pedagogical actions, in the direction of forming communities of practice from the collective collaboration of socio-cultural practices that contribute to the creation and recreation of new Mathematics learning. |
author_additional |
GONÇALVES, Tadeu Oliver |
author_additionalStr |
GONÇALVES, Tadeu Oliver |
format |
Tese |
author |
MELO, Elisângela Aparecida Pereira de |
title |
Sistema Xerente de Educação matemática: negociações entre práticas socioculturais e comunidades de prática |
title_short |
Sistema Xerente de Educação matemática: negociações entre práticas socioculturais e comunidades de prática |
title_full |
Sistema Xerente de Educação matemática: negociações entre práticas socioculturais e comunidades de prática |
title_fullStr |
Sistema Xerente de Educação matemática: negociações entre práticas socioculturais e comunidades de prática |
title_full_unstemmed |
Sistema Xerente de Educação matemática: negociações entre práticas socioculturais e comunidades de prática |
title_sort |
sistema xerente de educação matemática: negociações entre práticas socioculturais e comunidades de prática |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2017 |
url |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/9065 |
_version_ |
1787148065706082304 |
score |
11.680425 |