/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Dissertação
Educação ambiental como instrumento de gestão na RESEX Mapuá: mediações para o desenvolvimento local
This study results of a research in a conservation unit in the municipality of Breves, archipelago of Marajó, state of Pará. Its starting point is these questions: how does the relationship between environmental education and conservation unit management takes place? Does it converge to strengthen p...
Autor principal: | LEITE, Etiene Lobato |
---|---|
Grau: | Dissertação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2018
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/9567 |
id |
ir-2011-9567 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-95672018-03-16T05:24:24Z Educação ambiental como instrumento de gestão na RESEX Mapuá: mediações para o desenvolvimento local LEITE, Etiene Lobato SILVA, Marilena Loureiro da http://lattes.cnpq.br/7261982145077537 MORAES, Sérgio Cardoso de http://lattes.cnpq.br/4568311568729454 Educação ambiental Gestão ambiental Reserva Extrativista Mapuá (Breves, PA) CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO AMBIENTAL GESTÃO AMBIENTAL GESTÃO DOS RECURSOS NATURAIS E DESENVOLVIMENTO LOCAL This study results of a research in a conservation unit in the municipality of Breves, archipelago of Marajó, state of Pará. Its starting point is these questions: how does the relationship between environmental education and conservation unit management takes place? Does it converge to strengthen participatory practices of sustainable environmental development of the conservation unit? The attempt to build answers demanded a research survey whose main objective was to identify and analyze to what extent the relationship between environmental education and management contribute to meeting social and democratic commitments reflecting public action of schools, neighborhood association and council and meet the principles of creation of a conservative unit. Fulfilling this aim required to characterize the educational space in conservative unit; to check out whether environmental education practiced corresponds to the social and environmental development project in progress and how environmental education is included in the qualification process of the local population in order to participate (school governing board and neighborhood association). Data comes from questionnaires with open questions and semi-structured interviews, observation, and document. The research shows that the relationship between environmental education and management in a conservative unit is still incipient. Really there are possible paths, but they convergence. There are actions that shape the role of formal education — represented by schooling — and of non formal one — activities developed by ICMBio. But there is no dialogue between education intentions. Educational practices present in the conservative unit must adapt their pedagogy to meet local demands — content must be contextualized so that learning can be (res)signified based on "knowledge and nature" and focused on a life based on elements provided by the "forest and the waters" and valuing cultural and occupational practices. Possibilities of making it to establish are still must converge. Therefore, school, inhabitants and their association, public departments, councils, and other interested parties present in the conservative unit need combining efforts: environmental care, community organization, education integrated to the environment, and participatory management. Este estudo resulta da pesquisa realizada na reserva extrativista Mapuá, no município de Breves, arquipélago do Marajó, PA. Seu ponto de partida são estes questionamentos: como acontecem as relações entre a educação ambiental e gestão da RESEX Mapuá? Como essas relações convergem para o fortalecimento de práticas participativas de desenvolvimento ambiental sustentável desse território? A tentativa de construir respostas demandou uma pesquisa cujo objetivo geral consistiu em identificar e analisar em que medida as relações entre educação ambiental e gestão da RESEX contribuem para materializar compromissos sociais e democráticos que traduzam a ação pública (escola, associação de moradores e conselho) e respondam aos preceitos de criação de uma reserva extrativista. Cumprir esse objetivo exigiu desdobrá- los nos seguintes objetivos específicos: caracterizar o espaço educativo na RESEX; verificar se a educação ambiental praticada corresponde ao projeto de desenvolvimento socioambiental em andamento e como a educação ambiental se insere no processo de qualificação da população local visando à participação. Os dados advêm de questionários com questões abertas e entrevistas semiestruturada, observação e documentos. A pesquisa permite concluir que as relações entre educação ambiental e gestão na RESEX Mapuá ainda são incipientes; há, sim, caminhos trilhados, mas carecem de interseção. Convivem ações que configuram a atuação da educação formal — representada pela ação escolarizada — e não formal — em atividades desenvolvidas pelo ICMBio — sem que haja diálogo entre as intenções de formação. As práticas educativas das instituições escolares presentes na reserva precisam adequar sua proposta pedagógica para suprir as demandas locais, ou seja, conteúdos precisam ser contextualizados para que a aprendizagem possa ser (res)significada fundamentada no "saber e na natureza", ter como eixo o modo de vida baseado nos elementos oferecido pela "floresta e pelas águas" e valorizar as práticas culturais e ocupacionais. As possibilidades que poderiam levar ao seu estabelecimento ainda estão por convergir. Portanto, escola, moradores, ICMBio, secretarias, conselhos, associação de moradores: tudo que compõe a RESEX Mapuá precisa caminhar, co njugando interesses: cuidado ambiental, organização comunitária, educação integrada ao ambiente e gestão participativa. 2018-03-15T15:30:41Z 2018-03-15T15:30:41Z 2016-09-08 Dissertação LEITE, Etiene Lobato. Educação ambiental como instrumento de gestão na RESEX Mapuá: mediações para o desenvolvimento local. 2016. 133 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Núcleo de Meio Ambiente, Belém, 2016. Programa de Pós-Graduação em Gestão de Recursos Naturais e Desenvolvimento Local na Amazônia. Disponível em: <http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/9567>. Acesso em:. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/9567 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Núcleo de Meio Ambiente UFPA Programa de Pós-Graduação em Gestão de Recursos Naturais e Desenvolvimento Local na Amazônia 1 CD-ROM |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Educação ambiental Gestão ambiental Reserva Extrativista Mapuá (Breves, PA) CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO AMBIENTAL GESTÃO AMBIENTAL GESTÃO DOS RECURSOS NATURAIS E DESENVOLVIMENTO LOCAL |
spellingShingle |
Educação ambiental Gestão ambiental Reserva Extrativista Mapuá (Breves, PA) CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO AMBIENTAL GESTÃO AMBIENTAL GESTÃO DOS RECURSOS NATURAIS E DESENVOLVIMENTO LOCAL LEITE, Etiene Lobato Educação ambiental como instrumento de gestão na RESEX Mapuá: mediações para o desenvolvimento local |
topic_facet |
Educação ambiental Gestão ambiental Reserva Extrativista Mapuá (Breves, PA) CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO AMBIENTAL GESTÃO AMBIENTAL GESTÃO DOS RECURSOS NATURAIS E DESENVOLVIMENTO LOCAL |
description |
This study results of a research in a conservation unit in the municipality of Breves, archipelago of Marajó, state of Pará. Its starting point is these questions: how does the relationship between environmental education and conservation unit management takes place? Does it converge to strengthen participatory practices of sustainable environmental development of the conservation unit? The attempt to build answers demanded a research survey whose main objective was to identify and analyze to what extent the relationship between environmental education and management contribute to meeting social and democratic commitments reflecting public action of schools, neighborhood association and council and meet the principles of creation of a conservative unit. Fulfilling this aim required to characterize the educational space in conservative unit; to check out whether environmental education practiced corresponds to the social and environmental development project in progress and how environmental education is included in the qualification process of the local population in order to participate (school governing board and neighborhood association). Data comes from questionnaires with open questions and semi-structured interviews, observation, and document. The research shows that the relationship between environmental education and management in a conservative unit is still incipient. Really there are possible paths, but they convergence. There are actions that shape the role of formal education — represented by schooling — and of non formal one — activities developed by ICMBio. But there is no dialogue between education intentions. Educational practices present in the conservative unit must adapt their pedagogy to meet local demands — content must be contextualized so that learning can be (res)signified based on "knowledge and nature" and focused on a life based on elements provided by the "forest and the waters" and valuing cultural and occupational practices. Possibilities of making it to establish are still must converge. Therefore, school, inhabitants and their association, public departments, councils, and other interested parties present in the conservative unit need combining efforts: environmental care, community organization, education integrated to the environment, and participatory management. |
author_additional |
SILVA, Marilena Loureiro da |
author_additionalStr |
SILVA, Marilena Loureiro da |
format |
Dissertação |
author |
LEITE, Etiene Lobato |
title |
Educação ambiental como instrumento de gestão na RESEX Mapuá: mediações para o desenvolvimento local |
title_short |
Educação ambiental como instrumento de gestão na RESEX Mapuá: mediações para o desenvolvimento local |
title_full |
Educação ambiental como instrumento de gestão na RESEX Mapuá: mediações para o desenvolvimento local |
title_fullStr |
Educação ambiental como instrumento de gestão na RESEX Mapuá: mediações para o desenvolvimento local |
title_full_unstemmed |
Educação ambiental como instrumento de gestão na RESEX Mapuá: mediações para o desenvolvimento local |
title_sort |
educação ambiental como instrumento de gestão na resex mapuá: mediações para o desenvolvimento local |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2018 |
url |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/9567 |
_version_ |
1787148632410030080 |
score |
11.653393 |