Dissertação

Marketing territorial como instrumento para o desenvolvimento local: o caso de Igarapé-Açu, Pará, Brasil

This paper analyzes the feasibility and importance of the use of territorial marketing, to build a sustainable local development process, considering the local identity and socio-economic dynamics of production processes in the municipality of Igarapé-Acu. This thesis was conceived during the constr...

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Autor principal: GOMES, Paulo Santana Rêgo
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2018
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/9726
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spelling ir-2011-97262018-04-11T05:20:00Z Marketing territorial como instrumento para o desenvolvimento local: o caso de Igarapé-Açu, Pará, Brasil GOMES, Paulo Santana Rêgo VASCONCELLOS SOBRINHO, Mário http://lattes.cnpq.br/7843288526039148 Planejamento regional Condições econômicas Condições sociais Igarapé-Açu - PA CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::PLANEJAMENTO URBANO E REGIONAL GESTÃO AMBIENTAL GESTÃO DOS RECURSOS NATURAIS E DESENVOLVIMENTO LOCAL This paper analyzes the feasibility and importance of the use of territorial marketing, to build a sustainable local development process, considering the local identity and socio-economic dynamics of production processes in the municipality of Igarapé-Acu. This thesis was conceived during the construction process and routing of a strategic plan for the municipality of Igarapé-Acu, organized by local actors, through a forum of organizations and institutions, known as the Municipal Development Forum, a program encouraged by the result of an agreement between the Government of the State of Pará and the World Bank, called Rural Pará. In particular, the research examines, based on secondary and primary data collected in interviews, workshops, discussion concerning the Territorial Marketing and production lines contained in municipal strategic planning, the possibility of the construction and implementation of a Plan of Territorial Marketing in the city of Acu-stream, located in the northeastern state of Para, concluding relevance to implementation of a sustainable development strategy, the use of such a planning mode, writes the difficulties and limitations of this methodology for implementation, depending on the socio-economy of the territory in question and the ease of implementation, because there is an accumulation of experiences, and an ongoing, organization of local actors. O presente trabalho analisa a viabilidade e a relevância da utilização do Marketing Territorial para construção de um processo de desenvolvimento local sustentável, considerando-se a identidade local e as dinâmicas socioeconômicas produtivas no município de Igarapé-Açu. Esta dissertação foi elaborada durante um planejamento estratégico para o município de Igarapé-Açu. O planejamento foi organizado por atores locais por meio do Fórum de Desenvolvimento Municipal, o qual foi incentivado pelo Programa Pará Rural (resultante do convênio entre o Governo do Estado do Pará e o Banco Mundial). A pesquisa examina a possibilidade de construção e implantação de um Plano de Marketing Territorial no município de Igarapé-Açu, localizado no nordeste do Estado do Pará. Para isso, utilizaram-se dados secundários e primários levantados em entrevistas, oficinas de discussão relativas ao Marketing Territorial e as linhas produtivas constantes no planejamento estratégico municipal. Dada a relevância desse planejamento para a implantação de uma estratégia de desenvolvimento sustentável, a pesquisa também descreve as dificuldades e os limites para implantação da referida metodologia em função das condições socioeconômicas do território em questão, bem como a facilidade para a sua execução pelo fato de existir um acúmulo de experiências de organização dos atores locais. 2018-04-10T19:24:27Z 2018-04-10T19:24:27Z 2011-09-30 Dissertação GOMES, Paulo Santana Rêgo. Marketing territorial como instrumento para o desenvolvimento local: o caso de Igarapé-Açu, Pará, Brasil. 2011. 133 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Núcleo de Meio Ambiente, Belém, 2011. Programa de Pós-Graduação em Gestão de Recursos Naturais e Desenvolvimento Local na Amazônia. Disponível em: <http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/9726>. Acesso em:. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/9726 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Núcleo de Meio Ambiente UFPA Programa de Pós-Graduação em Gestão de Recursos Naturais e Desenvolvimento Local na Amazônia 1 CD-ROM
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
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description This paper analyzes the feasibility and importance of the use of territorial marketing, to build a sustainable local development process, considering the local identity and socio-economic dynamics of production processes in the municipality of Igarapé-Acu. This thesis was conceived during the construction process and routing of a strategic plan for the municipality of Igarapé-Acu, organized by local actors, through a forum of organizations and institutions, known as the Municipal Development Forum, a program encouraged by the result of an agreement between the Government of the State of Pará and the World Bank, called Rural Pará. In particular, the research examines, based on secondary and primary data collected in interviews, workshops, discussion concerning the Territorial Marketing and production lines contained in municipal strategic planning, the possibility of the construction and implementation of a Plan of Territorial Marketing in the city of Acu-stream, located in the northeastern state of Para, concluding relevance to implementation of a sustainable development strategy, the use of such a planning mode, writes the difficulties and limitations of this methodology for implementation, depending on the socio-economy of the territory in question and the ease of implementation, because there is an accumulation of experiences, and an ongoing, organization of local actors.
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