Resumo

Identificação e estudo das representações zoomórficas na cerâmica marajoara (em apliques e apêndices)

Art represents the worldview of a given culture: thus, we must understand art as a form of representation that carries with it a depth of meanings. Indigenous art can be understood as a means of communication that reveals dimensions of the mythical and cosmological universe of the society that produ...

ver descrição completa

Autor principal: Alves, Marinalva de Jesus
Outros Autores: Schaan, Denise Pahl
Grau: Resumo
Idioma: por
Publicado em: Museu Paraense Emílio Goeldi 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://repositorio.museu-goeldi.br/handle/mgoeldi/1826
id ir-mgoeldi-1826
recordtype dspace
spelling ir-mgoeldi-18262023-01-17T06:01:13Z Identificação e estudo das representações zoomórficas na cerâmica marajoara (em apliques e apêndices) Identification and study of zoomorphic representations in Marajoara ceramics (in appliqués and appendices) Alves, Marinalva de Jesus Schaan, Denise Pahl Cerâmica marajoara Zoomorfos CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ARQUEOLOGIA Art represents the worldview of a given culture: thus, we must understand art as a form of representation that carries with it a depth of meanings. Indigenous art can be understood as a means of communication that reveals dimensions of the mythical and cosmological universe of the society that produced it. The present study is part of the project "A structural study of the iconographic language of Marajoara pottery"; its objective is to identify the animals represented in Marajoara pottery, relating them to the Amazon fauna. The methodological steps adopted were: selection of pieces and ceramic fragments with zoomorphic appliqués or appendages; description of the pieces by means of a list of attributes; survey of the Amazon fauna, with the separation of the animals in classes; comparison of the animals that appear in the ceramics with the morphology and other characteristics of the real animals. It was possible to identify representations of the following classes of animals: mammals, birds, and reptiles, with the first class appearing in larger numbers. Each piece was measured and analyzed, and some variables were observed, among them the paste and the typology. The predominant paste was Inajás Simples, and the Joanes Pintado typology appeared in larger quantities. The subproject will seek to collaborate with the documentation of the Reserva Técnica Mário Ferreira Simões/MPEG, through a descriptive "catalog" of the pieces with zoomorphic appliqués or appendages. A arte representa a visão de mundo de uma determinada cultura: assim, devemos entender a arte como uma forma de representação que traz consigo uma profundidade de significados. A arte indígena pode ser entendida como um meio de comunicação que revela dimensões do universo mítico e cosmológico da sociedade que a produziu. O presente estudo faz parte do projeto "Um estudo estrutural da linguagem iconográfica da cerâmica Marajoara"; tem como objetivo identificar os animais representados na cerâmica Marajoara, relacionando-os com a fauna amazônica. Os passos metodológicos adotados foram: seleção das peças e fragmentos cerâmicos com apliques ou apêndices zoomórficos; descrição das peças por meio de uma lista de atributos; levantamento da fauna amazônica, com a separação dos animais em classes; comparação dos animais que aparecem na cerâmica com a morfologia e demais características dos animais reais. Foi possível a identificação das representações das seguintes classes de animais: mamíferos, aves e répteis, sendo que a primeira aparece em maior quantidade. Cada peça foi medida e analisada, e algumas variáveis foram observadas, dentre elas a pasta e a tipologia. A pasta predominante foi a Inajás Simples, e a tipologia Joanes Pintado apareceu em maior quantidade. O subprojeto procurará colaborar com a documentação da Reserva Técnica Mário Ferreira Simões/MPEG, através de um "catálogo" descritivo das peças com apliques ou apêndices zoomorfos. 2023-01-16T18:33:42Z 2023-01-16 2023-01-16T18:33:42Z 1998-06-24 Resumo ALVES, Marinalva de Jesus; SCHAAN, Denise Pahl. Identificação e estudo das representações zoomórficas na cerâmica marajoara (em apliques e apêndices). In: SEMINÁRIO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA DO MUSEU GOELDI, 6., 1998, Belém. Livro de resumos. Belém: MPEG, 1998. https://repositorio.museu-goeldi.br/handle/mgoeldi/1826 por Identificação e estudo das representações zoomórficas na cerâmica marajoara (em apliques e apêndices) Acesso Aberto application/pdf Museu Paraense Emílio Goeldi Brasil MPEG
institution Repositório Institucional - Museu Paraense Emílio Goeldi
collection RepositorioEmilioGoeldi
language por
topic Cerâmica marajoara
Zoomorfos
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ARQUEOLOGIA
spellingShingle Cerâmica marajoara
Zoomorfos
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ARQUEOLOGIA
Alves, Marinalva de Jesus
Identificação e estudo das representações zoomórficas na cerâmica marajoara (em apliques e apêndices)
topic_facet Cerâmica marajoara
Zoomorfos
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ARQUEOLOGIA
description Art represents the worldview of a given culture: thus, we must understand art as a form of representation that carries with it a depth of meanings. Indigenous art can be understood as a means of communication that reveals dimensions of the mythical and cosmological universe of the society that produced it. The present study is part of the project "A structural study of the iconographic language of Marajoara pottery"; its objective is to identify the animals represented in Marajoara pottery, relating them to the Amazon fauna. The methodological steps adopted were: selection of pieces and ceramic fragments with zoomorphic appliqués or appendages; description of the pieces by means of a list of attributes; survey of the Amazon fauna, with the separation of the animals in classes; comparison of the animals that appear in the ceramics with the morphology and other characteristics of the real animals. It was possible to identify representations of the following classes of animals: mammals, birds, and reptiles, with the first class appearing in larger numbers. Each piece was measured and analyzed, and some variables were observed, among them the paste and the typology. The predominant paste was Inajás Simples, and the Joanes Pintado typology appeared in larger quantities. The subproject will seek to collaborate with the documentation of the Reserva Técnica Mário Ferreira Simões/MPEG, through a descriptive "catalog" of the pieces with zoomorphic appliqués or appendages.
format Resumo
author Alves, Marinalva de Jesus
author2 Schaan, Denise Pahl
author2Str Schaan, Denise Pahl
title Identificação e estudo das representações zoomórficas na cerâmica marajoara (em apliques e apêndices)
title_short Identificação e estudo das representações zoomórficas na cerâmica marajoara (em apliques e apêndices)
title_full Identificação e estudo das representações zoomórficas na cerâmica marajoara (em apliques e apêndices)
title_fullStr Identificação e estudo das representações zoomórficas na cerâmica marajoara (em apliques e apêndices)
title_full_unstemmed Identificação e estudo das representações zoomórficas na cerâmica marajoara (em apliques e apêndices)
title_sort identificação e estudo das representações zoomórficas na cerâmica marajoara (em apliques e apêndices)
publisher Museu Paraense Emílio Goeldi
publishDate 2023
url https://repositorio.museu-goeldi.br/handle/mgoeldi/1826
_version_ 1787135745340735488
score 11.755432