Resumo

A identidade Ticuna: através da Coleção Nimuendajú do Museu Goeldi

This work is part of the project "The Ticuna Indians and the Nimuendajú Collection at the Goeldi Museum. This research focuses on the technical and imagetic processes adopted in the making of musical instruments and how they relate to myth. In several accounts the neurotic character is perceptible,...

ver descrição completa

Autor principal: Almeida, Tílía Monte de
Outros Autores: Faulhaber, Priscila
Grau: Resumo
Idioma: por
Publicado em: Museu Paraense Emílio Goeldi 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://repositorio.museu-goeldi.br/handle/mgoeldi/2075
id ir-mgoeldi-2075
recordtype dspace
spelling ir-mgoeldi-20752023-04-15T06:01:02Z A identidade Ticuna: através da Coleção Nimuendajú do Museu Goeldi A identidade Ticuna: através da Coleção Nimuendajú do Museu Goeldi A identidade Ticuna: através da Coleção Nimuendajú do Museu Goeldi The Ticuna identity: through the Nimuendajú Collection at the Goeldi Museum The Ticuna identity: through the Nimuendajú Collection at the Goeldi Museum The Ticuna identity: through the Nimuendajú Collection at the Goeldi Museum Almeida, Tílía Monte de Faulhaber, Priscila Ticuna Coleção Nimuendajú Instrumentos musicais CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA This work is part of the project "The Ticuna Indians and the Nimuendajú Collection at the Goeldi Museum. This research focuses on the technical and imagetic processes adopted in the making of musical instruments and how they relate to myth. In several accounts the neurotic character is perceptible, where each version can present a new interpretation within the cultural context, which generally evokes the origin of the society itself, in the case of the Ticuna related to their heroes Yoie Ipi. The zoomorphic figures are always present in the reports of the Indians, as can also be seen in the drawings collected by researcher Priscila Faulhaber, in the village Otaware-cüa, in 1999. Animals like the anteater, jaguar, monkey, frog, etc., or mythological figures like Yoi, appear in several accounts of the Indians' drawings. We can mention, Yoi taking his sister's hair to surround all the animals, making an enclosure with his sister's hair, surrounded the animals like the snake, tapir, paca. In other accounts, Yoi is trying to hunt the jaguar, he catches the jaguar eats Yoi. In the collection, the scheme currently employed in the classification of musical instruments is verified, and data that can serve anthropology is exposed, through information that expands the theme itself as well as the social processes transmitted through material culture. Este trabalho é parte integrante do Projeto "Os índios Ticuna e a Coleção Nimuendajú do Museu Goeldi". Tal pesquisa vem focalizar os processos imagéticos e técnicos adotados na confecção dos instrumentos musicais e como se relacionam com o mito. Em vários relatos é perceptível o caráter nútico, onde cada versão pode apresentar uma nova interpretação dentro do contexto cultural, que evoca geralmente a origem da própria sociedade, no caso dos Ticuna relacionados aos seus heróis Yoie Ipi. As figuras zoomorfas encontram-se sempre presentes nos relatos dos índios, isto também verifica-se nos desenhos coletados pela pesquisadora Priscila Faulhaber, na aldeia Otaware-cüa, no ano de 1999. Animais como o tamanduá, onça, macaco, sapo, etc., ou figuras de representação mitológicas como Yoi, aparecem em vários relatos dos desenhos dos índios. Podemos citar, Yoi pegando o cabelo da irmã dele para cercar todos os animais, fazendo um cercado com o cabelo da irmã, cercou os animais como a cobra, anta, paca. Em outros relatos, Yoi está tentando caçar a onça, ele pega a onça come Yoi. Na coleção, verifica-se o esquema atualmente empregado na classificação dos instrumentos musicais e expondo os dados que possam servir à antropologia, através de informações que ampliem o próprio tema bem como os processos sociais transmitidos através da cultura material. 2023-04-14T18:03:48Z 2023-04-14 2023-04-14 2023-04-14 2023-04-14T18:03:48Z 2002-07-04 Resumo Resumo Resumo ALMEIDA, Tílía Monte de; FAULHABER, Priscila. A identidade Ticuna: através da Coleção Nimuendajú do Museu Goeldi. In: SEMINÁRIO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA DO MUSEU GOELDI, 10., 2002, Belém. Livro de Resumos. Belém: MPEG, 2002. https://repositorio.museu-goeldi.br/handle/mgoeldi/2075 por A identidade Ticuna: através da Coleção Nimuendajú do Museu Goeldi Acesso Aberto Acesso Aberto Acesso Aberto application/pdf Museu Paraense Emílio Goeldi Brasil MPEG
institution Repositório Institucional - Museu Paraense Emílio Goeldi
collection RepositorioEmilioGoeldi
language por
topic Ticuna
Coleção Nimuendajú
Instrumentos musicais
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA
spellingShingle Ticuna
Coleção Nimuendajú
Instrumentos musicais
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA
Almeida, Tílía Monte de
A identidade Ticuna: através da Coleção Nimuendajú do Museu Goeldi
topic_facet Ticuna
Coleção Nimuendajú
Instrumentos musicais
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA
description This work is part of the project "The Ticuna Indians and the Nimuendajú Collection at the Goeldi Museum. This research focuses on the technical and imagetic processes adopted in the making of musical instruments and how they relate to myth. In several accounts the neurotic character is perceptible, where each version can present a new interpretation within the cultural context, which generally evokes the origin of the society itself, in the case of the Ticuna related to their heroes Yoie Ipi. The zoomorphic figures are always present in the reports of the Indians, as can also be seen in the drawings collected by researcher Priscila Faulhaber, in the village Otaware-cüa, in 1999. Animals like the anteater, jaguar, monkey, frog, etc., or mythological figures like Yoi, appear in several accounts of the Indians' drawings. We can mention, Yoi taking his sister's hair to surround all the animals, making an enclosure with his sister's hair, surrounded the animals like the snake, tapir, paca. In other accounts, Yoi is trying to hunt the jaguar, he catches the jaguar eats Yoi. In the collection, the scheme currently employed in the classification of musical instruments is verified, and data that can serve anthropology is exposed, through information that expands the theme itself as well as the social processes transmitted through material culture.
format Resumo
author Almeida, Tílía Monte de
author2 Faulhaber, Priscila
author2Str Faulhaber, Priscila
title A identidade Ticuna: através da Coleção Nimuendajú do Museu Goeldi
title_short A identidade Ticuna: através da Coleção Nimuendajú do Museu Goeldi
title_full A identidade Ticuna: através da Coleção Nimuendajú do Museu Goeldi
title_fullStr A identidade Ticuna: através da Coleção Nimuendajú do Museu Goeldi
title_full_unstemmed A identidade Ticuna: através da Coleção Nimuendajú do Museu Goeldi
title_sort identidade ticuna: através da coleção nimuendajú do museu goeldi
publisher Museu Paraense Emílio Goeldi
publishDate 2023
url https://repositorio.museu-goeldi.br/handle/mgoeldi/2075
_version_ 1787135750043598848
score 11.755432