/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Violência escolar: Uma perspectiva sobre o papel da biblioteca escolar
This work part of a school library perspective, in assisting the demands of an educational establishment, with the librarian professional ahead, with the freedom to develop their projects in partnership with the institution. Considering that the schools need to trace the profile of schoolchildren an...
Autor principal: | CORREA, Carlos Augusto Moreira |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2019
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1257 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-1257 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-12572019-06-25T16:37:36Z Violência escolar: Uma perspectiva sobre o papel da biblioteca escolar CORREA, Carlos Augusto Moreira PINHEIRO, Williams Jorge Corrêa http://lattes.cnpq.br/2436502889391699 Violência escolar Biblioteca escolar Bibliotecário escolar CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO This work part of a school library perspective, in assisting the demands of an educational establishment, with the librarian professional ahead, with the freedom to develop their projects in partnership with the institution. Considering that the schools need to trace the profile of schoolchildren and their collaborators, in order to direct the educational applicability and the social relationship in the school environment, is part of the problem of how to help in the fight against school violence. Taking into account that managers and the school community understand the importance of the school library, the objective was to present the School Library as an aid to combat school violence, seeking to identify the main types of violence in the school environment; as well as presenting the school library as a space that helps in the pedagogical work to solve conflicts; and, finally, to propose alternatives for acting in addition to reading projects. In this way, a bibliographical survey was used as a methodology, posteriorly, as procedures, the data collection, characterizing this work as a qualitative and exploratory research. Therefore, it is observed that there is a lack of a tool to connect the dialogue between students and the pedagogical body of the educational institution, adding also the parents and responsible of the students. This allows to understand that the school library can and should assist in intellectual formation and is the ideal environment to assume this role / function. Este trabalho parte de uma perspectiva da biblioteca escolar, no auxílio às demandas de um estabelecimento de ensino, tendo à frente o profissional bibliotecário, com liberdade para desenvolver seus projetos em parceria com a instituição. Considerando que as escolas precisam traçar o perfil dos escolares e seus colaboradores, para direcionar a aplicabilidade educacional e o relacionamento social no meio escolar, parte-se para a problemática de como auxiliar no combate à violência escolar. Levando em consideração que gestores e comunidade escolar entendam a importância da biblioteca escolar, objetivou-se apresentar a Biblioteca Escolar como instrumento de auxílio no combate à violência escolar, buscando-se identificar os principais tipos de violência no ambiente escolar; assim como apresentar a biblioteca escolar como um espaço que auxilie no trabalho pedagógico para solução de conflitos; e por fim, propor alternativas de atuação além de projetos de leitura. Desta forma utilizou-se como metodologia primeiramente um levantamento bibliográfico, posterirormente, como procedimentos, a coleta de dados, caracterizando este trabalho como uma pesquisa qualitativa e exploratória. Deste modo, observa-se que há uma carência de uma ferramenta para fazer a ligação para o diálogo entre alunos e corpo pedagógico da instituição de ensino, acrescentando também os pais e responsáveis dos alunos. O que permite entender que a biblioteca escolar pode, e deve auxiliar na formação intelectual e é o ambiente ideal para assumir este papel/função. 2019-04-05T19:44:14Z 2019-04-05T19:44:14Z 2018 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação CORREA, Carlos Augusto Moreira. Violência escolar: Uma perspectiva sobre o papel da biblioteca escolar . Orientador: Williams Jorge Corrêa Pinheiro. 2018. 46 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Biblioteconomia) – Faculdade de Biblioteconomia, Instituto de Ciência Sociais Aplicadas, Universidade Federal do Pará, Belém, 2018. Disponível em: http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1257. Acesso em:. http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1257 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Violência escolar Biblioteca escolar Bibliotecário escolar CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO |
spellingShingle |
Violência escolar Biblioteca escolar Bibliotecário escolar CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO CORREA, Carlos Augusto Moreira Violência escolar: Uma perspectiva sobre o papel da biblioteca escolar |
topic_facet |
Violência escolar Biblioteca escolar Bibliotecário escolar CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO |
description |
This work part of a school library perspective, in assisting the demands of an educational establishment, with the librarian professional ahead, with the freedom to develop their projects in partnership with the institution. Considering that the schools need to trace the profile of schoolchildren and their collaborators, in order to direct the educational applicability and the social relationship in the school environment, is part of the problem of how to help in the fight against school violence. Taking into account that managers and the school community understand the importance of the school library, the objective was to present the School Library as an aid to combat school violence, seeking to identify the main types of violence in the school environment; as well as presenting the school library as a space that helps in the pedagogical work to solve conflicts; and, finally, to propose alternatives for acting in addition to reading projects. In this way, a bibliographical survey was used as a methodology, posteriorly, as procedures, the data collection, characterizing this work as a qualitative and exploratory research. Therefore, it is observed that there is a lack of a tool to connect the dialogue between students and the pedagogical body of the educational institution, adding also the parents and responsible of the students. This allows to understand that the school library can and should assist in intellectual formation and is the ideal environment to assume this role / function. |
author_additional |
PINHEIRO, Williams Jorge Corrêa |
author_additionalStr |
PINHEIRO, Williams Jorge Corrêa |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
CORREA, Carlos Augusto Moreira |
title |
Violência escolar: Uma perspectiva sobre o papel da biblioteca escolar |
title_short |
Violência escolar: Uma perspectiva sobre o papel da biblioteca escolar |
title_full |
Violência escolar: Uma perspectiva sobre o papel da biblioteca escolar |
title_fullStr |
Violência escolar: Uma perspectiva sobre o papel da biblioteca escolar |
title_full_unstemmed |
Violência escolar: Uma perspectiva sobre o papel da biblioteca escolar |
title_sort |
violência escolar: uma perspectiva sobre o papel da biblioteca escolar |
publishDate |
2019 |
url |
http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1257 |
_version_ |
1787154677631025152 |
score |
11.687526 |